Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pickitup

Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin

Inlägg av pickitup »

limpan4all skrev:Pickitup: Fosforn?
Jag har alltid trott att det är Svaveltillsatserna som är skadliga för "gul"-metallerna.
Det stämmer att det är även ingår svavel i EP-tillsatser som är skadligt, dock kan jag inte komma ihåg vilken av dem som är värst. Ingen av dem är bra för gulmetaller iallafall.
Dessutom bildas det nya ämnen i olja när den sätts under press/tryck. Det är därför en olja (normalt) inte är farligtgods medans en spillolja är det. Lite sjukt faktiskt när vi är ute och servar växellådor så får vi ta med ny olja till växellådan men vi får egentligen inte ta med den gammla tillbaka. I teorin iallafall.

/Pickitup
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

Det stod bara enligt följande...

Bild

Bild

.
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Ja, det där är samma häfte som jag har. Men du har aldrig bytt detta växelhusfett i din eller?
pickitup

Inlägg av pickitup »

hej igen.
Det står att det levereras med speciafett i reduceringsväxeln. Är det lätt att öppna växeln? Jag tror nämligen att det är MoS2 fett. Detta fett är svart, med lite 'metalic' look, och är lätt att känna igen. Och är lite 'special' över den. Var inte så vanlig förr i tiden. Detta fett har väldigt god smörjförmåga även vid hög belastning. Används i allt från landningsställ på jumbojetar till grävmaskiner och hjullager. Nackdelen är färgen, får man det på kläderna blir du aldrig kvitt det.

/Pickitup
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Jag smörjde spindeln i helgen. Eller iaf det övre lagret. Det får duga. Det såg relativt fräsht ut. Reduceringsväxeln sitter i delen mellan motor och spindeln. Väldigt smidig att serva.. Lossa motorn, skruva loss överdelen och lyft ur den. Bytte aldrig fett i växeln dock. Jag kör "direkt", alltså använder aldrig växeln. Men det kanske inte spelar någon roll. Fett bör bytas med jämna mellanrum antar jag.

Glapp i längd och tvärmatningen går att justera med vingmuttrar genom ett hål i stativet, under fräsen. Jag vred men det hände inte allt för mycket.

"Backlash" som det kallas. Jag trodde att detta betydde att man inte har glapp i rattarna på koordinationsbordet, alltså när man vrider vänster och sen höger.
När jag kör bordet åt höger och sen vänster finns ett 0.5mm "vrid" då inget händer. Det är ganska frustrerande när man använder skalorna på rattarna som koordinering istället för DRO.
"0" som referens är bara "0" när jag kör åt "rätt håll" om jag gör mig förstådd.

Även om jag haft maskinen i ganska exakt 10 år har den inte använts så mycket, och det är först nu jag börjar lära mig hur man använder den på rätt sätt.

http://www.lathes.co.uk/mattsson%26zetterlund/ här står det att glappet är 0.02 på nya maskiner. Innerbär detta - när man kör vänster och sen höger på bordet - att saker bör hända omedelbart när jag vrider ratten åt andra hållet? Pinalmatningen fungerar så iaf. Knappt något glapp alls.

edit såg precis att det var pinolmatningen dom syftade på. Vore kul att ha det så på bordet också. Är det kulskruvar som gäller?
Skriv svar