Tänkte bara meddela att det sedan några månader tillbaka finns ett FabLab i Malmö.
Hoppas inte detta blir för reklamigt nu, för så är det inte tänkt. Jag tycker bara att det här är en så skön möjlighet för alla oss kreativa människor att jag måste berätta om det

STPLN en förening som hyr stapelbädden, västra hamnen (en enorm betongbyggnad á 2000m2+) har tillsammans med Malmö kommun och Medea startat ett projekt kallat "Fabriken" som idag består av ett huvudrum på ca 800m2 med flera mindre avstickare.
Där finns massor verktyg, laserskärare, cnc-fräs, svets, slip, borr, såg samt verktyg för att arbeta med elektronik, datorer, mekanik, robotar, mm och verksamheten byggs ut kontinuerligt.
Vem som helst kan komma och arbeta på sina eller andras projekt, dela erfarenheter, samarbeta eller bara snacka skit. Tanken är att lokalen och verksamheten ska vara helt dynamisk och formas efter de personer som nyttjar lokalen och de behov som uppstår.
Bara några utav de projekt som pågår just nu:
KiwiRay - en robotplatform som ska styras över internet
RoboGames - som ett vanligt online-fps, fast med riktiga robotar
Vendortron - en "godisautomat" byggs om för att sälja elektronik med onlinebetalning
Robotarm - 3st två meter höga robotarmar står redo för vem som helst att engagera sig i att få igång
Värmesystem - av colaburkar byggs ett cirkulerande varmvattensystem
Möbler - av återvunnet material
Vektormonitor - ombygge av en gammal crtmodul
Lagringslösning - för att omvandla usb-lagringsmedia till nas
Workshops - i 3d design, cnc fräsning, arduino för android
I lokalerna finns även cykelköket, där man kan få hjälp och tillgång till verktyg för att reparera sin cykel. Tantverket som sysslar mer med gör-det-själv inom textil och liknande, 1scale1 och Forskningsavdelningen och genom STPN finns det möjlighet att hålla koncerter, vernissager och events av de flesta sorter i lokalen.
Det bästa av allt är det är helt gratis (med undantag material och hyra för lokalen vid arrangemang), det finns inga krav, inga måsten och massor människor med olika kompetens som kan hjälpa till när och om det behövs. Det är inte heller bara för ungdomar utan alla åldrar är välkomna.
Kort och gott så tycker jag det är fantastiskt, och jag har nästan flyttat dit

Kom förbi en TORSDAG efter arbetstid, då är där alltid folk i lokalen.
Cykelköket kör tisdagar, torsdagar och söndagar.
Resten har jag ingen koll på.
Målet är att hitta tillräckligt många drivna människor att lokalen kan hålla öppet alla dagar, även efter arbetstid och att kunna tillhandahålla verktyg för att syssla med så mycket som det bara är möjligt!