Moddning av RC Radio Turnigy 9x
Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x
@Undcon + @myself:
tittar på malx länk och svarar till dig -Undcon, brilliant N O T 

tyvärr så förstår jag inte vad du menar...
Den LIPO jag har funkar perfekt till min Spektrum DX7 (tom samma kontakt)
Den passar likaväl ypperligt i Turnigy 9X men då får man byta kontakt på LIPON
Om du tvekar pga risker med LIPO så kan jag förstå din tanke...
Jag tror dock inte det är så stor risk när den ligger helt skyddad i sändaren - värre är det om man har en LIPO i ex en RCbil där den kan utsättas för yttre våld
Av alla mina vänner som håller på med RC på ett eller annat slag så har bara en drabbats av en förstörd LIPO och det var en kortslutning i verktygslådan så det räknas knappt till olycka - snarare slarv.
//UndCon
Den LIPO jag har funkar perfekt till min Spektrum DX7 (tom samma kontakt)
Den passar likaväl ypperligt i Turnigy 9X men då får man byta kontakt på LIPON
Om du tvekar pga risker med LIPO så kan jag förstå din tanke...
Jag tror dock inte det är så stor risk när den ligger helt skyddad i sändaren - värre är det om man har en LIPO i ex en RCbil där den kan utsättas för yttre våld
Av alla mina vänner som håller på med RC på ett eller annat slag så har bara en drabbats av en förstörd LIPO och det var en kortslutning i verktygslådan så det räknas knappt till olycka - snarare slarv.
//UndCon
Hehe!!! många postningar för och reda ut mitt enkla misstag!
1. Jag "rättar" dig med LIFE för att du skrev LIPO
2. "Rättningen" var ju ett misstag, du hade ju LIPO
3. LIFE kom ifrån länken till hobbycity i post:en ovanför din(gjord av malx). Jag blandade ihop allt litegrann
4. Jag skulle ha haft lipo i min radio.. men det var ngt ngt ngt för stor och jag orkar inte kreta i plasten, köpte LIFE acc gjord för radios.

1. Jag "rättar" dig med LIFE för att du skrev LIPO
2. "Rättningen" var ju ett misstag, du hade ju LIPO
3. LIFE kom ifrån länken till hobbycity i post:en ovanför din(gjord av malx). Jag blandade ihop allt litegrann
4. Jag skulle ha haft lipo i min radio.. men det var ngt ngt ngt för stor och jag orkar inte kreta i plasten, köpte LIFE acc gjord för radios.

Igår började jag löda på RS232->TTL adaptern - hoppas jag får det klart idag.
//UndCon
//UndCon
En tråkig sak med lipo av RC-typ är att dom blir permanent förstörda om dom djupurladdas. Något som är ganska lätt om man glömmer stänga av apparaten som dom sitter i.
Ganska trist att hitta strömbrytaren påslagen och batteripacken på 0,0V -"Jaha, där flaxade 200kr iväg."
Visst kanske man kan stycka upp batteripacket och rädda enstaka celler men är det värt tiden och riskerna.
Ganska trist att hitta strömbrytaren påslagen och batteripacken på 0,0V -"Jaha, där flaxade 200kr iväg."
Visst kanske man kan stycka upp batteripacket och rädda enstaka celler men är det värt tiden och riskerna.
Hehe, man får lägga in en passiv timer som plågar summern om radion varit påslagen mer än 1 timme i sträck 

