Led drivare ssc p7x3
- ghost_rider
Re: Led drivare ssc p7x3
Har letat kretsar tills jag blev galen ska jag säga dig.
Detta är den ända jag har hittat med de specifikationerna jag vill ha.
Detta är den ända jag har hittat med de specifikationerna jag vill ha.
Det senaste schema är då alldeles åt helvete fel om du vill ha effektivitet och låg värmeutveckling!
- ghost_rider
konstruktiv kritik tack.
Att schemat är alldeles åt helvete hjälper inte mig särkskilt mycket..
Att schemat är alldeles åt helvete hjälper inte mig särkskilt mycket..
Du kanske ska specificera exakt vad du söker och varför det befintliga inte duger? DET ville vara konstruktivt!
- ghost_rider
Det står väl i tråden?
Jag hade ett schema där man brände bort 3,6W i ett motstånd. Fick tipset att använda sig utav en strömspegel för att öka Vref. och därmed att få en mer effektiv krets och inte bränna allt på värme i resistorn.
Jag hade ett schema där man brände bort 3,6W i ett motstånd. Fick tipset att använda sig utav en strömspegel för att öka Vref. och därmed att få en mer effektiv krets och inte bränna allt på värme i resistorn.
Kolla sista inlägget i första tråden jag länkar till, där har du ett schema med operationsförstärkare som fungerar precis som det föreslagits ovan.
- ghost_rider
ok, tack.
Op-förstärkaren är den delen ifrån pin4 till led-, fast utan R3 ?
vad är IC2 för något?
[edit]
IC2 står ju under...LM321MF..
Op-förstärkaren är den delen ifrån pin4 till led-, fast utan R3 ?
vad är IC2 för något?
[edit]
IC2 står ju under...LM321MF..
Ja, IC2 är operationsförstärkaren. R1 och R2 bestämmer förstärkningen av spänningsfallet som sker över R3.
R3 är motståndet som ersätter ditt 0.4ohm. 0.1ohm blir väl i ditt fall lite väl högt, det ger 0.9W effektutveckling vid 3A.
R3 är motståndet som ersätter ditt 0.4ohm. 0.1ohm blir väl i ditt fall lite väl högt, det ger 0.9W effektutveckling vid 3A.
- ghost_rider
Vart hittade du formlen för att bestämma R1 o R2 ?
Rätt stor skillnad på 3,6W och 0,9W.
Rätt stor skillnad på 3,6W och 0,9W.
- ghost_rider
hm okej.
Nån fråga till
Jag har ~14,4v 8,8A som matning till SMD736 chippet, är det detta som räknas eller är de Vref som du sa var 1,23v ?
Angående v+ och v-,
v- går direkt till jorden, men v+ är den som går till kapacitatorn för sedan jordas ?
Jisses vad det snurrar i huvudet..
Nån fråga till
Jag har ~14,4v 8,8A som matning till SMD736 chippet, är det detta som räknas eller är de Vref som du sa var 1,23v ?
Angående v+ och v-,
v- går direkt till jorden, men v+ är den som går till kapacitatorn för sedan jordas ?
Jisses vad det snurrar i huvudet..
V+ och V- i wiki-länken är bara matningsspänningen, de kopplar du till batteriet, alla GND i schemat från tråden kopplas ihop, lika så alla V+ osv. Det har inget med feedbackspänningen eller något sånt att göra.
Normalt reglerar spänningsregulatorn utspänningen så spänningen in på FB blir 1.23V, normalt med spänningsdelare men i detta fall spänningsfallet över strömmätningsmotståndet (R3 i exemplet från tråden). Så i ditt fall med 0.4ohm kommer du få en ström på 1.23/0.4=3.075A.
Så om man istället använder ett mycket lägre motstånd, för enkelhetsskull en tiondel av 0.4 alltså 0.04ohm, så blir också spänningsfallet en tiondel jämfört med 0.4ohm, 0.123V istället 1.23V. Utan att förstärka den spänningen skulle det ge en ström på 1.23/0.04=30.75A, inte så bra. Operationsförstärkaren måste alltså förstärka den lägre spänningen tio gånger för att strömmen ska bli densamma som med 0.4ohm.
Så 0.123V in på + (inte V+) i operationsförstärkaren med tio gångers förstärkningen ger då 1.23V på utgången, den som kopplas till FB på regulatorn.
Normalt reglerar spänningsregulatorn utspänningen så spänningen in på FB blir 1.23V, normalt med spänningsdelare men i detta fall spänningsfallet över strömmätningsmotståndet (R3 i exemplet från tråden). Så i ditt fall med 0.4ohm kommer du få en ström på 1.23/0.4=3.075A.
Så om man istället använder ett mycket lägre motstånd, för enkelhetsskull en tiondel av 0.4 alltså 0.04ohm, så blir också spänningsfallet en tiondel jämfört med 0.4ohm, 0.123V istället 1.23V. Utan att förstärka den spänningen skulle det ge en ström på 1.23/0.04=30.75A, inte så bra. Operationsförstärkaren måste alltså förstärka den lägre spänningen tio gånger för att strömmen ska bli densamma som med 0.4ohm.
Så 0.123V in på + (inte V+) i operationsförstärkaren med tio gångers förstärkningen ger då 1.23V på utgången, den som kopplas till FB på regulatorn.
- ghost_rider
aha, nu klarnade det lite.
Typ som detta då [edit]
Fixade till schemat
Typ som detta då [edit]
Fixade till schemat
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 30 juni 2011, 18:39:57, redigerad totalt 2 gånger.
Ja. Men spänningsmatningen till LM321 ska anslutas till batteriet också, din "+15V".
Nu börjar det likna bra grejer. Detta kretslopp gör ung. vad du redan kan köpa färdigt...
Om du vill reglera analogt (alltså ändra strömmen utan att använda PWM) kan du göra det vid att placera ett "litet" motstånd mellan R4 // katod LED3 och op-amp pinne 1. Med ett annat motstånd mellan pinne 1 och styrsignalen kan du sedan "fuska" in styrsignal, ju mer ström det går där, ju lägre ström går genom LED'na.
Men om det är vita LED ska du ha klart för dig att denna analoga strömsänkning ger en ändring i färgtonen.
Om du vill reglera analogt (alltså ändra strömmen utan att använda PWM) kan du göra det vid att placera ett "litet" motstånd mellan R4 // katod LED3 och op-amp pinne 1. Med ett annat motstånd mellan pinne 1 och styrsignalen kan du sedan "fuska" in styrsignal, ju mer ström det går där, ju lägre ström går genom LED'na.
Men om det är vita LED ska du ha klart för dig att denna analoga strömsänkning ger en ändring i färgtonen.