2.5D CAM, vilka programvaror skall man kika på?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mippen

2.5D CAM, vilka programvaror skall man kika på?

Inlägg av mippen »

Då var det dags att välja en lämplig CAM programvara för sitt hobby bruk.
När man söker runt på forumet så verkar det vara sheetcam och cambam som är populära.(?)
(Kör windows 7 miljö)

Själv har jag inte jobbat alls med ngn av dessa men tecno's tutorial var kanon för att komma igång med sheetcam.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... am#p669732

Min första fundering är vad man kan göra med 2.5D.
Sökte på sheetcam's forum efter att kunna skapa en sluttande yta, men det verkar som man är inne på 3D då?
Fanns ett inlägg där det förklarades med G kod men ej ngn info hur man lade upp en operation.

Det jag troligen kommer leka med mest är olika smådelar med enkla vinklar likt bifogad bild.
Finns det någon cam som är bättre än någon annan när det gäller denna typ av delar?
Gör inte ont om den är billig då det är hobbybruk.

Nu hoppas jag självklart att man kan göra bifogat bit enkelt i både cambam och sheetcam och att en url till tutorial dyker snabbt upp
:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 2.5D CAM, vilka programvaror skall man kika på?

Inlägg av tecno »

Det där är lite utöver 2,5D med den sluttande ytan.

Det jag kan rekommendera är hobby versionen av Dolphin Partmaster där en sådan operation går att göra.

Men du kan ju göra den biten i två steg med hjälp av Sheetcam eller rakt av med Wizards inne i Mach3, men detta kräver en omspänning av arbetsstycket som inte tar så lång tid och ska man göra många så tar man hjälp av jiggar att spänna upp arbetsstycket.
thewho

Inlägg av thewho »

I cambam kan man lätt göra sluttande ytor.
remne

Inlägg av remne »

solidworks + mastercam (versionen som integreras i solidworks)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fina pgm remne men det ju som att jämföra kokosnöt med litet russin och kostar mer än en normal garderob :mrgreen:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En sluttande yta som på din bit Mippen ska man nog hellre göra i två uppspänningar och vrida biten istället. Vill du få någorlunda fin yta så lär du behöva köra väldigt tätt om du försöker fräsa den ytan från ovan. Men använder du sidan på ett frässtål så kan du få fin yta.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Använder Autodesk Inventor och har letat efter ett lämpligt CAM modul till detta program... Hittade InventorCAM som integreras fint i programmet, när jag dock fick priset så höll jag på att sätta kaffet i halsen.
Taget från minnet så kostade den 3 axliga modulen för 125.000 + moms och den femaxliga för 180.000 + moms... Helt galet :roll:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Som redan skrivet, bifogad bild göres lättast med två uppspänningar. Vare sig man gör en eller flera, men gör man större antal fixar man naturligtvis en jigg.

Det man får tänka på är ju att en pinnfräs inte kan fräsa en sluttande yta snyggt, eftersom effekten blir lite som när man slipar med vinkelslip. Ju större vinkelskillnad, desto smalare spår fräses/slipas. För att få en sådan yta hyffsat fin krävs väldigt många täta körningar, vilket utan vidare överstiger tiden det tar att spänna om.

Jag använder Solidworks + Mastercam V9 (Mycket gammal version av MC som dock fortfarande duger alldeles utmärkt till det jag gör). Jag har testat Mastercam X3 for Solidworks, men kom inte överrens med den. Är ju van med det baklängessätt man jobbar på i MC9. För baklänges är det! Är man van att man först markerar något för att sedan utföra en operation, så fungerar det precis tvärt om i MC9. Välj vad du ska göra, välj hur du ska göra det, väl sedan hur du ska välja på VAD du ska göra det, och välj till sist på VAD du ska göra det. Lite baklänges, men man vänjer sig snabbt.
Skriv svar