I helgen som var hämtade jag hem denna godbit: En Teletype ASR-33, en pappersterminal som vanligen levererades med PDP-8/e. ASR står för Automatic Send and Recieve vilket betyder att den kan ta emot data(och skriva ut på papper), skicka data(den har tangentbord) och den kan göra det automatisk (den har en skrivare och läsare för hålremsa). Dessa fanns också i KSR-utförande, Keyboard Send and Recieve d.v.s. den saknade hålremsefunktionen (bjarni: vilket är anledningen till att den inte är symmetrisk och svår att bära
 I helgen som var hämtade jag hem denna godbit: En Teletype ASR-33, en pappersterminal som vanligen levererades med PDP-8/e. ASR står för Automatic Send and Recieve vilket betyder att den kan ta emot data(och skriva ut på papper), skicka data(den har tangentbord) och den kan göra det automatisk (den har en skrivare och läsare för hålremsa). Dessa fanns också i KSR-utförande, Keyboard Send and Recieve d.v.s. den saknade hålremsefunktionen (bjarni: vilket är anledningen till att den inte är symmetrisk och svår att bära  ). Sist och minst var RO, Read Only som varken hade tangentbord eller hålremsa.
). Sist och minst var RO, Read Only som varken hade tangentbord eller hålremsa.Den är nästan helt mekanisk och med det menar jag att det inte finns någon logik för kodande och avkodande av kommunikationen. Den har ett current loop interface, som jag har i PDP-8:an också. Sen fick jag med en current loop till RS232 adapter.
Sen passade jag på att fota innehållsförteckningen på PDP-8:an som den såg ut vid leverans och med modifieringar i fält. Serienummer 318 (ganska lågt tror jag) och levererad april 1971.