Strömbegränsa laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Strömbegränsa laddare

Inlägg av Eelector »

Jag har en trådlös skäggtrimmer som tyvärr blivit av med sin laddare. Originalladdaren var på 4.3V och 70mA.
Som ersättare funderar jag på att använda en vanligt förekommande 5V "USB-laddare". i serie med en diod för att ta ner spänningen till rätt nivå.
Frågan som återstår är: hur strömbegränsar jag det till ca 70mA? En usb-port kan ju ge 100mA eller 500mA. De flesta laddare brukar vara 500mA eller 1A.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Strömbegränsa laddare

Inlägg av danei »

Finns det något som antyder att du behöver strömbegränsa? Normalt sett ligger man inte mot ström gränsen. Så du han ha en laddare som kan leverera
30A och det funkar lika bra.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Strömbegränsa laddare

Inlägg av LHelge »

Nu vet jag inte vad denna skäggtrimmer har för laddkretsar internt men i det här fallet skulle det kunna vara så att strömgränsen har betydelse. När man laddar ett litiumbatteri (som jag antar att det är i Eelectors skäggtrimmer) brukar man först ladda med konstant ström tills man uppnår en viss spänning då man laddar med konstant spänning tills strömmen gått under en viss nivå.

Med andra ord skulle ett labbaggregat med spänningen inställd på 4,2 V och strömbegränsningen inställd på 5A fungera utmärkt att ladda en litiumcell på 5Ah som tål att laddas med 1C. Om man istället på samma labbagg ställer strömbegränsningen på 30A så får man hoppas att batteriet inte ligger i närheten av något brännbart.

Det som talar för att skäggtrimmern internt reglerar laddströmmen är att den vill ha 4,3 V vilket är lite för mycket för att direkt ladda ett litiumbatteri. Är det på så sätt ska det inte vara några problem med 30A-laddaren.
Skriv svar