Maskinvattenpass

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Maskinvattenpass

Inlägg av labmaster »

Jag har lånat ett maskinvattenpass som visar noggrannhet på 0,02 mm per meter. Det finns en ratt bredvid glasröret som man skall kalibrera med och jag får inte kläm på hur den funkar. Jag skruvar på ratten så flyttas bubblan och lägger sig i "noll". När jag sedan vänder på passet far bubblan i ena ändläget. Om jag förstått saken rätt så skall jag trimma på ratten tills bubblan ligger i noll-läge oavsett vilket håll jag vänder passet åt.

Är det någon som kan förklara hur jag trimmar ratten på bästa och snabbaste sätt så att passet blir kalibrerad?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Maskinvattenpass

Inlägg av grym »

du måste ha en absolut plan yta att kalibrera emot
annars får du det problemet

man gör så att man kollar på ena hållet sedan vänder man passet 180 grader och kollar igen, inget speciellt

dom högkänsliga maskinpassen är jobbiga då det inte behövs mycket innan dom far åt ena eller andra bottenläget

däremot är dom kul att låna ut till personer med tummen mitt i handen som kräver att få låna det bästa vattenpasset, dom brukar bli knäckta när dom alldrig får något i våg 8) :badgrin: :mrgreen:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du ska trimma så den ligger i noll-läge måste du ha en yta som är i våg.

När man trimmar genom att vända 180 grader så ska man väl trimma så den visar lika mycket "fel" åt båda hållen?
hummel

Inlägg av hummel »

Enklast är om du har en yta i våg, dock lär du inte finna det...
Annars så ser du till att använda exakt samma plats för passet när du vänder det 180 grader. Lägg passet på plats och läs av libellen, vrid 180 grader läs av libell, du ska nu ha samma värde på libellen om det är rätt kalibrerat. Om inte så vänd tillbaka passet 180 grader och justera lite åt ett håll, vrid passet 180 grader och läs av igen. blev värdena mer lika? Om ja så justera åt samma hålla annars justera åt andra hållet.
Tricket är alltså att justera så libellen visar samma värde oavsett riktning, att den ska visa "i våg" gäller ENDAST om du har en perfekt yta i våg att mäta på.

Det var svårt att beskriva i ord...
Lycka till!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, om ytan lutar x grader så ska ju såklart vattenpasset visa x grader oavsett om man vänder det 180 grader.

Visar vattenpasset noll i ena läget så kommer det ju att visa (-)2x i andra läget.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för svaren. Nu vet jag att jag är på rätt spår. Jag började nästan tappa självförtroendet när bubblan, den heter libellen om jag fattat rätt, hamnade i botten när jag vände passet efter att ha vridit på ratten. Jag behöver inte yta exakt i våg eftersom jag skall jämföra två ytor som skall vara så parallella som möjligt. Behöver alltså inte justera mot nollpunkten i passet.

Än en gång tack!
Skriv svar