Trasig monokrom skärm
Trasig monokrom skärm
Hej!
Har en cnc maskin som saknar skärm. Det ska vara en gammal monokrom skär o nu vill jag montera en VAG skärm till den. Någon som vet om det fins någon form av omvandlare för sånt eller hur man ska göra.
Har en cnc maskin som saknar skärm. Det ska vara en gammal monokrom skär o nu vill jag montera en VAG skärm till den. Någon som vet om det fins någon form av omvandlare för sånt eller hur man ska göra.
Re: Trasig monokrom skärm
Jag har en liten monokrom CRT skärm. skulle tro att det är en 10" eller eventuellt mindre.
Vill minnas att det är VGA anslutning på den. Kan kolla om du vill.
Vill minnas att det är VGA anslutning på den. Kan kolla om du vill.
som sagts i den andra tråden
sync frekvenser ger svar på vilka skärmar som kan passa
innan dess så kvittar det vad du vill ha, mät först och sedan kolla efter skärm som passar
det finns inga vettiga adaptrar då det är djävligt jobbigt att göra
in princip måste det först vara ett videofångarkort, och sedan ett grafikkort till det du vill ha ut
och det ska göras snabbt så det är en hel del arbete med sådant
sync frekvenser ger svar på vilka skärmar som kan passa
innan dess så kvittar det vad du vill ha, mät först och sedan kolla efter skärm som passar
det finns inga vettiga adaptrar då det är djävligt jobbigt att göra
in princip måste det först vara ett videofångarkort, och sedan ett grafikkort till det du vill ha ut
och det ska göras snabbt så det är en hel del arbete med sådant
Även jag är intresserad av hur olika skärmar och grafikkort fungerar. Har aldrig fått 100% klarhet i det.
MDA/HGC/CGA/EGA/VGA. Analog eller digital signal, hur hänger allt sammans ihop?
Rätta mig om jag har fel, men att maskinen har varit utrustad med en monokromskärm innebär inte automatiskt att en monokromskärm från en PC fungerar.
MDA/HGC/CGA/EGA/VGA. Analog eller digital signal, hur hänger allt sammans ihop?
Rätta mig om jag har fel, men att maskinen har varit utrustad med en monokromskärm innebär inte automatiskt att en monokromskärm från en PC fungerar.
nej det finns för många olika allternativ att välja på
det finns allt från extremt kundspecifika skärmar, inte vanligt
men från vanlig video, typ scart kompositsignalen till vga i monokromt, har haft det sistnämnda ganska udda för en vanlig dator
och däremellan div olika sorters normala men urgamla datorskärmsgränssnitt
det finns allt från extremt kundspecifika skärmar, inte vanligt
men från vanlig video, typ scart kompositsignalen till vga i monokromt, har haft det sistnämnda ganska udda för en vanlig dator
och däremellan div olika sorters normala men urgamla datorskärmsgränssnitt
Ok ska mäta upp kortet i helgen o se vad jag kan göra. Apparaten den sitter på är från 1981, kan det hjälpa lite vilken modell det ska vara.
Det likartade problemet för "MoraTrådgnistAB", löste sig till slut.
Han hittade en konverter som fixade digital-analog med steglösa frekvenser.
Nu var det en färgskärm, men vad jag kan förstå borde det även fungera till ditt bildskärmskort.
Även om konvertern kostar en slant, blir det ju smidigt att kunna använda en vanlig VGA-skärm i framtiden.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 09#p659209
Han hittade en konverter som fixade digital-analog med steglösa frekvenser.
Nu var det en färgskärm, men vad jag kan förstå borde det även fungera till ditt bildskärmskort.
Även om konvertern kostar en slant, blir det ju smidigt att kunna använda en vanlig VGA-skärm i framtiden.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 09#p659209
Ja det bästa vore att få tag i en omvandlare o den får kosta. Jag värderar fräsen så mycket att det får kosta för att få en lösning. Jag tror att det fins folk som har haft samma problem men det gäller att hitta dom.
det kan finnas några som omvandlar från en till en annanstandardn, några få passar med en enkel omvandlare, men först måååste man veta från vad till vad
Kolla om du kan hitta ett företag som sysslar med videoövervakningsutrustning. De kan ha monitorer hemma på hyllan om du har tur.
Jag ska titta på det. Jag har lyckats ta reda på vad den ska heta. TR-6DA1B heter skärman jag ska ha.
93 USD plus shipping cost på ebay, http://cgi.ebay.com/6-inch-replacement- ... 0622783996, det finns fem stycken kvar.
Lycka till!
Lycka till!
Det fina är, att det verkar vara en originalmonitor.
Matsushita Electric Industrial Co Ltd
Made in Japan
Det är bara att klippa till på 2 st.
Edit:
Maila och kolla, klart att han säljer till Sverige.
Matsushita Electric Industrial Co Ltd
Made in Japan
Det är bara att klippa till på 2 st.
Edit:
Maila och kolla, klart att han säljer till Sverige.
Surt, men han säljer till USA och det kanske skulle gå att ordna om man har kontakter med någon i USA.