CNC-fräs i papper...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

CNC-fräs i papper...

Inlägg av simon78 »

Min fru vill köpa en wishblade http://www.paperdreamsstore.com/product ... em=WishADV. Alltså en maskin som stansar bokstäver och figurer i papper. Den går att koppla till datorn och går då använda "nästan" som en skrivare, dvs den stansar ut det man ritat. Det här tyckte jag lät ganska likt en cncfräs, eller? (svara: ja :) )

Då kanske man skulle få anledning att bygga en! Hon vill köra i tunn plåt, plexi, gummi och tjockt papper. Tror ni att det kan gå? (svara: ja :) )
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Allt går, det omöjliga tar bara lite längre tid.

Jag gissar dock att du inte kan använda vanligt frässtål utan får använda något nibblerliknande. Iallafall till gummit. Beror iofs på dess egenskaper.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Borde ju gå att bygga en cnc-fräs fast ha utbytbara verktyg, i stället för att ha ett frässtål skulle du tillexempel kunna ha ett skallpelliknande verktyg eller rullkniv (som naturligtvis roteras i den vinkel som behövs för att skära åt rätt håll) och för den tunna plåten så är det ju inget problem och inte plexi heller, för gummi så får man nog också där använda något skärande eller nibblerliknande som PaNiC säger här innan...
Skriv svar