I er9x programvaran finns ju en inaktivitets timer samt larm när volten understiger satt volt värde
ser inte problemet med att köra med ett lipoacc i radion då, Dock är jag själv väldigt restriktiv när
det gäller lipoaccar i allmänhet.
Trots detta drog jag iväg en HK beställning på följande Tx batteri Rhino 2620mAh 3S 11.1v Low-Discharge
utifall ni vill beställa har jag en buddy länk http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code ... C5D684CEBE
blir nån krona billigare då iaf.
Vet dock inte om jag kommer att byta ut Tx modulen i min radio, ser inte behovet att göra detta nu framtiden får utvisa ifall det kommer att
finnas ett behov för detta.
Fixat
Backlight
Lipo
er9x mjukvaran
jtag kontakt Återstår
Switch för backlight
edits bild tillagd
ser inte problemet med att köra med ett lipoacc i radion då, Dock är jag själv väldigt restriktiv när
det gäller lipoaccar i allmänhet.
Trots detta drog jag iväg en HK beställning på följande Tx batteri Rhino 2620mAh 3S 11.1v Low-Discharge
utifall ni vill beställa har jag en buddy länk http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code ... C5D684CEBE
blir nån krona billigare då iaf.
Vet dock inte om jag kommer att byta ut Tx modulen i min radio, ser inte behovet att göra detta nu framtiden får utvisa ifall det kommer att
finnas ett behov för detta.
Fixat
Backlight
Lipo
er9x mjukvaran
jtag kontakt Återstår
Switch för backlight
edits bild tillagd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag använder också timern i ER9X - funkar perfekt
I min rattradio har accen stått igång hela vintern så den dog - vilket resulterade i att jag monterade LED's i radion som klart och tydligt indikerar power och status.
//UndCon
I min rattradio har accen stått igång hela vintern så den dog - vilket resulterade i att jag monterade LED's i radion som klart och tydligt indikerar power och status.
//UndCon
Har aldrig flashat en Atmel processor förut, har köpt denna asp-programmerare.
Vilket program bör jag använda mig av?
Har kopplat porten enligt denna bild.

Vilket program bör jag använda mig av?
Har kopplat porten enligt denna bild.

- Electricguy
er9x-programvaran kommer med egen programvara för flashning, eepe!
Är lite i "behov" utav att uppgradera till ett 2.4 GHz system.
Dumt vore väl annat än att inte köra enligt denna tråd.
Men... finns det ngn lista på vilka komponenter (och eventuellt alternativ) det är som används?
Råkade tex ut för att det fanns en uppsjö av FrSky enheter på hobbykings hemsida.
Jag hade varit väldigt tacksam för en liten tabell där förslag på Hobbyking art nr (samt alternativ) fanns staplade för de olika modd punkterna.
Eller så kanske denna info finns samlad via ngn av länkarna?
Dumt vore väl annat än att inte köra enligt denna tråd.
Men... finns det ngn lista på vilka komponenter (och eventuellt alternativ) det är som används?
Råkade tex ut för att det fanns en uppsjö av FrSky enheter på hobbykings hemsida.
Jag hade varit väldigt tacksam för en liten tabell där förslag på Hobbyking art nr (samt alternativ) fanns staplade för de olika modd punkterna.
Eller så kanske denna info finns samlad via ngn av länkarna?
FrSky:
Med telemetri:
Voltsensor
FrSky DHT 8ch DIY Telemetry Compatible Transmitter Module
FrSky D8R-II 2.4Ghz 8CH Receiver with Telemetery
samt en TLL<->RS232 converter
Utan telemetri:
FrSKY D6FR ACCST 6 Channel RX
FrSky V8HT 2.4Ghz DIY Module
Radio:
Turnigy 9X av något slag
En AVR programmerare
Backlight modul tex http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=17129
Ett 3S LiFe batteri tex http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14076
Tror det var allt!
Om jag glömde något så kan någon fylla på.
Med telemetri:
Voltsensor
FrSky DHT 8ch DIY Telemetry Compatible Transmitter Module
FrSky D8R-II 2.4Ghz 8CH Receiver with Telemetery
samt en TLL<->RS232 converter
Utan telemetri:
FrSKY D6FR ACCST 6 Channel RX
FrSky V8HT 2.4Ghz DIY Module
Radio:
Turnigy 9X av något slag
En AVR programmerare
Backlight modul tex http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=17129
Ett 3S LiFe batteri tex http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14076
Tror det var allt!

Om jag glömde något så kan någon fylla på.
Hehe Korken, skulle vara en DC-DC omvandlare för och utnyttja energin ur 3S, annars bränns den bort i 7805 linjär reggen.
Eller 2S acc men då måste man modda "låg spänning varnaren" så den inte larmar i otid.
Eller 2S acc men då måste man modda "låg spänning varnaren" så den inte larmar i otid.