Hur fel är det att nyttja chassie/jord som nolla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Hur fel är det att nyttja chassie/jord som nolla?

Inlägg av Walle »

Long story made short: Håller på med ett projekt där ett antal rent resistiva laster körs, totalt fyra faser om 10kW styck. Att jord och nolla ej är samma sak är jag naturligtvis fullkomligt medveten om, men jag undrar hur fel (regelbrott, praxisbrott, etc) det är att nyttja chassiet/metallstrukturen som nolla. I praktiken är ju nollan ofta ihopkopplad med jorden i centralen. Här har vi ett läge där det skulle hjälpa avsevärt att tillfälligt nyttja jordpunkten/chassiet som nolla, men samtidigt vill jag inte göra helt otillåtna kopplingar. Är det ett stort "NO NO!" att nyttja jorden som nolla? Jordfelsbrytare finnes icke i dagsläget (naturligtvis kommer det att finnas JFB i den slutliga produkten, det här handlar om koppling inför en presentation). Anledningen att jag vill nyttja jorden som nolla är att vi fick på tok för lite av beställd kabel, så det hade förenklat avsevärt.

Nämnas kanske bör att jorden även används som signaljord, och totalt kommer 4x16mm2 att sammankoppla jorden i styrboxen med själva metallchassiet.
labmaster

Re: Hur fel är det att nyttja chassie/jord som nolla?

Inlägg av labmaster »

Hej Walle!

Jag är inte bevandrad i alla elföreskrifter men något säger mig att man måste ha A-behörighet för att få ansvara för elinstallationer för högspänning vilket jag antar att det är fråga om när du pratar om fyra faser och 10 kW. Om man har A-behörighet så tror jag man kan svara på din fråga men låt mig ändå göra en kvalificerad gissning. Man måste ha en separat tråd för nollan och det är förbjudet att använda chassit som nolla. Du har dock gjort en korrekt iakttagelse, nollan är ofta sammankopplad med jorden i elcentralen.

Som sagt var, jag kan inte alla bestämmelser men om du inte får något svar av någon annan här i forumet så kan jag fråga en kompis som har A-behörighet. Han är mycket duktig och uppdaterar sin kunskap omkring bestämmelser varje år så han brukar inte missa någon uppdatering av regelverket.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det ett stort "NO NO!" att nyttja jorden som nolla?

Om jag inte är helt fel ute så är det olagligt oavsett omständigheterna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fullständigt totalt förbjudet, dessutom totalt livsfarligt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tackar, har fått bra svar! Som jag trodde så är det absolut inte ok att nyttja jorden som nolla!

Tomas: Varför är det totalt livsfarligt? Med tanke på att nolla och jord är ihopkopplade i elcentralen 5 meter bort? Jag ifrågasätter inte, jag vill lära mig!

Angående behörigheten så saknar jag behörighet, dock kommer hela installationen att kontrolleras av en behörig. Jag gör så att säga förberedande arbeten. I slutändan innan testkörning så är det inte jag som kommer att ansvara för installationen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skyddsledaren är till för att skydda personer om höljet blir spänningsförande, vilket kan inträffa om det blir fel i apparaten.
Om man gör som du tänkt blir höljet spänningsförande om fel säkring går, kabelbrott eller fel i apparaten.
Det är fullständigt ointressant om skyddsledaren är sammankopplad med noll ledaren i centralen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tack TomasL!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och Walle, att du ens tänker tanken, Brrrrr
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jo jag vet ju att noll och skyddsjord är skilda ting, tro mig, i den övriga installationen har alla regler följts! Men i trängda lägen dyker dumma idéer upp. Dock hade jag faktiskt förkastat den tanken, eftersom jag insåg att det vore mycket dumt, men jag ville ändå dubbelkolla, därför startade jag denna tråd.

Helt klart har man glömt bort en del sedan gymnasiet, that's for sure! Gick ju dock bara el ett år innan jag började på flygmek i västerås, och då var jag främst inriktad på elektronik, främst digitalelektronik. Har betyg i b.l.a. trefaslära, men har ju inte jobbat med det efter plugget, och det var ju ca 13-14 år sedan man gick den linjen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns nånstans på nätet ett jättefint schema som illustrerar tydligt varför det är livsfarligt, tyvärr hittar jag det inte nu och har inte tid att rita.
Tänk dig att du har en last på 50 Ohm kopplad mellan fas och jord.
Håll med handen i den ände på motståndet där jordledaren är ansluten, inget sker ju eftersom den har jordpotential.

Vad händer om du nu klipper av jordledaren?

Fyra faser, är det något lokalt elsystem? Normalt har man ju bara tre faser.
Vad är det för beteckning på kabeln? Det brukar inte vara svårigheter att få tag på samma dag annars.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ström i skyddsjorden gör också att det på grund av ledningens impedans blir en potentialskillnad mellan ändarna.

På sjukhus har man separat potentialutjämning eftersom läckströmmar i skyddsjorden ger potentialskillnader.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

mrfrenzy: Tackar, den beskrivningen säger en hel del! Det är helt enkelt dubbla trefasmatningar från separata uttag/säkringar. 3+1 fas är kanske mer korrekt att skriva. De två "överblivna" faserna kommer nyttjas för lite annat, som drivning av elektronik och PLC, ett par små motorer, o.s.v.

Har inte beteckningen på kabeln som det finns för lite av, men det är en 16 mm² värmebeständig (typ 300°C) kabel. Tog över en vecka att få fram när vi beställde. Kanske går det att få fram mer snabbt, om leverantören köpte in en hel rulle.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Låter lite farlig om det matas från 2 UTTAG, typ plugga i ena kontakten och pilla i den andra.....

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

4:a faser? Det är inte så att du blandar ihop det med 4:a grupper? Om det är 4 faser så är det ju nåt ni genererar själva då eller?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

TS skriver att han utnyttjar en trefasgrupp + en enfas grupp (övriga faser ska användas till något annat).

Protte
Skriv svar