Jag har letat lite efter ritningar på hur man får lite mer kräm ur sin hörlursförstärkare utan att använda sig av dyra buffer-ics. Men jag lyckas inte hitta något. Det närmaste är detta: http://www.naqref.com/pdf/lurschema.pdf
Men även där sitter det buffrar.
Någon som vet hur man ska koppla t.ex. 3st opamps "i rad"?
Kan tillägga att det är för studiobruk, och inte för hifi-återgivning. Folk har börjat klaga på att det är för låg volym i mikbåset. Ljudkvalitén är alltså inte kritisk. Det enda kravet är att bygget ska vara fritt från buffrar.
I ditt schema finns nämligen bara OP-förstärkare samt passiva komponenter. En OP-förstärkare kan däremot användas som buffer, om det är det du menar. Särskilt dyra behöver inte OP-förstärkarna vara heller.
Om du vill buffra en signal är det dessutom onödigt att koppla in 3st OP-förstärkare i rad, det räcker med 1.
Du missuppfattade nog lite. Det är inte jag som har gjort schemat. För det andra så sitter det 1 buffer/kanal i det schemat (IC4 och IC5). Opamps har jag i överflöd, det är därför jag undrar om man kan använda flera stycken i rad och därmed just "buffra" signalen. Tex TI Buf634 är riktigt dyra, dom vill jag vara utan. Hoppas det blev lite tydligare nu.
Vitsen med t.ex. TI Buf634 är ju att den kan leverera mycket ström, i detta fall 250mA. Det är få OP-förstärkare som klarar av att leverera dessa strömmar.
Dessutom hjälper det inte att seriekoppla OP-förstärkare heller, eftersom varje OP-förstärkare bara kan ge ut en viss ström. Du kan visserligen hänga på externa transistorer för att klara av att driva större effekt, men då är det nog bättre att köpa en integrerad förstärkarkrets som t.ex. TDA7050.
Jaja, det har väl löst sig verkar det som. Jag hade 10st 5532or liggandes. Dom ger 350mW/kanal. Den förstärkaren jag har nu är på 50mW. Nu lär dom inte klaga längre