Semafor för slut på toapapper
Semafor för slut på toapapper
Nu för tiden köper väl de flesta toapapper i storpack, det gör åtminstone vi i vår familj. Vi förvarar oftast storpacken i ett skåp. Ibland är paketet så stort att den inte får plats i skåpet och då lägger vi helt sonika storpacken under sängen. Det finns faktiskt en del fördelar med att lägga den där. Man kan så att säga ta med sig en rulle på morgonen när man kliver upp om den har tagit slut kvällen innan.
Nu till problemet som behöver lösas. Det är inte alltid som man kommer ihåg att notera att man tagit sista rullen ur paketet eller att det bara är några få kvar så det är lätt hänt att man står utan toapapper när man som mest behöver det. I värsta fall har dessutom hushållspappret tagit slut också i samma veva.
1) Är det någon annan som har stött på samma problem?
2) Hur skulle man kunna lösa detta på bästa sätt?
En idé skulle kunna vara att bygga om toapappershållaren så att en axel snurrar när man tar papper från rullen. På denna axel sätter man en enkoder som matar in pulser till en mikroprocessor som håller reda på hur många meter som är förbrukad. Varje gång man köper en ny storpack matar man in hur många meter toappapper som storpacket innehåller. När man börjar nå slutet så ringer en klocka samtidigt som en minneslapp skrivs ut på en skrivare.
En annan fördel förutom att applikationen säger till när det är dags att köpa ny storpack är att den också kan tjuta när papperet är slut i rullen. Enda sättet att få tyst på den är att sätta i en ny rulle. Fördelen med detta är att det alltid finns papper i rullen så den som kommer efter slipper skrika efter hjälp när papperet är slut.
Någon som kan komma på ytterligare bra lösningar?
Nu till problemet som behöver lösas. Det är inte alltid som man kommer ihåg att notera att man tagit sista rullen ur paketet eller att det bara är några få kvar så det är lätt hänt att man står utan toapapper när man som mest behöver det. I värsta fall har dessutom hushållspappret tagit slut också i samma veva.
1) Är det någon annan som har stött på samma problem?
2) Hur skulle man kunna lösa detta på bästa sätt?
En idé skulle kunna vara att bygga om toapappershållaren så att en axel snurrar när man tar papper från rullen. På denna axel sätter man en enkoder som matar in pulser till en mikroprocessor som håller reda på hur många meter som är förbrukad. Varje gång man köper en ny storpack matar man in hur många meter toappapper som storpacket innehåller. När man börjar nå slutet så ringer en klocka samtidigt som en minneslapp skrivs ut på en skrivare.
En annan fördel förutom att applikationen säger till när det är dags att köpa ny storpack är att den också kan tjuta när papperet är slut i rullen. Enda sättet att få tyst på den är att sätta i en ny rulle. Fördelen med detta är att det alltid finns papper i rullen så den som kommer efter slipper skrika efter hjälp när papperet är slut.
Någon som kan komma på ytterligare bra lösningar?
Re: Semafor för slut på toapapper
Har funderat på liknande problem men har miniförråd för extrapapper inne i badrummet och därför varit inne på att detektera hur många rullar som finns kvar i extraförrådet, är enkelt gjort med fotoceller.
Men givet att man vill detektera den påbörjade rullen så tror jag det finns risk för felaktiga rörelser med endcoder, sätt istället en lastcell som väger vikten på rullen, bör ge ett bättre värde på när rullen snart är slut (mätning i viloläge, filtrera bort bruset som blir när man tar papper, vikten måste varit låg tillräckligt lång tid för att varna)
Men givet att man vill detektera den påbörjade rullen så tror jag det finns risk för felaktiga rörelser med endcoder, sätt istället en lastcell som väger vikten på rullen, bör ge ett bättre värde på när rullen snart är slut (mätning i viloläge, filtrera bort bruset som blir när man tar papper, vikten måste varit låg tillräckligt lång tid för att varna)
rullen på toan är enkel, ofta finns det ju ett fjädrande lock, mät vinklen med pot så kan till och med logga annvändningen enkelt
storbalen kan man ju väga eller ha motsvarande stort lock över
storbalen kan man ju väga eller ha motsvarande stort lock över
Bästa lösningen; skaffa dig en kvinna som håller reda på lagret och fyller på
Skämt åsido, hur stor problem kan det egentligen vara? Det går minst 50-75 meter på en rulle (om man inte snålar och köper ÖoB papper för en tia på bal), man bör enkelt kunna torka sig på den sträckan och samtidigt notera hur mycket som är kvar.
Lösningen vi använder är en "pinne" (aluminiumstång på fot från IKEA) brevid muggen som rymmer 4 rullar, i städskrubben har jag ett extra 4-pack med rullar (jag köper aldrig storpack eftersom dom tar sån plats att man får ha dom där man inte har koll på lagersaldot
) När det är en rulle kvar på pinnen fyller jag (eller tjejen) på med 2-3 rullar från städskrubben och skriver ner "toarullar" på inköpslistan (denna tas ju automatiskt med nästa gång man ska till affären), på detta vis har man alltid en extra "nödrulle" i städskrubben som triggar "åk till affären NU".
Skitenkelt!

