I helgen satte jag en tryckande(framför kylaren) elektrisk kylarfläkt(16 tums, 80W, 5,5A) på min bil som styrs av en PWM dimmer http://www.molectric.com/p674/Vrid-Dimm ... _info.html. Först går det en kabel från reläskenan, jag valde en anslutning som alltid har ström oavsett nyckel i tändningslåset, till en 7,5A säkring, därefter till en strömbrytare för lampor (dimmern stänger inte helt så det ligger ström på fläkten utan att den går igång, bränner kolen och det kryper ström när man stänger av bilen) därefter in i dimmern. Dimmerns IN - är kopplad till chassit. Dimmerns OUT + och - är kopplade till fläkten över en sträcka på ca 4 m kabel (- och + sammanlagt). All kabel är 2,5 mm2. Det som händer är: Man slår på strömbrytaren och man hör att fläkten "klickar" till av den lilla strömmen som går fram, jag vrider på dimmern sakta upp till max, det karakteristiska "pipande" ljudet hörs tills dimmern levererar ca 100% och fläkten går stadigt på max. Jag vrider ner dimmern till OFF, den stannar, i detta läget spelar det ingen roll om jag stänger av helt med strömbrytare eller vrider upp den igen till max, säkringen går och fläkten dör. När säkringen går kan vara olika alltifrån 10-75% öppning av dimmern.
Sammanfattning: För det mesta går den en gång normalt, stänger av, sätter på, andra gången går säkringen garanterat, tror inte det hänt vid första försöket någon gång, i med en ny säkring och samma visa från början.
Vad är det som pågår?
Mvh Björn
PWM-styrd kylarfläkt på bilen, men säkringen går hela tiden?
-
dengamlegeten
-
Mindmapper
Re: PWM-styrd kylarfläkt på bilen, men säkringen går hela ti
Dimmern är inte anpassad till att styra en induktiv last som motorn är. Denna dimmer är avsedd till att styra LED belysningar som är typ resistiva laster. Den tål 90W resistivt, motorn var tydligen på 80W vilket är nästan lika med vad styrningen tål resistivt. En induktiv last är mycket mera krävande än en resistiv.
www.electrokit.se har en mera anpassad styrning.
www.electrokit.se har en mera anpassad styrning.
Senast redigerad av Mindmapper 4 juli 2011, 00:12:51, redigerad totalt 1 gång.
-
dengamlegeten
Re: PWM-styrd kylarfläkt på bilen, men säkringen går hela ti
Intressant, tack för det svaret och för länken, precis vad jag behöver!