Tanken är att sätta upp en ring med 60 LEDs. Tim, minut och sekundvisare, består helt enkelt av att resp LED lyser. Bryr mig just nu inte om att det inte går att se skillnad på resp. "visare". ("är det 5 över 12 eller prick 1?")
(Nästa kul ide blir att ha RGB-visare istället och/eller med en snygg övertoning mellan stegen. Men det väntar jag med nu.)
Jag har inte hållt på med elektronik på en fem år minst, men är fysiker och kan grundprinciperna för det mesta inom elektronik, tror jag. Programmerare till yrket, så ev programmering är det minsta problemet.
Osäker på min budget, men eftersom jag har en tendens att aldrig slutföra mina projekt så vill jag inte lägga ut för mycket...

Frågan är då vilket upplägg man ska ha och hur man gör. Har tittat lite på Arduino, vilket verkar smidigt, men känns lite overkill för en sån här applikation. Har också sett att det finns färdiga "klockmoduler" som ger ut s, m, h osv., och innehåller oscillator etc.
Vilket är lättast här? Finns det en billig typ light-arduino som man skulle kunna använda istället för att få ner kostnaden och få det att inte kännas onödigt komplicerat för en klocka?
Sen kommer man till själva styrningen om vad som ska synas. Min uppfattning är att:
1. För att kunna använda "fasta" utsignaler så måste det finnas så många anslutningar från kortet. Och det gör det ju inte.
2. Alternativet är att styra en (eller flera) LED:ar åt gången ("multiplexing").
3. Problemet då är att LED:arna släcks en del av tiden. Min tanke var då att man kunde sätta en "D-vippa", har jag för mig att de heter, framför varje led, som ska hålla den lysande tills man "sätter" nivån på den.
4. Vet inte varför, men på något sätt känns då en seriell historia enklare än det här med "tri-state"-grejerna?
5. Då hittade jag en LED-driver https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20118
Som verkar göra precis så som jag tänker. Känns halvdyr dock, eftersom jag skulle behöva 5st.
Tänker jag någorlunda rätt?
Finns det bättre lösningar?
Finns det kanske t o m färdiga guider?
Om jag skulle köra på ovanstående idé, någon som har förslag på hur jag går vidare?