stpln://fabriken (malmö)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
SenseiTG

stpln://fabriken (malmö)

Inlägg av SenseiTG »

Hej,

Tänkte bara meddela att det sedan några månader tillbaka finns ett FabLab i Malmö.

Hoppas inte detta blir för reklamigt nu, för så är det inte tänkt. Jag tycker bara att det här är en så skön möjlighet för alla oss kreativa människor att jag måste berätta om det :)

STPLN en förening som hyr stapelbädden, västra hamnen (en enorm betongbyggnad á 2000m2+) har tillsammans med Malmö kommun och Medea startat ett projekt kallat "Fabriken" som idag består av ett huvudrum på ca 800m2 med flera mindre avstickare.

Där finns massor verktyg, laserskärare, cnc-fräs, svets, slip, borr, såg samt verktyg för att arbeta med elektronik, datorer, mekanik, robotar, mm och verksamheten byggs ut kontinuerligt.

Vem som helst kan komma och arbeta på sina eller andras projekt, dela erfarenheter, samarbeta eller bara snacka skit. Tanken är att lokalen och verksamheten ska vara helt dynamisk och formas efter de personer som nyttjar lokalen och de behov som uppstår.

Bara några utav de projekt som pågår just nu:

KiwiRay - en robotplatform som ska styras över internet
RoboGames - som ett vanligt online-fps, fast med riktiga robotar
Vendortron - en "godisautomat" byggs om för att sälja elektronik med onlinebetalning
Robotarm - 3st två meter höga robotarmar står redo för vem som helst att engagera sig i att få igång
Värmesystem - av colaburkar byggs ett cirkulerande varmvattensystem
Möbler - av återvunnet material
Vektormonitor - ombygge av en gammal crtmodul
Lagringslösning - för att omvandla usb-lagringsmedia till nas
Workshops - i 3d design, cnc fräsning, arduino för android

I lokalerna finns även cykelköket, där man kan få hjälp och tillgång till verktyg för att reparera sin cykel. Tantverket som sysslar mer med gör-det-själv inom textil och liknande, 1scale1 och Forskningsavdelningen och genom STPN finns det möjlighet att hålla koncerter, vernissager och events av de flesta sorter i lokalen.

Det bästa av allt är det är helt gratis (med undantag material och hyra för lokalen vid arrangemang), det finns inga krav, inga måsten och massor människor med olika kompetens som kan hjälpa till när och om det behövs. Det är inte heller bara för ungdomar utan alla åldrar är välkomna.

Kort och gott så tycker jag det är fantastiskt, och jag har nästan flyttat dit :D
Kom förbi en TORSDAG efter arbetstid, då är där alltid folk i lokalen.
Cykelköket kör tisdagar, torsdagar och söndagar.
Resten har jag ingen koll på.

Målet är att hitta tillräckligt många drivna människor att lokalen kan hålla öppet alla dagar, även efter arbetstid och att kunna tillhandahålla verktyg för att syssla med så mycket som det bara är möjligt!
G4jm0r

Re: stpln://fabriken (malmö)

Inlägg av G4jm0r »

Tack för informationen!, låter riktigt intressant ju, efter att man flyttade till en liten etta i malmö har alla ens hobbyprojekt stannat av :(
Johanb

Inlägg av Johanb »

Wow, avundsjuk :bravo:
Jag hoppas ni slipper skadegörelse och liknande.
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

I Malmö finns det en hel del aktiviteter för teknikintresserade och "hackare". Vi från Forskningsavdelningen träffas på Tisdagar på norra grängesbergsgatan och Hacknight <3, den årliga konferansen, närmar sig. MOSIGs mailinglista kanske är intressant också, dom träffas ofta på Onsdagar över pizza.

Men imorgon är det Fabriken som gäller. Västra hamnen, busshållplats Kockums. Byggnaden går inte att missa - stor kilformad betongkloss med en träramp vid ingången, 50meter från hållplatsen. Byggnaden lutar nedåt mot Stapelbäddsparken - en stor skatepark som var ett av föreningens första projekt om jag förstår det hela rätt.

Det är för övrigt vid denna park som cykelköket håller till så länge vädret tillåter. Därefter flyttar dom ner i Fabrikens lokaler igen.

Så vem vet, vi kanske ses imorgon då ;)
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Johanb skrev:Wow, avundsjuk :bravo:
Jag hoppas ni slipper skadegörelse och liknande.
Det hoppas jag också, naturligtvis får man räkna med lite "svinn" från så pass öppna lokaler - men vi får väl se hur det blir framöver. Jag har i princip all min personliga utrustning såsom lödkolvar, lödningsugn, mikroskop, svets med mera i lokalen. Allt ligger framme helt öppet och än så länge har jag klarat mig med endast en metallfil som någon lyckats knäcka i två delar.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ni kan inte tänka er att flytta upp till Göteborg istället så jag kan vara med? 8)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

intressant.
vem erhåller cnc och lasern?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Bara 10 timmar tur och retur, wee! Eller vänta nu... :( Kan inte göra annat än att hålla med Johanb, avundsjuk, men man kan ju alltid hoppas att det sporrar folk att öppna upp liknande lokaler på andra platser i Sverige :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Suverän möjlighet för alla kreativa!
Undrar varför ingen i Stockholm gör nåt liknanade? Här måste man bygga sitt eget mini-fablab, jag gör det och jag känner många andra som har små-lokaler på 20-100kvm som dom grejar i, svårt när allt är så dyrt att hyra i denna stad!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag är på i sthlm i höst.

Undra vad 1000m2 kan kosta...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Troligen kommunen som äger industrilokalen efter att varvsindustrin inte kunde stå på egna ben. Ett ganska dyrt köp för staten som stöttade med 20+ MILJARDER.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Får se om och när man flyttar ner till Malmö igen så, låter trevligt :)
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

ghost_rider skrev:intressant.
vem erhåller cnc och lasern?
1scale1 tillhandahåller lasermaskinen, och STPLN cnc-fräsen.

Alla får lov att använda maskinerna, dock under tillsyn tills man uppnår tillräcklig kompetens.
Jag håller gärna utbildning i samtliga maskiner när behov uppstår, än så länge har jag haft tre workshops kring cnc-fräsning och en kring laserskärning samt en större mängd kortare introduktioner för enstaka personer.

Nu har det utökats med överhandsfräs, 3d-scanner och ljusriggar som vi kan använda till foto.
Byggs också en ljusramp/box för fotoändamål och även möbelsnickeri får läggas till listan över pågående projekt.

Till hösten planeras bygge av en dammfri miljö (lackbox) stor nog att måla cyklar i.

Jag hoppas också verkligen att detta kan sporra fler kommuner att ta sig an liknande projekt, men om det ska ske tror jag att STPLN måste lyckas med sitt "pionjär-arbete" - vilket i praktiken betyder att folk uppmärksammar bygget, tar sig dit och faktiskt nyttjar lokalen vilket visat sig vara svårare än man kan tro!

Just nu är vi runt tre dedikerade eldsjälar och runt 15 regelbundna besökare (främst Torsdagar) i just Fabriken-delen av projektet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kör hårt, otroligt ballt projekt!
Bodde jag närmare vore ni 4... :)
Skriv svar