Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Flytta/styra laserljus?

Inlägg av JimmyAndersson »

Har en laserpekare vars stråle jag vill kunna flytta. (t.ex för att göra mönster mm..)

Elektroniken är inget direkt problem, men vad ska jag använda för att kunna flytta "punkten"? En tanke är att låta den lysa på en spegel, sätta en axel på ena sidan av spegeln och låta en stegmotor styra den i X. Sedan låter man ljuset från den spegeln träffa en annan spegel med motor som styr Y, och därifrån går laserljuset ut och träffar t.ex taket...

Låter det vettigt eller finns det bättre lösningar?

Kommer (om allt går bra) att styra motorerna via två FMW-konstruktioner. Första testen blir antingen via en joystick eller musik (där olika frekvenser i musiken styr x respektive y.)

Hm... borde lära mig att programmera en PIC.... Det skulle underlätta framtida uppgraderingar.

En parantes: Tänk att kombinera en LED-snurra med laser... Rita på molnen 8) (om lasern når dit).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De laserritare jag har sett (disco typ) har 2 speglar där det ena styr x och det andra styr y. De är oftast upphängda i en "voice coil" styrning, en stegmotor hänger aldrig med om man ska rita något som kan ses som ett bild.
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

googla efter galvanometer, finns även billigt på ebay har jag för mig.

edit: kom ihåg att ha ytspeglar, kan bli oskarpt annars.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tog spolen och läsgaffeln från två gamla hårddiskar och byggde ett litet slutsteg på ca 2x1W och kopplade till spolarna.
Det är viktigt med ytspeglande speglar föratt kunna refelektera laserljuset utan brytning, dessa hittar man enklat i en gammal scanner eller fax.

Denna apparat klarar signaler upp till 10 khz ganska bra men över det så "ringer" konstruktionen mekaniskt och det är dessutom ganska svårt att rita skarpa hörn men vanliga sinus/cosinus grejer blir fina.

Om jag skulle göra en ny så skulle det nog bli någon form av servokoppling så man får lite mer kontroll på spegeldrivning.
Det finns en japan som byggt en jättefin lasershowenhet, länken har publicerats på forumet förut, sök!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

dar303: Har du bilder på hur din konstruktion ser ut? Skulle vilja veta mer om det projektet.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det bästa är att använda sig av galvanometrar, dom e helt överlägsna i precision å snabbhet
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tips!

Vid närmare funderingar är nog stegmotorer lite overkill eftersom speglarna bara ska röra sig lite. Galvanometer lät riktigt vettigt. Spole/läsgaffel-delen från en hårddisk fungerar ju lite på samma sätt, och en hårddisk-arm kan ju "rita" väldigt exakt.

Hur ser en ytspegel ut förresten? Har en trasig flatbäddscanner...

dar303: 10kHz lät inte illa! Jättemagneten i hårddisken (som troligen ser till att armen håller sig lugn)... behövdes den till ditt projekt eller kan man ta bort den?

...Som sagt: lite bilder som inspiration vore inte dumt....
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

En stegmotor klarar de små rörelserna men de är för sega. Speglarna måste röra sig snabbt.

Hårddiskarmen är tyvärr ganska svår att använda. Den fungerar så att den letar efter ett visst spår på disken, dvs, det finns inget som vet i vilken vinkel armen är. Om du plockar bort disken och styrelektroniken så flyger armen bara fram och tillbaka.

Men jag kan ju ha fel. Jag försöker ju faktiskt själv att bygga något liknande men då har jag blivit tvungen att bygga egen vinkelavkänning.

Eller vänta nu, dar303, tog du bort vissa delar bara och byggde en egen galvanometer? Varför har jag inte tänkt på det tidigare för? Nu blir det experiment i helgen :D
kk74

Inlägg av kk74 »

Det här kanske kan vara intressant.

http://www.pangolin.com/products/pricelist-lsd1000.htm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

kk74: Tusen tack för den länken! Ska installera (på Amigan) för att se lite mer exakt vad man kan göra.

EagleSpirit: Nu fick du mig att plocka isär en hårddisk för att friska upp minnet... :lol:
På armen sitter en spole. (Egentligen är det platta "band" av koppar i en plastram). Över och under spolen sitter magneter. Just den här modellen är ganska "ny" (en 4.3GB Samsung) så hela det paketet går att skruva loss med magneter och allt i samma "paket". -Jämfört med mina gamla 40MB där magneterna är lite klumpigare.
Blev lite hårddisk-undersökning här... :roll:

Har inte testat hur magnetpolerna ligger, men man flyttar väl armen genom att ändra polariteten och "hastigheten" (PWM) på spänningen som går till spolen? ..eller har jag helt fel?

Hur fixar man vinkelavkänningen? Hade annars tänkt gå på "bör-värden"...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jimmyandersson:
dar303: 10kHz lät inte illa! Jättemagneten i hårddisken (som troligen ser till att armen håller sig lugn)... behövdes den till ditt projekt eller kan man ta bort den?

"jättemagnet"?

Det finns inga magneter i hårddisken alls förutom dom mini-elektromagneterna på läs/skrivhuvudet.

Hade det nu varit en "jättemagnet" i hårddisken så hade hårddisken alltid varit tom.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

sebastiannielsen: Finns det visstdå, i de diskarna jag slaktat fanns det typ 1x2x1cm stora.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

men själva lagringen är ju magnetisk, raderas inte allt av den stora magneten då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hittils har ju diskarna funkat. Så det kan man nog säga att det inte gör. :wink:

Det finns saftiga magneter i hårddiskar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Magneterna är riktigt kraftiga. Krävs ganska mycket när de råkar hamna lite fel. Men de är avskärmade och placerade så att det knappt finns något magnetfält alls utanför dom. Det är väldigt häftigt. Testa att plocka isär och lek lite :)
Skriv svar