Vad skall kabeln kopplas in?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
nhl21

Vad skall kabeln kopplas in?

Inlägg av nhl21 »

Hej har blivit ägare till POS gamla "stor fräs" men när jag lyfte på locket till el boxen är en av kablarna lösa. Jag misstänker att den skall gå till nödstopp knappen men jag vet inte. Kabeln kommer från ett relä.
Relät är kopplat ihop med ändlägesbrytarna tror jag (har inte mätt upp dem ännu)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Vad skall kabeln kopplas in?

Inlägg av POS »

oj oj oj, det där vara bara provisoriskt från början men jag sålde ju fräsen innan jag fixat till allt.

Du SKA riva ur allt och börja om, det är inte svåra saker att fixa till och du får gärna mail/ringa mig så hjälper jag till efter bästa förmåga.

Jojjes drivare är känsliga för att kablar kopplas ur/i när den är spänningssatt, dom pajjar ovilkorligen tyvärr så gör om det och gör rätt i stället för mitt fusk!

Dragavlasta kablar och fixa till det snyggt, allt du behöver finns ju det är bara lite jobb du behöver lägga ner men du har igen det tycker jag.

X-IL har nog ritningen/datablad på kortet, så kan jag rita dit motorer, solidstate-relä och nödstoppen så har du nått att gå efter om det inte redan finns på databladet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag skall kolla om jag hittar ritningen, finns den med här annars, borde göra det? http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=46920
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är del äldre kortet där allt satt på samma kort, inte det moduluppbyggda.
Men det är lätt att se vad som är vad på märkningen.

Är det en kabel ur plinten med 8 anslutningar så är det ändläge, nödstopp eller spindelrelä.
Dom är märkta tex: SR=spindelrelä
Det var nog märkt X-home, Y-home osv också.

kort.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nhl21

Inlägg av nhl21 »

I den plinten sitter det tre kablar kopplade, men hur är resten kopplat? nödstopp, ändläge?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag minns inte exakt men troligtvis är alla ändlägesbrytare kopplade i en sluten slinga mellan en ingång och jord, även nödstoppen är nog i samma slinga eller så sitter den separat på samma vis.

Av dom tre kablar du ser så är nog en jord och dom andra ändläge/nödstopp och så kanske en går till solidstate-relät.
Kolla vad som står på kortet vid varje kabel så går det att lista ut.

Edit:
Jord till in/utgångar kan vara kopplat där -24V är också, har nått svagt minne av att det är kopplat så....
Så vill jag minnas att det även var några lampor och en fläkt som gick på 12V också.
Skriv svar