Hur tysta Automover som piper under laddning???
Hur tysta Automover som piper under laddning???
Hjälp!, min granne har sedan 3-4 år en Automover (tror det är en G1), när den står i laddstationen låter den pip-pip var 10:e sekund. Detta blir ganska störande efter en tid, speciellt på natten. Enligt grannen går det ej att programera bort. Att öppna den och klippa kablar är nog inte aktuellt...
Någon som har en manual som jag kan lusläsa eller finns det någon här som vet hur/om det går att stänga av detta eviga pipande.
Tacksam för svar.
Någon som har en manual som jag kan lusläsa eller finns det någon här som vet hur/om det går att stänga av detta eviga pipande.
Tacksam för svar.
Re: Hur tysta Automover som piper under laddning???
tja, hadde den varit innom skotthåll såååå
ett tips, kolla om det är en vanlig pizosummer, då kan det räcka långt att bara tejpa över hålet på den
ett tips, kolla om det är en vanlig pizosummer, då kan det räcka långt att bara tejpa över hålet på den
Häftmassa å hålet på summern är nog enklast och kan dessutom göras ogjort utan skada skedd.
Är det inte bättre att ta reda på orsaken till att den piper och åtgärda det ?
> Enligt grannen går det ej att programera bort.
Och enligt supporten eller manualen ?
> Enligt grannen går det ej att programera bort.
Och enligt supporten eller manualen ?
Jag vet ej var summern sitter men eftersom Automover är väderskyddad sitter den troligen inuti chassit = skruva sönder = ej aktuellt då det inte är min klippare och grannen inte tycker det stör med lite pip var 10:e sekund.
Har inte tillgång till grannensmanual men tänker kontakta en återförsäljare och se vad dom säger om saken.
Har inte tillgång till grannensmanual men tänker kontakta en återförsäljare och se vad dom säger om saken.
Va, vad är det för j-vla granne??
Det spelar väl ingen som helst roll om H*N tycker den stör eller ej, vore han det minsta
normal i huvet skulle han naturligtvis se till att den inte stör, i synnerhet som grannarna kommer
och påpekar det...!!
Nä, jag skulle slå ner ett gäng pinnar armeringsjärn i mattan så den får lite att jobba med....
/johan
Det spelar väl ingen som helst roll om H*N tycker den stör eller ej, vore han det minsta
normal i huvet skulle han naturligtvis se till att den inte stör, i synnerhet som grannarna kommer
och påpekar det...!!
Nä, jag skulle slå ner ett gäng pinnar armeringsjärn i mattan så den får lite att jobba med....
/johan
Hm, jag har kollat några manualer för ett par olika modeller
och det står "2 pip/10 sekund => Laddar" och ingen antydan
till att det går att stänga av.
Kanske flytta laddstationer till andra sidan av grannens hus ?
Det ska ju naturligtsvis inte vara så att det stör...
och det står "2 pip/10 sekund => Laddar" och ingen antydan
till att det går att stänga av.
Kanske flytta laddstationer till andra sidan av grannens hus ?
Det ska ju naturligtsvis inte vara så att det stör...
Ring och kolla med kommunens miljö-avdelning, det är troligen en sanitär olägenhet.
Jag säger det igen: Med jämna mellanrum skulle det vara avskjutning av tekniker och konstruktörer.
Hur f-n kan man konstruera en laddare som piper var 10 sekund.
I synnerhet en laddare som tydligen skall stå på i flera timmar.
Köper man prylar nu för tiden är man tvungen att ställa en rad kontrollfrågor.
Tyvärr vet man inte vilka frågor man bör ställa förrän man köpt prylen.
Ett kylskåp hos en bekant piper efter ett strömavbrott, men startar inte igen förrän man bekräftat pipet!!!
Man måste alltså ständigt vara hemma ifall det blir minsta strömavbrott annars blir maten förstörd.
Ledsen om jag gjorde tråden till en gnälltråd, men idiotkonstruktioner går man lätt igång på.
I övrigt kan du försöka kontakta tillverkaren eller säljaren och fråga om pipet i gräsklipparen.
Hur f-n kan man konstruera en laddare som piper var 10 sekund.
I synnerhet en laddare som tydligen skall stå på i flera timmar.
Köper man prylar nu för tiden är man tvungen att ställa en rad kontrollfrågor.
Tyvärr vet man inte vilka frågor man bör ställa förrän man köpt prylen.
Ett kylskåp hos en bekant piper efter ett strömavbrott, men startar inte igen förrän man bekräftat pipet!!!
Man måste alltså ständigt vara hemma ifall det blir minsta strömavbrott annars blir maten förstörd.
Ledsen om jag gjorde tråden till en gnälltråd, men idiotkonstruktioner går man lätt igång på.
I övrigt kan du försöka kontakta tillverkaren eller säljaren och fråga om pipet i gräsklipparen.
hmm påminner om Homer Simpsons Everything is OK alarm....
