Koncept: Modulärt audio/DSP-system

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Koncept: Modulärt audio/DSP-system

Inlägg av chille »

Jag har ju alltid intresserad mig för allt som har med ljud att göra och haft många pågående evighetsprojekt inom den kategorin. Nu tänkte jag att jag skulle försöka få ihop, åtminstånde ett koncept, till ett modulärt system för att hantera audio-signaler. Tanken är att modulerna ska gå att stacka ihop utan kablar i största möjliga utsträckning. Detta gör att det blir ett ganska avancerat pussel att få ihop. Därför tänkte jag ta hjälp av er för att se till att jag inte missar några viktiga moduler/kombinationer.

Tanken är att man ska ett par olika typer av moduler:
* Anslutningsmodul - Modul med en kontakt på. Vissa moduler har även elektronik för att konvertera signalerna.
* Interface-modul - Konverterar mellan två olika gränssnitt.
* Core-modul - En modul som faktiskt gör något med signalen :)

Det är alldeles för jobbigt att hålla på med en projekt-tråd, så jag slängde upp en projekt-wiki. Det är bara jag som har rättigheter att ändra i wikin. All diskussion kring olika koncept, ideer, konstruktion etc tar vi här. Jag sammanställer info i wikin.

http://dsp.chille.se/index.php/Main_Page
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Koncept: Modulärt audio/DSP-system

Inlägg av psynoise »

Jag gillar konceptet med moduler. Börjar själv titta mer och mer på liknande lösningar för precis som du skriver kunna ro hem några projekt. Tyvärr drunknar man alldeles för enkelt i detaljer angående kretsdetaljer som egentligen inte har med projektet att göra. Med moduler tror jag att man kan ta sin ide och titta på systemet som stort och lägga mödan på signalbehandlingen istället.

Håller själv på i långsam takt konstruera två anslutningsmoduler där analog audio <-> I²S. För ad-omvandlaren finns det en något inaktuell tråd:

[audio] A/D-omvandlare för musikstudion.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man delar på designen så slipper man uppfinna hjulet på nytt..
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Japp. Det var väl lite tanken. Jag har ju redan en länk i wikin till psynoise's projekt. :) Jag har suttit och gjort om pinouten mellan korten typ 14 gånger och tror äntligen jag lyckats få ihop en som skall fungera i samtliga fall. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

blueint skrev:Om man delar på designen så slipper man uppfinna hjulet på nytt..
Fast då är det viktigt att man dokumenterar ordentligt. Finns inte särskilt många projekt på detta forumet som tar upp de tankegångar konstruktören hade under designen. Många slänger bara upp ett schema och några bilder och det säger inte mig särskilt mycket. Med bra dokumenterade moduler skulle de kunna användas av många. Men upplägget för detta konceptet ser bra ut tycker jag.
Skriv svar