LCD Handic

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per.e

LCD Handic

Inlägg av Per.e »

Hej. Jag är helt ny här och undrar om ni har erfarenhet av Handic tv. Jag köpte förra året en Handic 22 tum lcd på Ica maxi, efter ca 4 månader så la bilden av, ljudet var kvar. Det fanns varken bild på tv eller dvd:n. Jag fick en ny i butiken. Nu efter 7 månader hände samma sak på den nya som jag fick, precis samma sak. Nu fick jag ingen ny men de skulle skicka den på reparation. Får se vad de säger. Man har ju läst och hört att en lcd bör hålla i ca 60.000 timmar, då skulle jag sett på tv mer än 280 timmar per dygn. Vad vet ni om dessa handic tv? 2 st på 11 månader som lagt av, har kanske varit igång många timmar per dygn när man är arbetslös men de ska väl hålla längre än så, tv som står i butik är ju igång hela tiden. Man hittar ingen kontaktmöjlighet till Handic eller till Bergsala som tar in de heller. Jag funderar på att köpa en Panasonic 32 istället, är det märket bättre? Vilket märke kan ni rekomendera. Tack för att du läste och för ev svar. Mvh Per.
blueint
Kontakt:

Re: LCD Handic

Inlägg av blueint »

TV på ICA låter som något kina lågkvalité. Se till att få pengarna tillbaks och köp en riktig TV.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag köpte oxå en i förra veckan för att ha till mina 80 tals "arcad spel". Då dessa kräver att TV står på högkant tänkte jag, att denna lilla TV kan vara smidig att vända på för att montera i något kabinett.
För 999 kr kan man testa.
Men besvikelsen kom nära nog direkt , för när jag vände på den så glappade något direkt och bilden försvann. Först trodde jag att det var video sladden , som var lite för för kort och att det drog i kontakten. Men det verkade som det var inuti TVn. Efter att ha skakat och ryckt o tryckt så kom bilden.
Men jag är inte direkt impad av bild kvaliteten. Den röda färgen blöder eller orsakar skuggor. Vissa färgblandningar visas olika bra eller dåligt.Snabba färgändringar verkar inte vara dess styrka om man säger så Jag har inte kollat med en TV bild ännu.
Jag skall testa lite till innan jag lämnar tillbaka den. Köper man en TV i bland matvarorna när man handlar frukost en Lördagmorgon, får man nog vad man betalar för :)
Mjölk o frallor i ena handen och TVn i den andra , kunde varit ett pkt flingor :vissla:

PS.
Min var en Handic LC19D11
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag vet inte varför det är fel att köpa kaffe och en TV samtidigt? Maten på macken är det inget fel på, och inte heller på märkesvarorna på Ica. Men en budget-Handic är en budget-Handic, oavsett var den köps.
Tycker det är smidigt att kunna köpa matolja och motorolja på samma ställe. Naturligtvis inser man att det är skillnad på Start! och Mobil, på Euroshopper och Zeta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Har de motorolja på Statoil? Möjligen ha de motorolja på Maxi...
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Förväxla inte hållbarhetstiden på LCD-skärmen i sig med hållbarhetstiden på kringelektroniken..
Nu gissar jag friskt, men jag tror att dom flesta fel som platta skärmar är drabbade av är fel i kringkomponenter, inte själva skärmen i sig..
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Är det inte ganska troligt att det är ”backlighten” som dör och inte själva LCD’n?
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Mest troligt är väl att det är invertern till backlighten som dör pga. dåliga lödningar och/eller kondingar, eller helt enkelt underdimensionerade/billiga komponenter.

Men dessa lågpris-apparater är nog inget som lär hålla, noname-kinaprylar som de stämplat nått eget märke på.

En märkes-TV lär iallafall klara sig genom garantitiden.
Per.e

Inlägg av Per.e »

Ok. Har läst att Handic är ett gammalt anrikt Svenskt märke. Sen läste jag också att det är Bergsala ab som importerar dessa tv så man vet inte vad man ska tro. Har hittat en e-mail till Bergsala service/reparationer, men där får man inget svar ifrån. Jag vill ju bara veta varför de inte håller, Även om den står på 10-15 timmar per dygn så borde man ju inte behöva vara orolig. Jag vet många som har sina igång minst lika länge och deras har fungerat i flera år. På Ica har de bara 1 års garanti på hemelektronik och den förlängs inte om man får en ny inom det året. Mina 2 har lagt av inom 11 månader så man har ju inget vidare stort förtroende kvar till dessa platt-tv längre. Men även om de lyckas laga den så tror jag knappt att jag vågar sälja den, känns som om man lurar nästa man när man vet vad som väntar den. Det bästa med den var att den inbyggda dvd-spelaren klarade av brända dvd:er. Funderar på en Panasonic TX-L32C3E, finns hos el-giganten. Kan det vara en bra tv som kan hålla ett bra tag tror ni? Mvh Per.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om du köper ett känt fabrikat som Philips, Grundig, Samsung, Sony, LG, Panasonic osv t.ex. på ett elektronikföretag som Elgiganten eller On-Off kan du teckna en tilläggsförsäkring som gäller efter att den vanliga garantin utgått.
Expediten brukar alltid vara noga med att fråga om du vill ha en sådan försäkring när ni gör upp affären.
Dock brukar jag avböja erbjudandet men det beror bara på att jag är dum och snål. Samtidigt har jag kanske haft tur med det jag köpt.
Lycka till med en ny apparat!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Problemet med gamla svenska kända märken som Luxor och Handic är att de är nedlagda sedan länge. Någon har sen köpt varumärket för att sätta det på något billigt importerat skit för att det ska verka förtroendeingivande.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Det borde inte vara några problem för dig att få apparaten lagad eller utbytt även efter att garantin gått ut.
Åberopa din reklamationsrätt som gäller i 3år.
Jag tecknar ALDRIG några försäkringar för hemelektronik och reklamationsrätten har räckt i samtliga fall där det varit problem.

Konsumentverkets hemsida med bra info

Lycka till med TVn
Per.e

Inlägg av Per.e »

Ok, tack för svaren. Den ska vara ivägskickad på lagning, affären skulle ringa när den kommit tillbaka. Och går den ej att laga så ska de väl ge mig en ny? Jag meddelar sen när de hör av sig om vad Ica gör. Mvh
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

SM7CZR skrev:Om du köper ett känt fabrikat som Philips, Grundig, Samsung, Sony, LG, Panasonic osv t.ex. på ett elektronikföretag som Elgiganten eller On-Off kan du teckna en tilläggsförsäkring som gäller efter att den vanliga garantin utgått.
Expediten brukar alltid vara noga med att fråga om du vill ha en sådan försäkring när ni gör upp affären.
Dock brukar jag avböja erbjudandet men det beror bara på att jag är dum och snål. Samtidigt har jag kanske haft tur med det jag köpt.
Lycka till med en ny apparat!
Lite OT men just OnOff har ju gått i konkurs nu, mycket säkert beroende på importerat biligt kina-mög...
Per.e

Inlägg av Per.e »

Men Panasonic..är det ett bra märke?
En sak som jag också har funderat över mycket är: att när man tittar på vhs på en platt-tv så blir ju bilden småryckig, den försvinner några sekunder emellanåt. Ja den är inte så bra men man har ju mycket på vhs man vill se. Kan detta påverka att tv:n går sönder? Analogt uppspelat på digitalt/lcd.
Mvh.
Skriv svar