Koppla in vindkraftverk, 4 tåtar till vad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Koppla in vindkraftverk, 4 tåtar till vad?

Inlägg av gunne »

En polares farsa har fått tag på ett vindkraftverk av nåt slag som han vill koppla in för att ladda batterier i sommarstugan. Han undrar vad för sorts regulator man behöver för att koppla in den.

Tyvärr är det här det enda jag vet:
Bifogar en bild på sladdarna från vindgeneratorn:
Den vita längst till vänster är minuspol och nästa den turkosa är pluspol ( dvs byter jag mätpoler på instrumentet, röd till vit och svart till turkos får jag ett negativt utslag på instrumentet ).
Instrumentets röda till turkossladd ger 0 till den blå och positivt utslag till den lila sladden längst till höger.
Har du någon ide om en lämplig regulator? Och hur kopplar man alla fyra sladdarna?
vindkraft.jpg
Jag har såklart frågat honom om mer information så som tillverkare, typ, modellbeteckning m.m. men det kan ta ett tag innan han svarar. Jag tänkte att någon kanske kan peka mig i rätt googleriktning med hjälp av den knapphändiga informationen som finns?

Återkommer såklart med mer info när jag får den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan

Re: Koppla in vindkraftverk, 4 tåtar till vad?

Inlägg av grottan »

Det där är en utomhus telefonkabel så bilden säger absolut ingenting, försök få fram en bild på generatorn (gärna med "locket öppnat"). Tror för övrigt du skulle få bättre verkningsgrad med en riktig kabel - den där är gjord för att hantera taltrafik och ligga nedgrävd i mark, inte överföring av laddströmmar från en generator.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Med den där kabeln lär det ju vara rätt stor sannolikhet att det är nåt hembygge och då har man ju ingen aning om hur det ser ut.

Kabeln är som sagt var en normal telekabel, så färgerna ger ingen ledning alls. Jag skulle säga att inkommande linje ligger på vit-blå och vidare till nästa apparat på turkos-lila.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ok.. Kabeln är som sagt ganska klen så den får han byta.

Fick lite mer info:
Modellen är en Rutland 910 modellen är äldre 80-tal tror jag. Jag kan inte hitta nåt serie nr eller övrig modellbetäckning. Jag har skruvat isär de delar som är lättåtkomliga men inte lyckats hitta ngt nummer.
Det ger ju ganska mycket mer kött på benen vid sökning. T.ex. http://www.shop.solar-wind.co.uk/acatal ... Manual.pdf kan kanske vara något. Jag luskar vidare...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tittar du i manualen står det ju att det skall vara en röd och en svart kabel... Så nån har nån gång bytt kabeln. Då vet man ju inte om denne "nån" också ändrat nåt annat.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nä, precis. Jag har bett att få bilder på hur kabeln är inkopplad i själva generatorn för att se hur det ser ut.

Det är tydligen inte den snurran jag länkade till. Den heter också Rutland 910 men ska vara av äldre snitt.

Jag får helt enkelt avvakta tills han skickar fler bilder tror jag.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle kunna vara så enkelt att någon bytt kabeln en gång i tiden, men inte hittat någonting annat än en fyrledare, så att två tåtar helt enkelt hänger löst inne i vindsnurran, eller att man har kopplat två tåtar till "plus" och två tåtar till "minus" för högre ledararea eller någonting sådant.

Men som sagts tidigare, bilder på hur det är kopplat till generatorn skulle säga mycket :)

Men, om det nu ger likspänning mellan två av tåtarna, varför inte vara nöjd med det och köra på det? De två andra borde inte kunna vara till mycket annat än ingenting, eller kanske någon typ utav feedback om rotationshastighet eller någonting sådant. Allt som borde behövas är väl en DC-DC converter av lämplig modell.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En solcells regulator borde funka bra. Den tar max effekt.
Skriv svar