Det bästa är ändå att komma fram till en lösning tillsammans med grannen. Flytta på laddstationen är kanske det mest gångbara alternativet. Ett annat alternativ kan kanske vara att bygga en ljudisolerande huv över laddstationen. Fungerar inte detta kan du kanske få grannen att gå med på att öppna skalet och applicera en tejpbit.
Som ett sista alternativ kanske du känner någon jägare med dålig syn som du kan övertyga om att det finns en aggresiv grävling i trådgården:)
Det bästa är ändå att komma fram till en lösning tillsammans med grannen. Flytta på laddstationen är kanske det mest gångbara alternativet. Ett annat alternativ kan kanske vara att bygga en ljudisolerande huv över laddstationen. Fungerar inte detta kan du kanske få grannen att gå med på att öppna skalet och applicera en tejpbit.
Som ett sista alternativ kanske du känner någon jägare med dålig syn som du kan övertyga om att det finns en aggresiv grävling i trådgården:)
Försöksobjekt för gräsmina? 
Nattlig räd "Operation Piezo" för att slå av summern permanent?.. grannen lär ju sova ändå.
Det behöver ju inte synas om man gör det snyggt, och garantin får väl ses som ett lovligt offer.
Kommer att tänka på denna tråd "Osmarta konstruktioner i vardagen.."
I övrigt är det en jäkla olägenhet som inte bör accepteras.
Manual? benzopila.ru/../EN_OM_2008_Solar_Hybrid.pdf
Bild?

Moderkort?
, stor
Verkar vara den kretskortsmonterade varianten. Silvertejp eller lödkolv lär behövas.
Nattlig räd "Operation Piezo" för att slå av summern permanent?.. grannen lär ju sova ändå.
Det behöver ju inte synas om man gör det snyggt, och garantin får väl ses som ett lovligt offer.
Kommer att tänka på denna tråd "Osmarta konstruktioner i vardagen.."
I övrigt är det en jäkla olägenhet som inte bör accepteras.
Manual? benzopila.ru/../EN_OM_2008_Solar_Hybrid.pdf
Bild?
Moderkort?
, storVerkar vara den kretskortsmonterade varianten. Silvertejp eller lödkolv lär behövas.
Du har inte berättat om vilken relation du har med grannen men det verkar som om din granne inte tycker att problemet är så stort. Det du kan göra är att ytterligare en gång berätta för grannen att du tycker att laddstationen stör. Berätta också att du har för avsikt att kontakta miljökontoret på kommunen om han inte kan få tyst på laddaren.
Dom där små piezosummrarna är inte så lätta att döda.
Jag hade en sån på en Linux-dators moderkort får några år sedan.
Vissa Linux-program, och även Windows WordPad är ju så idiotiskt konstruerade att de piper när man bläddrar och flyttar cursorn och kommer till ett ändläge, t.ex. till början på en textfil.
Jag håller in PgUp tills jag är längst uppe, när jag sen släpper ligger en massa tryckningar kvar i bufferten.
pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip.
I alla fall, varken nål, spik eller ett borr fick död på den.
Full med lim från en limpistol dämpade den något.
Till slut lödde jag bort den.
Äntligen tyst.
Så tala med din granne om detta, några lager tejp kanske räcker.
Jag hade en sån på en Linux-dators moderkort får några år sedan.
Vissa Linux-program, och även Windows WordPad är ju så idiotiskt konstruerade att de piper när man bläddrar och flyttar cursorn och kommer till ett ändläge, t.ex. till början på en textfil.
Jag håller in PgUp tills jag är längst uppe, när jag sen släpper ligger en massa tryckningar kvar i bufferten.
pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip-pip.
I alla fall, varken nål, spik eller ett borr fick död på den.
Full med lim från en limpistol dämpade den något.
Till slut lödde jag bort den.
Äntligen tyst.
Så tala med din granne om detta, några lager tejp kanske räcker.
(OT bit96: i linux är det (oftast) bara att stänga av audible bell där du stör dig på den... eller slippa helt genom att bygga kärna utan stöd / ladda ur och blacklista modulen, pcspkr)
Jodå, den går att stänga av. Det går att ställa volymen på den. I det lägsta läget är den helt tyst. Nackdelen är att den då inte hörs alls när den fastnat eller liknande. Annars går det som sagt att använda häftmassa, eller kanske ett tuggummi eller liknande. Även eltejp fungerar för att dämpa ljudet. Inte helt tyst, men lite mer lagom kanske.
Jag skulle vara jätteglad för en granne som har en Automower, som bara piper lite grann istället för dessa j*vla bensinmotorer som både brötar betydligt mer och dessutom släpper ut en massa skit. Folk har förmåga att köra dessa på alla möjliga konstiga tider dessutom...
Jag skulle vara jätteglad för en granne som har en Automower, som bara piper lite grann istället för dessa j*vla bensinmotorer som både brötar betydligt mer och dessutom släpper ut en massa skit. Folk har förmåga att köra dessa på alla möjliga konstiga tider dessutom...