Transistorer och negativa spänningar
- ijon tichy
Transistorer och negativa spänningar
Jag tänker driva en motor med PWM-styrning av en 330V spänningskälla. Det finns dock ett problem i just detta fall.
Spänningsomvandlaren är en krets där man kopplar in ett batteri, och får ca 330V (plockat från ett blixtaggregat för kameror). Output har dock potentialen -330V jämfört med batteriets minuspol, alltså 330 volt under jordpunkten.
Finns det någon transistor- eller MOSFET-typ som kan switcha en negativ spänningskälla på -330V med hjälp av en positiv styrsignal, som växlar mellan +5V och 0V? Eller måste jag använda ett separat batteri för kretsen som tar hand om PWM?
Spänningsomvandlaren är en krets där man kopplar in ett batteri, och får ca 330V (plockat från ett blixtaggregat för kameror). Output har dock potentialen -330V jämfört med batteriets minuspol, alltså 330 volt under jordpunkten.
Finns det någon transistor- eller MOSFET-typ som kan switcha en negativ spänningskälla på -330V med hjälp av en positiv styrsignal, som växlar mellan +5V och 0V? Eller måste jag använda ett separat batteri för kretsen som tar hand om PWM?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Transistorer och negativa spänningar

Skall du köra en motor på -300?
Hursomhelst, det går att separera med en optokopplare. Men du får komma med ett
lite mer utförligt schema eller skiss på hur du tänkt.
Swech
Det kan inte vara någon stor motor om ett blixtaggregat från en blixt kan driva den...
Men optokopplare är nog svaret i alla fall.
Men optokopplare är nog svaret i alla fall.
- ijon tichy

Ungefär något sådant hade jag tänkt mig, inte mer komplicerat än så.
Motorn är en liten likströmsmotor som jag plockat från en hårtork (ursprungligen fanns det en likriktarbrygga över den, men jag har tagit bort den). Har testat att köra den med min DC-DC-converter, det funkar utmärkt.
edit: Tackar för tipsen, det blir nog en optokopplare till styrningen. Någon som vet vilken prisklass dessa brukar vara i om de ska tåla 400V?
Är du säker på att motorn verkligen ska ha så hög spänning?
En del hårtorkar har en "vanlig" modellmotor seriekopplad med en del av värmeelememtet.
En del hårtorkar har en "vanlig" modellmotor seriekopplad med en del av värmeelememtet.
Precis, det är inget ovanligt alls med vanliga 12 och 24V DC motorer i hårtorkar där resistansen i värmeelementet används som motstånd för att få ner strömmen till motorn.
Sedan ger inte blixtaggregat något vidare stora strömmar ifrån sig så en motor kan vara väldigt svårdriven med ett sådant om ens alls om det är någon HV motor.
Sedan ger inte blixtaggregat något vidare stora strömmar ifrån sig så en motor kan vara väldigt svårdriven med ett sådant om ens alls om det är någon HV motor.
Motorn är testkört med omvandlaren men det är nog inte mätt spänningen under driften skulle jag tro.
Men istället för en transistor + optokopplare kan ett SSR kanske vara grejen?
I annat fall är en N-MOSFET transistor att föredra, då med source till -330V och drain till motorn. Styrspänningen till gaten kan då göras med en spänningsdelare men först av allt bör spänningen över motorn mätas när den drivs av omvandlaren, efter det är allt lättare.
Men istället för en transistor + optokopplare kan ett SSR kanske vara grejen?
I annat fall är en N-MOSFET transistor att föredra, då med source till -330V och drain till motorn. Styrspänningen till gaten kan då göras med en spänningsdelare men först av allt bör spänningen över motorn mätas när den drivs av omvandlaren, efter det är allt lättare.
- ijon tichy
I den hårtorken så var värmeslingan och motorn parallellkopplade. Dessutom fanns det en knapp som blockerade strömmen till slingan (så att bara kall luft strömmar ut). Så den borde klara åtminstone 220V.Andy skrev:Är du säker på att motorn verkligen ska ha så hög spänning?
Vad gäller elektronik så fanns det bara 5 dioder i den. Fyra för bryggan, och en diod innan dess som gav halvfart-läget (genom att kapa hälften av sinusvågen från vägguttaget). Kan också nämna att den var kinesisk, och såg ut att vara snålt påkostad.
Urladdningskretsen i ett blixtagregat har sannolikt inte mer energi
än att få motorn att rycka till innan den (kretsen) är urladdad.
Sedan behövs en eller ett par sekunders uppladning beeroende
på hur kraftigt blixtagregatet var.
Jag tror inte att du får en motor från en hårtork att röra på sig alls...
- ijon tichy
Har testat att koppla motorn till blixtkretsens kondensator, 9V batterieliminator som input, och motorn snurrar väldigt bra. Blixtaggregatet var ganska stort, snabbladdande, och skulle egentligen drivas med 6V, så det är inte direkt något jag plockat från en engångskamera.
Testade dock att mäta spänningen över motorn och kondensatorn under drift, det blev 45-50 V. Motorn blev inte ens varm, så jag antar att aggregatet är aningen för litet.
Testade dock att mäta spänningen över motorn och kondensatorn under drift, det blev 45-50 V. Motorn blev inte ens varm, så jag antar att aggregatet är aningen för litet.
Kondensatorn är mitt filter, inte min energikälla. Jag fortsätter ju att "ladda blixten" samtidigt som motorn kör.sodjan skrev:Urladdningskretsen i ett blixtagregat har sannolikt inte mer energi
Om den snurrar på bra vid 45-50V räcker det ju att bygga en enkel step-up omvandlare vilket enkelt och effektivt får alla problem med negativ spänning att försvinna.
Samtidig kan du vara helt säker på att de 45-50V från det nuvarande aggregat (som du ger 50% högre spänning än det är designat till) kommer att sjunka kännbart vid lite belastning av motorn.
Samtidig kan du vara helt säker på att de 45-50V från det nuvarande aggregat (som du ger 50% högre spänning än det är designat till) kommer att sjunka kännbart vid lite belastning av motorn.