Hjälp med att koppla in en motor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magne

Hjälp med att koppla in en motor.

Inlägg av Magne »

Hej!

Har fått tag på en gammal motor från en torktumlare från 80-talet. Torktumlaren drevs med vanlig 230-stickkontakt.
Här kommer lite bilder.
2011-07-05 15-17-29.656.jpg
Som ni ser är det tre anslutningar, blå, orange och svart. Ingen av dom förefaller vara skyddsjord.
Hur ska jag få denna motor att börja snurra igen?
Vad har den gigantiska kondensatorn för funktion?
Om någon undrar vad jag ska ha den till så är det till att driva en liten trumlare.

MVH
Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Hjälp med att koppla in en motor.

Inlägg av Henry »

Kondensatorn kan vara en start kondensator eller en drift kondensator kommer inte ihåg vad dessa använde nu och används antingen för att starta motorn åt rätt håll eller att helt enkelt få den att gå rent generellt och med högt moment.

Normalt kopplar man spänningen mellan blå och orange och ena kabeln från kondensatorn till svart och den andra till förmodligen orange eftersom den inte är brun som om det vore fas och nolla. Kopplar du samma sladd från kondensatorn till den blå kabeln i stället så kommer motorn att snurra åt andra hållet, eller borde i alla fall göra så.

Skyddsjord skall sedan kopplas till någon ledande del som är sammankopplad till motorn eller på motorn i sig men om hela maskinen är jordad så skall då motorn automatiskt bli det när du skruvar in den, under förutsättning att den förstås kommer i kontakt med höljet på något vis.
Användarvisningsbild
Magne

Inlägg av Magne »

Tack för det snabba svaret :)
Skulle bara behöva ett litet förtydligande. Ska jag koppla ihop blått och orange och sen ansluta till stickkontaktens ena ledare och den svarta till den andra. Vill jag att motorn ska snurra åt andra hållet byter jag plats på orange och svart?
Typ så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser nu att det ser konstigt ut vid kondensatorn och att sladdarna från motorn inte har samma färg som de du använder. Det skall bara vara en sladd in och en ut ifrån kondensatorn inget annat så att min beskrivning blir rätt och som det är kopplat nu tror jag inte det hade fungerat oavsett så ta bort det som är där så det bara är 2 sladdar från kondensatorn en från var stift inget mer.

Koppla sedan kondensatorns ena sladd till svart sladd på motorn så du har en över från kondensatorn och koppla sedan stickproppens två kontakter mellan resterande sladdar från motorn alltså grön och orange. Ta sedan den andra sladden från kondensatorn och koppla till någon av stickproppens sladdar beroende på vilket håll motorn skall gå och koppla sedan till ström.

Håll nu koll på var du sätter händerna då du har 230V lite här och var helt oskyddat!
Skriv svar