12v -> usb.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fesoj_92

12v -> usb.

Inlägg av fesoj_92 »

Tjenare, tänkte i sommar dra iväg och campa där jag inte har tillgång till mobilladdare och undrar därför om man skulle kunna koppla ihop ett blybatteri på 12v 4.5Ah till en ""vanlig" usbladdare som man sätter i ett cigarettuttag i bilen för att på så sätt ladda mobilen. Kan man på något sätt riskera att förstöra mobilens batteri igenom att göra detta? :)

// Josef
beangan

Re: 12v -> usb.

Inlägg av beangan »

Enda sättet du skulle kunna ha sönder något är om du kopplar fel, byter + och -.
Nerre

Re: 12v -> usb.

Inlägg av Nerre »

De 12 V USB-laddare som jag har provat verkar dock ha oerhört dålig verkningsgrad (trots att de är switchade).

Jag har en batteripack med 10 stycken NiMH R6-batterier. Jag hade 1300 mAh celler satt där och EN laddning av min mobil (3,7 V 1300 mAh) sög ur batterierna totalt (mobilen kom aldrig upp till 100% laddning, vid 98-99% så slutade batterinivån öka fast den indikerade laddning).

(Batteripacken hör till en solcellspanel som jag köpte på Clas O för en massa år sen, jag köpte packen först för att kunna ladda NiMH från 12 V, sen hade de rea på solcellelspanelen så jag köpte en. Men den är ingen höjdare.)
Skriv svar