Telias Gateway.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lonius

Telias Gateway.

Inlägg av Lonius »

Hej på er det va ett tag sen jag va här :)

Jag fick tag på en Gateway smart från Telia,
vad kan man göra med denna apparat om
man inte har fast bredband längre??
Har bara mobilt numera orkar inte tänka på åskan här på landet :)

Kan man göra något annat en att skrota den?
eller kan man använda den till trådlös usb server eller något???

Hoppas ni har några heta tipps :)

//Roger
blueint
Kontakt:

Re: Telias Gateway.

Inlägg av blueint »

Märke & Modell !?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

En gissning på att det är en Thomson Gateway TG787
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Purre:

Alldeles riktigt :)

Skrot eller leksak??
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Fick en Thomson Gateway från BBB när jag började använda dem.
GUI Byggt av en 5åring och koden under GUI:et byggt av en 3 åring.
Första burken hade ingen körbar kod under menyerna, menyerna fungerade men inte funktionerna under menyerna, så min upplevelse är att det är en leksak som har skrot kod laddad i sina kretsar.
Tror jag byte Thomson burk 2 gånger och var i kontakt med supporten 5-10 gånger angående saker som borde funkat men inte gjorde det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://www.crystalradio.cn/bbs/thread-156795-1-1.html
其次,说说本次改装的主角——TG787,该机用了BCM6358的CPU,速度300MHz,内存64M,ROM容量16M,双口USB2.0接口, BCM5325e交换芯片,BCM4318无线芯片,内置一天线外置一天线,4口10/100m有线交换,双VOIP电话接口,一输入ADSL接口,一输入PSTN接口。相对目前市场上的ADSL一体机来说,TG787真的很强大。
Second, talk about the protagonist of this modification - TG787, the aircraft used BCM6358 CPU, speed 300MHz, the memory 64M, ROM size 16M, dual-port USB2.0 interface, BCM5325e switch chip, BCM4318 wireless chip, built-in one day line external one day line, 4 10/100m wireline switch, dual VOIP phone interface, an input ADSL interface, a PSTN interface input. Relative to the current one machine on the market for ADSL, TG787 really powerful.
OpenWRT finnes:
http://wiki.openwrt.org/toh/pirelli/aga

Använder Broadcom 63xx processorn:
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=137382

Tekniska data:
Processor: BCM6358 @ 300 MHz
Minne: 64 MB
ROM: 16 MB
Övrigt: Dual-port USB 2.0 interface, BCM5325e switchchip, BCM4318 trådlöschip, 4x 10/100M wireline switch, 2x VoIP phone interface, ADSL interface, a PSTN input.

Mao kan köra OpenWRT.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tja kan man köra in OpenWRT, dd-wrt eller dylikt är det kanoners!

Annars brukar Telia hålla enormt hårt på dem. Vissa av dem har t.om krypterad firmware vad jag läst någonstans.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Ok ska vara ärlig fattar inte ett dyft av vad ni skriver om :(

??
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det handlar helt enkelt om att byta ut programvaran i den.

En sån där burk är ju en liten dator, med inbyggda nätverkskort, switch och lite sånt.

Open/dd-wrt är linuxbaserad programvara som man kan lägga in och sen kan man alltså konfigurera burken hur som helst.

https://openwrt.org/
http://www.dd-wrt.com/

Ursprungligen skrevs de väl för Linksys WRT-54 (jag vet inte om det t.o.m. var så att Linksys körde Linux på burkarna utan att följa licensen, så de blev tvingade av domstol att släppa all sin kod? jag vet i alla fall att en del företag har råkat ut för det).

Hittade detta på wikipedia (om OpenWRT):
The project came into being after Linksys built the firmware for their WRT54G wireless router from publicly-available code licensed under the GPL. Under the terms of that license, they were required to make the source code of their modified version available under the same license, enabling independent developers to create additional derivative versions.
Och efter ytterligare lite Googlande hittade man detta under GPL på Wikipedia:
On December 11, 2008, the Free Software Foundation sued Cisco Systems, Inc. for copyright violations by its Linksys division, of the FSF's GPL-licensed coreutils, readline, Parted, Wget, GNU Compiler Collection, binutils, and GNU Debugger software packages, which Linksys distributes in the GNU/Linux firmware of its popular WRT54G wireless routers, as well as numerous other devices including DSL and Cable modems, Network Attached Storage devices, Voice-Over-IP gateways, Virtual Private Network devices and a home theater/media player device.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Ok tack för svaren iaf :)
Men det där verkar lite svårt för mig :S
fattar nog inte hur man ska ta sig till iaf :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns antagligen steg för steg-instruktioner för hur du skall installera och när det väl är installerat fungerar det ungefär som den gamla programvara (fast med tillgång till fler och mer flexibla funktioner). Jag tror t.ex. att du kan installera en webserver på routern om du vill.
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Ok det låter trevligt :)
Ska se vad jag förstår av allt detta :)

Tack Alla.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

På en Linksys kan du lägga in OpenWrt på samma sätt som du uppdaterar originalmjukvaran. Alltså klicka i webbgränssnittet för att välja en uppgraderingsfil, och sedan godkänna. Lätt, det gäller bara att ladda ned rätt fil. Men jag hittar inte var detta kan göras i min TG784.

Annars har ju TG784 USB-port, FTP-server och Upnp inbyggt som standard, man kan ha den som NAS.

Edit: Undrar vad det är för skillnad på TG784 och 787? Fick min från Telia i vintras, det är en 784.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Om jag nu inte är helt ute och cyklar är man inloggad som fel användare. Administrator som man är inloggad som har inte fullständiga rättigheter helt enkelt.

EDIT:
Kollat lite nu och verkar som om det ska finnas en rot (root) användare som kan göra mer inställningar. Lösenordet till detta login ger inte heller Telia ut.
Skriv svar