Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor.
Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor.
Hej, jag har en eldriven sparkcykel som drivningen inte fungerar på, jag har kommit fram till att det är det lilla kretskortet som är trasigt. Jag hade tänkt ordna detta genom att sätta in ett vanligt relä som ska styra enbart drivningen av elmotorn. Men jag blir lite fundersam när jag får spänning från motorn när jag rullar sparkcykeln, det är väl då tänkt att det i nedförsbackar ska ladda batteriet. Så min fråga är, kan spänningen från den lilla DC motorn (MY6812 heter den) bli för hög att den förstör batterierna? Måste jag ha något som begränsar spänningen från elmotorn?
//MVH Niklas
//MVH Niklas
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Det beror på vilken typ av batteri du har.
det är två stycken "sealed lead-acid battery" står det på den. 12V 4,5AH.
Annars kan du helt enkelt bara sätta en stöddig lågfalls diod i serie med + kabeln tex från batterierna så är det inget att bry sig om.
Då det är en vanlig DC-motor ska backen vara lång och brant innan det blir problem.
Har tänkt den tanken också, men samtidigt kan det ju vara bra ifall laddningen fungerar så kan man åka längre med den.
Tror faktiskt inte det gör så värst mycket, då måste du nog annars bromsa rätt ofta och under lite längre sträckor för att du kanske skall kunna märka något.
Motorn ger ju ström så fort den rullar, inte när jag bromsar. småbarn som ska åka på denna så dom kommer säkert leta upp och köra branta backar.
Du kommer inte få laddning på batterierna om du enbart har ett relä som sköter matningen till motorn. Låt säga att du kommer till en nedfartsbacke och rullar ner. Då har du ingen hel krets då reläet ej är draget och har du reläet draget så matar fortfarande batterierna motorn. Motorer genererar spänning likt en generator om du mäter direkt lindningen.
Motorn ger ju ström så fort den rullar, inte när jag bromsar
Regenerativ broms är det som gör att man kan få tillbaka lite av den energin som är använd genom att man laddar batterierna varje gång man bromsar då man använder motorn till detta.
Skall så göras får en diod kopplas in varje gång man bromsar med motorn så att strömmen enbart går tillbaka till batteriet så att inte motorn drivs av dessa utan att de laddas.
Regenerativ broms är det som gör att man kan få tillbaka lite av den energin som är använd genom att man laddar batterierna varje gång man bromsar då man använder motorn till detta.
Skall så göras får en diod kopplas in varje gång man bromsar med motorn så att strömmen enbart går tillbaka till batteriet så att inte motorn drivs av dessa utan att de laddas.
Det där är emot naturlagarna. Du kan inte utvinna energi utan att förlora samma mängd energi någon annanstans. Om den inte bromsar får du ingen ström. Detta resonemang hänger ihop med förra inlägget av el34. Motorn kommer att alstra en spänning som motsvarar varvtalet. Denna spänning kommer sannolikt att vara lägre än batterispänningen, då batterierna antagligen är dimensionerade i förhållande till motorn så att den går fortare om du ska driva cykeln framåt.lovet skrev:Motorn ger ju ström så fort den rullar, inte när jag bromsar. småbarn som ska åka på denna så dom kommer säkert leta upp och köra branta backar.
Att plocka ut ström från en motor i rörelse innebär alltså att du bromsar den. Bromsa gör du genom att lägga en last mellan motorns två poler. Lasten måste kunna dra ström ur motorn. Det kan batterierna inte göra, eftersom de istället vill ge ström. Lasten måste därför vara aktiv elektronik som omvandlar strömmen vid låg spänning till högre spänning som då kan matas tillbaks till batterierna.
EDIT: ett alternativ till att bromsa är givetvis om energi tillförs utifrån , t.ex genom att du trampar eller utnyttjar lägesenergin i en nedförsbacke. Återmatningen kan ändå sägas vara bromsande, eftersom hastigheten annars hade ökat med den tillförda energin.
Där sa du något, borde jag tänkt på innan, får skylla på att jag är trött en måndagskväll =))el34 skrev:Du kommer inte få laddning på batterierna om du enbart har ett relä som sköter matningen till motorn. Låt säga att du kommer till en nedfartsbacke och rullar ner. Då har du ingen hel krets då reläet ej är draget och har du reläet draget så matar fortfarande batterierna motorn. Motorer genererar spänning likt en generator om du mäter direkt lindningen.
Du får en chans att ångra dig.jesse skrev:Lasten måste kunna dra ström ur motorn. Det kan batterierna inte göra, eftersom de istället vill ge ström. Lasten måste därför vara aktiv elektronik som omvandlar strömmen vid låg spänning till högre spänning som då kan matas tillbaks till batterierna.
OK, jag uttryckte mig lite felaktigt kanske. Orkade inte komma med någon bättre förklaring
Istället för att jag ska försöka komma med någon (dålig) förklaring så är det nog bättre att länka till lite teori bakom regenerering, som är korrekt:
4QD-TEC Electronics Circuits Reference Archive: PWM speed control - Regenerative braking
och
4QD-TEC Electronics Circuits Reference Archive: H Bridge Motor control
Hoppas de länkarna ger lite klarhet.

Istället för att jag ska försöka komma med någon (dålig) förklaring så är det nog bättre att länka till lite teori bakom regenerering, som är korrekt:
4QD-TEC Electronics Circuits Reference Archive: PWM speed control - Regenerative braking
och
4QD-TEC Electronics Circuits Reference Archive: H Bridge Motor control
Hoppas de länkarna ger lite klarhet.

motorns mot-emk kommer alltid att vara lägre än batterispänningen så länge farten är lägre än elcykelns maxfart.
mao för att kunna bromsa en e.x. elcykel från en given hastighet som precis innan är skapad av motorn,
måste man koppla in en step up konverter som belastar motorn med en högre last än vad batteriet ensamt åstadkommer.
eller att man genom ngt snillrikt arrangemang kopplar om batteriet från seriellt till parallellt, vid inbromsning och därigenom åstadkommer en lägre batterispänning som bromsar motorn.
sorry, läste inte länken förrän nu
....
den beskriver hur man åstadkommer en höjning av motorspänningen relativt batteriet genom att utnyttja dess induktans,
som därigenom laddar batteriet.
mao för att kunna bromsa en e.x. elcykel från en given hastighet som precis innan är skapad av motorn,
måste man koppla in en step up konverter som belastar motorn med en högre last än vad batteriet ensamt åstadkommer.
eller att man genom ngt snillrikt arrangemang kopplar om batteriet från seriellt till parallellt, vid inbromsning och därigenom åstadkommer en lägre batterispänning som bromsar motorn.
sorry, läste inte länken förrän nu

den beskriver hur man åstadkommer en höjning av motorspänningen relativt batteriet genom att utnyttja dess induktans,
som därigenom laddar batteriet.