Skämt åsido, hur stor problem kan det egentligen vara? Det går minst 50-75 meter på en rulle (om man inte snålar och köper ÖoB papper för en tia på bal), man bör enkelt kunna torka sig på den sträckan och samtidigt notera hur mycket som är kvar.
Lösningen vi använder är en "pinne" (aluminiumstång på fot från IKEA) brevid muggen som rymmer 4 rullar, i städskrubben har jag ett extra 4-pack med rullar (jag köper aldrig storpack eftersom dom tar sån plats att man får ha dom där man inte har koll på lagersaldot

Skitenkelt!

En optisk encoder som mäter längden på förbrukat papper och en sensor för rullbyte och ett "lagersaldo" för rullar som räknas ner 
Då kan du se på metern hur mycket du har kvar, gör du sen lite statistik kan du se hur mycket en genomsnittstorkning är och hur många av dessa som är kvar innan förrådet är slut
"Du har 283st torkningar kvar" ^_^

Då kan du se på metern hur mycket du har kvar, gör du sen lite statistik kan du se hur mycket en genomsnittstorkning är och hur många av dessa som är kvar innan förrådet är slut

"Du har 283st torkningar kvar" ^_^
Som PeterH har jag ett mellanlager på en pinne i toarummet. I familjen är regeln att den som tar så mycket papper från den igångvarande rulle att det inte finns till nästa person ska byta rulle till en från mellanlagret. Om den rulle är den sista i mellanlagret ska mellanlagret fyllas upp från bulkförrådet (balen). Tar man de sista från bulken skriver man på inköpslistan.
Ganska enkelt faktisk och synnerligt o-elektronisk.
Men vill man ha en elektronisk lösning duger det väl att mäta rotationerna men se till att den mäter riktning också! Om man drar ner för mycket rullar man ju kanske tillbaka, detta sker definitivt om man har barn...
Ganska enkelt faktisk och synnerligt o-elektronisk.
Men vill man ha en elektronisk lösning duger det väl att mäta rotationerna men se till att den mäter riktning också! Om man drar ner för mycket rullar man ju kanske tillbaka, detta sker definitivt om man har barn...
Vi har liknande lösning, en sån här hushållspapperspinne med 3 extra rullar på muggen och när man har varit på toa och pinnen är tom hämtar man nya rullar i skåpet där balen ligger.
Problemet är att det är bara jag i familjen som fyller på pinnen... Men jag tror inte att en semafor skulle hjälpa i vårt fall.
Problemet är att det är bara jag i familjen som fyller på pinnen... Men jag tror inte att en semafor skulle hjälpa i vårt fall.
Tack för alla tips och idéer. Om det blir något projekt av detta återstår att se men det kanske finns intresse för ett samordnat projekt där flera gör en liten del var. Om det får mogna en stund till kanske det kommer fram ytterligare geniala lösningar. Men det är någon form av mekatroniklösning som är aktuellt. Rent mekaniska lösningar är inte intressant.
johano: Du har säkert rätt, i många U länder använder man enligt uppgift högerkardan (det kan vara en myt). Det är därför man inte användar höger handhälsning som vi ofta gör här hemma i skandinavien.
grym: Min sambo sedan nästan tjugå år gillar inte de där plåtvarianterna med fjädrat lock annars vore det en enkel metod som du föreslår.
PeterH: Som framgår ovan har jag redan en sambo. Det är en underbar kvinna på många sätt och vis. Vi planerar att vara tillsammans till döden skiljer oss åt så det är inte aktuellt för mig att byta på grund av att både hon och jag har svårt med toapapperlogistiken.
rickardg och Icecap: Det där med rotationen har jag också tänkt på. Ibland far det ut för mycket papper och då rullar man tillbaka men det är ju inget problem att detektera riktning på rotationen.
Meduza: Meddelande om hur många torkningar som finns kvar är en väldigt viktig funktion.
Nerre: Om du vill vara med i projektet så skulle vi kunna utrusta applikationen med ett pietzoelement som skriker ihärdigt. Då slipper du förmodligen vara den enda som fyller på. Tanken är då att det skriker så länge pappershållaren är tom.
