Modifiera ett RC servo -starkare motor // Uppdaterad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thewho

Modifiera ett RC servo -starkare motor // Uppdaterad

Inlägg av thewho »

Hejsan

Funderar på att bygga en relativt stor rc-"bil", lite mindre än en åkgräsklippare. För att dra lite ved, fixa på gården & så klart leka med :lol:
Men jag fastnade på styrningen, jag har inte sett något rc-servo som kommer klara att styra. Men så fick jag en (kanske idiotisk?) idé att plocka isär ett servo och mäta upp potentiometern, skaffa en "standard" med samma värde och montera den på styrningen på något vis för att ge feedback till servot var styrningen är.
Nästa problem är den mekaniska biten, jag funderade på en hydraulpump och kolv men då behöver man en ganska stark motor till pumpen för att inte styrningen ska ta flera minuter.
Och då tänkte jag om man kan bygga en kraftigare H-brygga som man kopplar in till servoelektroniken som i sin tur klarar av den större motorn.
Notera att parentesen fortfarande gäller :wink:
Eller en idé till, samma som ovan men helt mekanisk med en vindrutetorkarmotor?

Ja som sagt är jag ute på (för mig) djupt vatten :lol: Vad har jag annars för alternativ för att styra bilen?
Om bygget blir av så lovar jag en projekttråd :wink:
Senast redigerad av thewho 28 februari 2012, 14:32:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Modifiera ett RC servo -starkare motor

Inlägg av Icecap »

Alltså, själva styrningen av en el-motor är ganska enkel och kan snos ihop med en mikroprocessor.

Kan du bygga en mekanik som, medelst en el-motor som tål att reverseras, kan styra skiten är resten bara en fråga om hur kraftiga transistorer i H-bryggan. Såklart måste det finnas någon information om positionen också men även det kan klaras på lite olika sätt men om det inte är något som ska vara synnerligt stabilt över flera år kan ett vanligt potentiometer fungera bra.
thewho

Inlägg av thewho »

Det skulle helt klart vara ett alternativ om jag kunde programmera dom och jag har inte tid att sätta mig in i det just nu :tumner:
Hittade den här som verkar vara vad jag söker :tumupp: http://www.rcuniverse.com/forum/m_92366 ... tm#9236698
hummel

Inlägg av hummel »

Kan det vara ett alternativ med ett stort RC-servo eller kanske flera? Vad har du för krav på kraft?
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... XLWS8&P=SM
thewho

Inlägg av thewho »

Visst är det ett alternativ, men onödigt dyrt :tumner:
Kraft är väl ungefär samma som behövs för att styra en åkgräsklippare.

Sidan jag länkade till just verkar vara vad jag söker, men då behöver jag en H-brygga som fungerar med servots PWM signaler. Tips någon?
Han använde en kontroller från Tecel (D-100) men företaget verkar inte finnas längre :(
Någon som kan berätta vad jag söker? :lol: Nu vet jag inte vad en vindrutetorkarmotor kan tänkas ha för effekt, 10A?

Här är en annan sida som jag studerar just nu
http://letsmakerobots.com/node/20466
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Bara så att vi inte blandar ihop allt för mycket:

Alt 1: Bygga en helt eget servo = mikrodator + H-brygga + stor motor + växellåda + feedback.

Alt 2: Modda ett redan existerande servo för att kunna åka snålskjuts på dom bitar som redan finns i = RC-servo + H-brygga + stor motor + växellåda.

Vad som är bäst är ju helt beroende på tycke och smak.

