Frågor kring adapter 12V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan_J87

Frågor kring adapter 12V

Inlägg av Johan_J87 »

Hej!

Jag har köpt in en luftrenare från Kina. Det är från ett väletablerat företag med erkänt bra kvalité, dock inte så känd i norra europa. Problemet är att adaptern som är till maskinen går sönder konstant hela tiden, fungerar från 10 timmar - 1 månad men går sedan sönder. Kineserna säger att de inte brukar ha problem med adaptrarna, vad kan detta bero på? Är det skillnad på kontaktuttagen i Kina (de använder väl oxå 230V?) Jag funderar på att köpa in egen adapter. Det står Input: 100-240V 0.45A max och output: 12V 2000mA på den adapter jag har nu. Kan det vara 0.45 A som jag ska välja lite högre på de adaptrar jag ska köpa in för att de ska hålla eller?

Tacksam för svar till en nybörjare :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Frågor kring adapter 12V

Inlägg av Mizzarrogh »

Kina använder fortfarande 220 V 50 Hz Så kan hända de inte har så höga marginaler, men med förenade forumkrafter skall vi nog lösa detta, borde finnas gott om ersättningsadaptrar som skulle passa, men överlåter åt någon annan att säga vilka som skulle vara bäst.

Edit: Nej, du kan välja en kraftigare, bara den håller rätt volttal, en del kinesiska grejer gillar inte "övervoltning" (alá nordisk fordons el) vidare bra.
anbj

Inlägg av anbj »

Vad du behöver är en 12V stabiliserad nätdel som ger minst 2A.

En liknande Elfas 69-797-03, 12V 2.5A (då får du lite marginal på utströmmen) är nog en god kandidat.

/Anders
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Du kan ju börja med att med en multimeter i läge DC A mäta hur hög ström renaren förbrukar på DC sidan. Kanske kan vara så att den ligger väldigt nära 2000mA som original omvandlaren levererar.
Johan_J87

Inlägg av Johan_J87 »

Tack för svaren! =)
Så luftrenaren borde fungera även med adaptrar med högre än 2000mA, har hört att vissa kinesiska prylar är inställda på att ta emot den Ampere som adaptern max levererar? Och då bara fungerar med Adapter som levererar max 2000mA. Men detta kanske inte är sant?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nä det är inte sant...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Din nya adapter ska ge 12 V ut och MINST 2000 mA.

Sen kan det förstås vara så att det inte sitter nån säkring i apparaten utan att man förlitar sig på adapterns strömbegränsning... Så det är kanske inte helt smart att köra en adapter som kan ge 10 A, men en som kan ge 3 A vore kanske vettigt att testa med.

Men samtidigt undrar jag ju om det är det som är problemet. Adaptern torde ju ha nån form av strömbegränsing och borde inte dö av överlast.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Min teori är att den blir underdimmensionerad när den inpluggas på nuvarande svenska elnätet av någon anledning, kanske blir det för mycket fluktuation i inspänning eller något så att den inte längre har några mariginaler som den skulle ha haft i Kina. Hursomhaver så brukar dessa enklare switchade prylar inte må bra i längden av att ligga på eller nära maxbelastning för förbrukare, tex data agg och liknande mår bäst om de ligger under jag tror, 80% av angivet max för kontinuerlig drift. Troligen går det ganska hårt vid strömtoppar. Så är det inget annat är måhända ett mer strömstarkt aggregat lösningen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I såna fall räcker det ju med en som ger 12 V 2 A, men som är bättre kvalitet än den medföljande...

(Till TS; om kunskapen saknas: 2 A = 2000 mA)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, fast veteskjortan hur man bedömer detta på de kinatillverkade?
Men finns säkert någon lista med seriösa tester av olika agg tycker man där man kan få en ledtråd.

Annars borde ett på säg 2,25A eller så lösa saken tror jag. (med reservation för eventuellt feltänk...)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo men varför köpa ett kina-agg? Man kan väl köpa nån Mascot eller nåt (som troligen är lite bättre kvalitet)?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, skulle onekligen vara intressant med ett test, men har mest sett sådana för datornätagg och liknande.

Kommer inte ihåg vad de ligger på men har för mig det var 80-90+ eller något sådant om jag inte har totalt fel.

Har ett 48-12 hemma o någon behöver... :D

Edit: Ärligt talat så vet jag inte hur man räknar ut optimal effektiv kontinuerlig belastning, (eller vad man skall kalla det för...) om det nu finns någon regel.

Verkar som kineserna ofta tar det de för tillfället har hemma i fråga om komponenter för att hålla igång en serie och går det att spara koppar gör man det så klart då man i första hand ju vill sälja billigt medan dyrare fabrikat nog hellre satsar på kvalitet för att motiver kunden tror jag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror nog helt på designen. Man får kolla vad nätdelen är specad för. Det finns ju oftast en massa olika kurvor över effektuttag och temperatur etc.

Det som händer om man ligger nära maxlast för en nätdel som inte är avsedd för det är ju att ellyter och halvledare åldras mycket snabbare. Men å andra sidan kan kortvariga lasttoppar ge problem med att saker och ting utvidgar sig och drar ihop sig på grund av de termiska svängnignarna (så man får slitage på det viset).

Seriösa tillverkare kör ju en massa egna tester, men då kostar grejerna nog därefter också... Men de stora tillverkarna har ju mycket erfarenhet och kan kanske köra med moduluppbyggnad så de kan återanvända delar av konstruktioner, då behöver man inte lika mycket tester och kan få bra grejer till lite lägre pris.

Jag kan säga att jag har sett bägge ändarna av skalan, både nätdelar som hålls ihop av tejp och smältlim och rasar sönder om man lastar dem nominellt och nätdelar som tuffar på fast man överlastar dem 200-300%.
Johan_J87

Inlägg av Johan_J87 »

Tack för alla svar!

Jag har testat en annan adapter jag har hemma, till min logitech boom, ligger på 12V 2.5A. Det fungerade bra! Däremot blir det något konstigt om jag snabbt drar ur adaptern innan jag stänger av luftrenaren med offknappen och sedan snabbt sätter i adaptern, då står den enbart och blinkar. Måste då sätta i ursprungliga adaptern på 2A, då fungerar den igen och sedan stänga av med offknappen. Då fungerar det att sätta i Logitech-adaptern igen. Verkar som att det ligger kvar i minnet på något sätt annars.
Logitechadaptern blir iaf inte lika stekhet som 2A-adaptern blev =)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Johan_J87 skrev:Tack för svaren! =)
Så luftrenaren borde fungera även med adaptrar med högre än 2000mA, har hört att vissa kinesiska prylar är inställda på att ta emot den Ampere som adaptern max levererar? Och då bara fungerar med Adapter som levererar max 2000mA. Men detta kanske inte är sant?
Detta är emot naturlagarna.
Förmodligen är adaptern för klen och dåligt skyddad. Är det hög spänning där du bor? Mät med en multimeter. Har du något annat som kan orsaka problem! Att adaptern ligger så till att omgivningsluften är för varm, etc.
Skriv svar