johano: Du har säkert rätt, i många U länder använder man enligt uppgift högerkardan (det kan vara en myt). Det är därför man inte användar höger handhälsning som vi ofta gör här hemma i skandinavien.
grym: Min sambo sedan nästan tjugå år gillar inte de där plåtvarianterna med fjädrat lock annars vore det en enkel metod som du föreslår.
PeterH: Som framgår ovan har jag redan en sambo. Det är en underbar kvinna på många sätt och vis. Vi planerar att vara tillsammans till döden skiljer oss åt så det är inte aktuellt för mig att byta på grund av att både hon och jag har svårt med toapapperlogistiken.
rickardg och Icecap: Det där med rotationen har jag också tänkt på. Ibland far det ut för mycket papper och då rullar man tillbaka men det är ju inget problem att detektera riktning på rotationen.
Meduza: Meddelande om hur många torkningar som finns kvar är en väldigt viktig funktion.
Nerre: Om du vill vara med i projektet så skulle vi kunna utrusta applikationen med ett pietzoelement som skriker ihärdigt. Då slipper du förmodligen vara den enda som fyller på. Tanken är då att det skriker så länge pappershållaren är tom.
Frågan är om det inte är för stora variantioner i antal pappersvarv mellan olika rullar. Mellan olika märken är det ju det helt klart, frågan är om det kan variera inom en och samma bal? Jag antar att de tillverkas genom att man gör en lång rulle som sen kapas, då kommer ju alla som kommer från samma rulle att vara lika långa, men sen kanske det blandas senare i produktionen?
Märk papperet på slutet i rullen ?
Enkelt går det att lösa genom att sticka in en bit färgad kartong nära pappersspolen . När den ramlar ut är det dax att ta fram nästa rulle .
Blir visserligen inte helt exakt , men kanske exakt nog för detta ändamålet .
När man tagit rullar så bara halva balen återstår kan man byta färg på kartongremsan för att visa att man nått en gräns och när man är nere på de sista (3?) rullarna kan man återigen byta färg på kartongbiten .
Enkelt går det att lösa genom att sticka in en bit färgad kartong nära pappersspolen . När den ramlar ut är det dax att ta fram nästa rulle .
Blir visserligen inte helt exakt , men kanske exakt nog för detta ändamålet .
När man tagit rullar så bara halva balen återstår kan man byta färg på kartongremsan för att visa att man nått en gräns och när man är nere på de sista (3?) rullarna kan man återigen byta färg på kartongbiten .
Varför inte köra den extrema varianten. En motor som matar fram en bit papper då man täcker över en sensor eller liknande, då vet du hur mycket varje frammatning är och om du då vet hur mycket papper det finns i varje rulle kan du enkelt räkna ut hur många frammatningar som finns kvar. problemet med att behöva rulla tillbaka är då också borta.
Alla fysiska metoder i all ära men det är så mycket roligare med elektroniska lösningar skit samma om det blir effektivt!
Detektering kan ju då ske då det är 10 frammatningar kvar.
Alla fysiska metoder i all ära men det är så mycket roligare med elektroniska lösningar skit samma om det blir effektivt!

Detektering kan ju då ske då det är 10 frammatningar kvar.
Men konsistensen som kommer ut kan skilja väldigt mycket från gång till gång och mellan personer beroende på hur de mår för dagen .
Att då bara få en uträknad bit papper kan skapa problem inom familjen när det inte är nog mycket papper om konsistensen är extremt lös tex .
Det är svårt att räkna på en exakt mängd papper som kommer att gå åt från gång till gång .
Att då bara få en uträknad bit papper kan skapa problem inom familjen när det inte är nog mycket papper om konsistensen är extremt lös tex .
Det är svårt att räkna på en exakt mängd papper som kommer att gå åt från gång till gång .
Det är väl bara att ställa en vuvuzuela brevid muggen!
Är pappret slut kommer någon i familjen snart att komma med en ny rulle!
Är man ensamstående kommer nog grannarna över med en rulle rätt snart.
Eller störningsjouren.
/W

Är pappret slut kommer någon i familjen snart att komma med en ny rulle!

Är man ensamstående kommer nog grannarna över med en rulle rätt snart.

Eller störningsjouren.

/W