Personligen skulle jag gå på Alt2 bara för att det är enklare och snabbare. Jag skulle även byta H-bryggan mot 2 reläer och 2 dioder.
"Klart på 20 minuter". :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

När vi väl är inne på snabba fusklösningar så finns det även dessa:

33kg/cm
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 21sec.html

20kg/cm
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 20sec.html

Flera servon bör ju kunna samarbeta,

Det är ju möjligt att låta ett vanlig servo jobba med en "extern nedväxling" (typ remskiva eller kulskruv) när potentiometern sitter utanför.
thewho

Inlägg av thewho »

Jag är helt inne på alt. 2, men jag vet inte riktigt vad det är för H-brygga jag söker? Skulle gärna vara en färdig "modul" :roll:

Skulle det fungera med bra med två relän? Att man inte hamnar på självsvängningar i mittenläget? Men de är väl värt att testa för till det har jag alla grejer :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du ska bygga hydrauliskt så ska du kanske koppla signalen till en elektrisk ventil.
thewho

Inlägg av thewho »

Om det blir hydrauliskt så hade jag tänkt ha "servomotorn" kopplad till en pump bara, alltså ett slutet system.

Nu en mer generell elektronikfråga, kan man tjuva signalerna som går till dom inbyggda transistorerna och ha samma signal för att styra en extern H-brygga? Blir det konstigt med olika spänningar (6&12V), jordningar och sånt då?
*Om det går, vilka transistorer skulle man då satsa på? 12V och runt 10A
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Hur gick det med projektet??

Jag är sugen på en sån funktion oxå fast på en lite större funktion:)
Men är bara på idéstadiet just nu.

Jag vill även kunna styra fordonet på vanligt sätt med händer och fötter när jag känner för det.

Hur går det med att t.ex vrida en ratt om ratten är kopplad till nån form av elektronisk servo?
Kommer det vara trögare att vrida ratten med min "RC" koppling?

Samma sak gas och broms, gas-wire har jag löst redan i mitt huvud :)
Men bromsen? Mkt kraft som behövs oxå...
Kanske kan man ha en mojäng som man kan "vika ner" eller stoppa under förarstolen när man kör som vanligt :)
dr345

Inlägg av dr345 »

De lösningar som jag sett folk använda sig av är:
- Flera servon, 2st +25kg som arbetar tillsammans
- Extern utväxling som nämnts tidigare
- Vindrutetorkarmotor, men då kanske det bara blir tre lägen rakt fram/höger/vänster
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

DR345:

Hur jäkla stort är ett sånt servo?? 25 kg verkar ganska så starkt!

Jag antar att om man sätter servot direkt på rattstången så behövs de mera kraft än om man har en längst ut på ratten.
P.ga hävstången.

Jag skulle ju vilja ha min under huven i anslutning till styrservon och "rattknutarna".
dr345

Inlägg av dr345 »

Tror det diffar endel mellan modell och tillverkare men tex Futaba S3306 har måtten 66x30x57,1mm.
thewho

Inlägg av thewho »

Återupplivar den här tråden då jag har lagt ner det gamla projektet och börjat fundera på ett nytt :lol:

Tanken är ungefär desamma som tidigare. Beskrivning:

Jag funderar hur man ska bygga styrning till en midjestyrd minihjullastare.
Har några alternativ, men jag tänkte ta upp de "coolaste" här.
Storlek som den här

De jag tänker ta upp här är att använda en elmotor som driver en hydraulpump som i sin tur styr midjan med en hydraulkolv. Slutet system, så motorn måste kunna gå åt båda håll.
Styrning till motorn tänkte jag via en "servotester" med potentiometern monterad på något smart sätt (joystick kanske)
Och en "feedback" potentiometer i midjan på maskinen.
Jag vet inte rikigt hur stark motor jag behöver för att det ska orka styra och inte ta allt för länge. Funderar på en vindrutetorkarmotor som i bästa fall är på ca 100W, men de kanske inte räcker? Hur räknar man ut sånt?

Och nu till de jag behöver hjälp med:
Jag behöver en H-brygga som fungerar med servots signaler ca 5V. Och klarar en drivspänning på 15V och med lite marginal så säg 20V och 20A
Kan någon länka antingen en färdig modul eller ett schema som skulle fungera?

Tack på förhand :)
Skriv svar