Konstruera värmekabel som värmer tråd till ca 50 grader

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klasgöran555

Konstruera värmekabel som värmer tråd till ca 50 grader

Inlägg av klasgöran555 »

Hejsan

Tänkte använda mig av elfas kanthaltråd, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3-03&toc=0 med 0.3mm tjocklek, och ca 1.8m längd för att konstruera en värmetråd.

Motståndet i en 1.8m lång tråd är ca 35 ohm, och målet med projektet är att lägga in en trådslinga i en skosula för att hålla den varm.

Lite frågor dock. Vad för effekt ska jag ha för att tråden ska hålla en temperatur av ca 50 grader? Såvitt jag förstått det så kan jag bara reglera effekten genom att öka eller minska spänningen genom tråden. Vanlig nätspänning borde ju vara farlig vid hudkontakt, så det är väl bättre att använda en transformator. Säg att man använder sig av 12v. Räknar man i så fall ut effekten genom P=V*I = 12v * 12v/35ohm (I=V/R) = 4,1W? Kan man få ut mer effekt även om man använder lägre spänning?

Vad kan vara lämpligt att använda som transformator? Batteriladdare, etc.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Konstruera värmekabel som värmer tråd till ca 50 grader

Inlägg av Icecap »

Effekten är alltid Volt * Ampére = Watt. Vill du alltså minska spänningen ska strömmen öka vilket betyder att trådens motstånd ska minskas. Detta kan göras med tjockare tråd (t.ex. lägga dubbelt) eller kortare tråd

Att ha en skosula på 50°C är knappast trevligt så jag antar att du menar att du behöver någon temperaturreglering.

Sedan är det omöjligt att hålla en fast temperatur utan någon form av reglering om inte precis alla parameter är kända och stabila. Alltså värmeledning, omgivningstemperatur, lufthastighet osv.

Själva regleringen kan styra ett PWM-effektsteg för maximal effektivitet.

Men jag är lite förvånad över att du vill värma upp sulan, är det någon speciell anledning till att skosulan ska vara varm? Eller menar du innersulan och då för att hålla foten varm? Om det är det senare är 50°C synnerligt otrevligt...

Det finns folk här i forumet som har gjort elektriska strumpor, det ger bättre värmeeffekt på fötterna per Watt. Regleringen har då varit manuell och det känns mer vettigt, dels är det mindre isolering mellan elementet och den ytan som ska värmas och dels kan man vara i olika behov av värmetillskott beroende på hur man mår, något en fast temperatur kanske inte riktig ger möjlighet för.
ds77

Inlägg av ds77 »

Sedan är nog ett batteri att föredra, så slipper man gå runt med en sladd efter sig.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du är ett snille :mrgreen:
klasgöran555

Inlägg av klasgöran555 »

Icecap skrev:Effekten är alltid Volt * Ampére = Watt. Vill du alltså minska spänningen ska strömmen öka vilket betyder att trådens motstånd ska minskas. Detta kan göras med tjockare tråd (t.ex. lägga dubbelt) eller kortare tråd

Att ha en skosula på 50°C är knappast trevligt så jag antar att du menar att du behöver någon temperaturreglering.

Sedan är det omöjligt att hålla en fast temperatur utan någon form av reglering om inte precis alla parameter är kända och stabila. Alltså värmeledning, omgivningstemperatur, lufthastighet osv.

Själva regleringen kan styra ett PWM-effektsteg för maximal effektivitet.

Men jag är lite förvånad över att du vill värma upp sulan, är det någon speciell anledning till att skosulan ska vara varm? Eller menar du innersulan och då för att hålla foten varm? Om det är det senare är 50°C synnerligt otrevligt...

Det finns folk här i forumet som har gjort elektriska strumpor, det ger bättre värmeeffekt på fötterna per Watt. Regleringen har då varit manuell och det känns mer vettigt, dels är det mindre isolering mellan elementet och den ytan som ska värmas och dels kan man vara i olika behov av värmetillskott beroende på hur man mår, något en fast temperatur kanske inte riktig ger möjlighet för.
Faktum är att det ska bli just en värmestrumpa, antog att det inte var en så vanlig applikation. Temperaturreglering är en bra ide, kanske kan man använda en volymratt till en radio?

Hur gör man en värmestrumpa då? Det borde fungera lika bra. Jag är egentligen inte intresserad hur många watts effekt tråden har, utan hur varm den blir. Det borde väl bero på motståndet och hur mycket ström som går igenom den. Dock så kvarstår väl faktum att om du har 15v istället för 5v i tråden så blir temperaturen lägre med ett givet motsånd?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kolla Elfa nr 69-379-81 "Bimetalltermostat för NiMH-ack", koppla i serie med tråden och lägg tråden mot termostaten, så håller den ungefär 45'C, det kan nog vara lagom. Den är så pass liten att den kan få plats i en sko om man väljer lämplig plats.
Men som sagts här så räcker det nog annars med en switch på-av, det är så låg effekt, den behöver inte slås på av så ofta.
Du kan inte använda en volymratt från en radio, så funkar det inte.
Det är ganska vanligt med uppvärmda innersulor, det verkar fungera OK, även om strumpor kanske är effektivare. Under tårna ger tydligen bäst effekt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den har en switchtemperatur på +-4 grader och kan således bli 49 grader varm innan den slår ifrån och det är för varmt, under 40 ger rätt bra värme.

Har inte gjort strumpor, innersulor eller liknande då jag håller mig varm där under vintern däremot har jag gjort eluppvärmda fickor för några få år sedan.

6 ohms resistans och 8.4V ger en snabb uppvärmning efter att man dragit upp händerna då ju kall luft kommer ner. Om man dock inte använder de under ett antal minuter så blir de runt 50 grader varma i botten vilket är varmt men absolut inte så man bränner men då är man oftast ordentligt frusen om händerna och framförallt fingertopparna så det känns bara bra.

Detta är dock med nästan 12W men behövs om det är riktigt jävligt ute och händerna går ner ofta men på tok för mycket för några strumpor eller innersulor, men om det bara är någon minus och ej blåst så räcker det med ett batteri och 3W då blir det en helt perfekt ljummen värme.
klasgöran555

Inlägg av klasgöran555 »

Såg på elfa att de endast säljer kanthaltråd på hela rullar. Känns onödigt att köpa 70m kabel för 300 spänn när jag bara behöver max 3 meter. Finns det någonstans man kan få tag i kortare längder?

Också: Vilken temperatur är lämplig? Om man använder t ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19428 denna, betyder det att den bryter strömmen vid 30 grader och slår på den vid 15 grader?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ska det vara gratis? Har du (el kan få tag i) en gammal brödrost du kan slakta? En 900W brödrost har ca 60 Ohm tråd, bara att korta till önskad effekt (räkna på effekt kan du ju, såg jag i ditt första inslag). Mikanitskivorna som tråden är "sydd" i kan ev också återanvändas till en innersula.
Skriv svar