vilket motstånd till högtalare? (rearfill)
vilket motstånd till högtalare? (rearfill)
Hejsan!
har ett par 6*9:or i hatthyllan, kör dom på samma slutsteg som framsystemet. tycker att dom förstör ljudbilden så skulle vilja begränsa dom lite. Har för mig att man kan sätta ett motstånd i serie med högtalarna. Vilken typ ska de va? sånna i kermaiska kapslar? och vilket värde skulle kunna tänkas bli lagom? vill sänka ljudet sisådär 1/4 - 1/5, Högtalarna är koaxaler på 70w 4ohm
har ett par 6*9:or i hatthyllan, kör dom på samma slutsteg som framsystemet. tycker att dom förstör ljudbilden så skulle vilja begränsa dom lite. Har för mig att man kan sätta ett motstånd i serie med högtalarna. Vilken typ ska de va? sånna i kermaiska kapslar? och vilket värde skulle kunna tänkas bli lagom? vill sänka ljudet sisådär 1/4 - 1/5, Högtalarna är koaxaler på 70w 4ohm
Re: vilket motstånd till högtalare? (rearfill)
Köp sånna där Lpad så kan du steglöst justera volymen på dom.
- Electricguy
Går det inte att ställa signalstyrkan på de två kanalparen separat på slutsteget?
- prototypen
Den rätta lösningen är att sätta dit ett slutsteg till för att hålla nere utgångsimpedansen och behålla dämpfaktorn. Meningen är att högtalarmembranets läge är att följa insignalen och inte fladdra på hursomhelst när man höjer utgångsimpedansen från 0,1 ohm till 4,1 ohm t.ex.
Fortsätter du med motståndet så ger 4 ohm i serie 6 dB skillnad, knappt hörbart.
Effekten kommer att minska från 70 Watt till 70/4 för motstånd och högtalare tillsammans så motståndet bör tåla 8-9 W och det blir 8-9 W till högtalaren.
Knappt hörbart.
(Hoppas det blev rätt med effekter och dB eller blir det 9dB)
Protte
Fortsätter du med motståndet så ger 4 ohm i serie 6 dB skillnad, knappt hörbart.
Effekten kommer att minska från 70 Watt till 70/4 för motstånd och högtalare tillsammans så motståndet bör tåla 8-9 W och det blir 8-9 W till högtalaren.
Knappt hörbart.
(Hoppas det blev rätt med effekter och dB eller blir det 9dB)
Protte
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Här har du en sida med kalkylator för sådan mptstånd:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm
http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm
Brukar hänga på ett 8ohm/5W i serie när jag vill dämpa ner något lite vid paralellkopplade högtalare.
Resistor i serie svider även i mina ögon, läs manualen till din bilstereo istället, dom flesta brukar vara fyra kanaler där man brukar kunna ställa in mellan höger och vänster samt bak och fram. Dock brukar det vara riktigt jobbiga menyer på modernare apparater med många knapptryck för att komma rätt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Problem med en resistor i serie är att förstärkarens synbara dämpfaktor minskar, dvs, ska man se på ljudkvaliteten minskar förstärkarens förmåga att kontrollera och styra högtalaren vilket oftast resulterar i sunkig bas.
- Electricguy
Det soundbridage pratar om testade vi i skolan på ljudtekniken. och det blev faktiskt en hörbar skillnad med ett motstånd i serie. Basen blir att låta väldigt mullrigt och konstigt. Ungefär som ett totalt slutspelat element. Det sladdrar och mullrar bara.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Och vilken lärare hade ni då, som tyckte det här var så viktigt???? 
Absolut blir det så. I mitt fall var det bara ett par små satelliter för en tillfällig grej, så det spela mindre roll.
Nästan alla 4 kanaliga bilstereos har ju front/rear balans, ska ju absolut användas istället.
Nästan alla 4 kanaliga bilstereos har ju front/rear balans, ska ju absolut användas istället.
Låter som kanske hatthyllan skakar i takt med högtalarna som dessutom kanske hoppar själva. Kika på om den rent mekaniska miljön?
- Electricguy
soundbrigade, Peter Köppen heter han. det var mer lekstuga än lektion på hans lektioner!
bästa läraren jag har haft!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Haha! Jag var skolkompis med honom. Han hjade musikaffär med Nonne i Nybro. Nonne hette????? och med honom var jag klasskompis.
Köppens farsa var institutionstekniker på gymnasiet i Nybro. Helsjysst snubbe!
Köppens farsa var institutionstekniker på gymnasiet i Nybro. Helsjysst snubbe!
- Electricguy
hehehe coolt!!
Vet bara att affären heter nonnes musik och data idag. Så den finns kvar iaf.
Har ingen aning om vad Nonne kan heta själv.
Peter sålde affären för något år sedan. Men han får ändå vara där titt som tätt för att göra service på diverse förstärkare!
Vet bara att affären heter nonnes musik och data idag. Så den finns kvar iaf.
Har ingen aning om vad Nonne kan heta själv.
Peter sålde affären för något år sedan. Men han får ändå vara där titt som tätt för att göra service på diverse förstärkare!