Går det att reparera en plasma-tv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Går det att reparera en plasma-tv?

Inlägg av Gizmo »

Den här frågan är både svår och enkel att besvara. Svår för mig då jag knappt sett en plasma-tv förut, än mindre öppnat eller felsökt. Har googlat och letat i forumet efter svaret på om en plasma-tv jag har är icke reparerbar (plasman utsliten, sådant kan ske säger ryktet) eller om det faktiskt är ett fel som går att ordna. Jag har hört att plasmaskärmar degenereras likt gamla CRT eller tjock-tv, men frågan är om det är det fel den här har eller inte? Tv:n är nämligen typ 42-tum stor och fungerar i övrigt, men bilden är riktigt grådaskig. Någon som vågar sig på en gissning?
Jag slängde upp två bilder här:

bilder på tv-bilden

Kameran har överexponerat lite så det ser ljusare och bättre ut än vad det är, ska vara något mörkare egentligen. Skulle vara lite gött om nån kan bekräfta att tv:n är körd i botten och bara att hiva, den tar upp rätt stor plats hemma...men samtidigt, går det bara att få lite ljusare bild är den ju hur schysst som helst. Både dvi, vga, hdmi, scart och dessutom picture in picture och lite annat lyx.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Går det att reparera en plasma-tv?

Inlägg av TomasL »

Har du kört den inbyggda tvättningen?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

"Hisense 42" med några år på nacken... :humm:

Ny Philips, Sony eller Samsung 42" gör dom ständigt reklam för hos dom stora varuhusen (Siba, Giganten, Mediamarkt, OnOff, Expert osv.) för mellan 2995:- och 4995:- beroende på modell och fabrikat, men dyrt är det inte längre med 42" och då får man en märkes-TV istället... (inte "Top of the Line" men garanterat bättre än denna modell).

Men vill du jobba lite och försöka fixa, gör som Tomas föreslog, prova att göra en "tvätt". Har du haft TV:n från att den var ny? Om så, har bilden blivit sämre tvärt eller under lång tid? Om du har fått eller hittat TV:n gissar jag att den som hade den tröttnat och att den faktist varit dålig redan från fabrik :lol:
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Apparaten är hittad, så jag vet inget om dess tidigare historia. Det kan mycket möjligt vara precis som så att den helt enkelt är slut, men då jag inte vet hur det i sin tur ska se ut så är det lite svårt att avgöra.
Exakt vad är "tvättning"? Är det någon meny, eller är det något ingrepp? Och, får man upp ljusstyrkan då?

Finns det nått "trix" att ta till? Har nått vagt minne från crt-tiden där man kunde linda på ett par varv på hf-generatorn och öka spänningen till röret för att under några månader eller nått halvår få en bättre bild (sedan dog det....).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Borde finnas en meny för detta, moderna Plasma gör det automatiskt med jämna intervall.
Exakt vad som sker när den tvättar skärmen vet jag inte, det får du googla efter.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om jag inte är helt missinformerad sker en "tvätt" genom att växelvis skicka ut en helt svart och en helt vit bild. Jag antar att man "motionerar" plasmacellerna men det kommer inte göra att TV:n får ljusare bild (det brukar man ställa i menyerna). Tvätten är till för att ta bort eventuella "inbränningar" som var vanligt på äldre plasma-apparater (tror problemet lösts idag, länge sedan man hörde något om det). Står ljuset på max så är det max, men om också kontrasten står på max så får du en "disig" eller grå bild. Kan ju vara så att förra ägaren vridit upp allt på max för att få upp ljuset och då blir bilden gråaktig...

Jag tror grundproblemet är konstruktionen på just den TV:n men kan ha fel.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Med tanke på störningarna i det gröna så gissar jag på något fel med elektroniken, inte tvunget plasman. Har sett liknande bild på vanliga TFT-skärmar till datorer faktiskt.
ds77

Inlägg av ds77 »

Har du bara provat med VGA från datorn? Trasig kabel/kontakt dyker ju upp som en tanke då...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur blir det om du kör helfärgade "skärmsidor" ? typ grönt ? blir det bara till vänster där ? och hur symmetriskt ?

..Måste ju fråga en annan sak också, "Almered", nåt släktskap med Per Almered ?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kolla det inbyggda nätaggregatet. Anod/Katodströmmen kan vara för liten.

"Tvätt" och R-G-B test vore bra.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Våran plasma TV "tvättar" bilden vid varje uppstart. ganska smidigt. vet inte om det sliter på panelen eller inte.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

ds77 skrev:Har du bara provat med VGA från datorn? Trasig kabel/kontakt dyker ju upp som en tanke då...
Jo. Det var just VGA från datorn jag körde. Och nix, glapp är det inte, det är jag ganska säker på.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Glenn skrev:Hur blir det om du kör helfärgade "skärmsidor" ? typ grönt ? blir det bara till vänster där ? och hur symmetriskt ?
..Måste ju fråga en annan sak också, "Almered", nåt släktskap med Per Almered ?
Inte testat. Kan testa i kväll.
Jomenvisst, Per är min syssling, Atari-Geek, chiptunes och skägg, en skön filur!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Coolt, jag har haft en del kontakt med honnom, han körde ju spectravideo 328 när jag gjorde det, och sen har vi haft en del mailkontakt :)

Han gör fortfarande trevlig musik har jag noterat.
Narii

Inlägg av Narii »

Mina föräldrar har en likadan TV.
Den har nu varit påslag i ungefär 17 000h och har nu börjat ge upp.
Den ändrar färginställningen lite då och då, och ibland låser sig en bild fast över hela skärmen som inte går att få bort utan en total omstart av TVn.

Var väl en helt ok TV när de köpte den 2005, idag är den ur-usel.
Skriv svar