Jag behöver hjälp med ideér runt en visuell notiferingsfunktion.
Vi har ett par rum där vi skulle behöva via en "webbknapp" dra igång en visuell notifiering tex en saftblandare eller ett blixtljus i runt 5sek så att man uppmärksammar att en förändring har skett. Vi kan inte använda ljud som notifering...
Jag har själv tänkt på att man kanske kan göra en enkel applikation som drar igång ett script på en dator där funktionen ska finnas(eller fler datorer iom att det är olika rum)
Finns det några färdiga/halvfärdiga produkter för detta? styrbara vägguttag eller "webbknappar" som m an kan programera funktioner på el likande som skulle passa?
Visuell notifiering
Re: Visuell notifiering
Jag vet att det finns LAN-till-COM-port adaptrar att köpa och att skicka ett kommando till en sådan skulle väl vara enkelt. Man kan sedan använda en handskakningssignal till att trigga en timer som i sin tur drar det optiska hjälpmedlet.
Här hittar du lösningen på ditt problem http://www.remoterig.com/wp/?page_id=166
Finns ju t.ex. I/O-moduler med ethernet-anslutning och inbyggd webserver (tror de har varit på tapeten i nån av ROV-trådarna).
Är det korta avstånd kanske en lösning med Tellstick kan fungera? Då kan man ju låta datorn tända indikeringen och sen ha en knapp (sändare) för att återställa. (Fast nackdelen med den lösningen är väl att knappen då även kan tända, men är det ett problem så får man väl låta datorn både tända och släcka.)
Finns ju även trådlösa dörrklockor med blixtljus.
Är det helt uteslutet att dra kabel till rummen från en central dator? (En parallellport kan ju styra minst 8 lampor individuellt.)
Det framgår inte riktigt om det ska indikeras samtidigt i alla rum eller om det är olika indikeringar?
Är det korta avstånd kanske en lösning med Tellstick kan fungera? Då kan man ju låta datorn tända indikeringen och sen ha en knapp (sändare) för att återställa. (Fast nackdelen med den lösningen är väl att knappen då även kan tända, men är det ett problem så får man väl låta datorn både tända och släcka.)
Finns ju även trådlösa dörrklockor med blixtljus.
Är det helt uteslutet att dra kabel till rummen från en central dator? (En parallellport kan ju styra minst 8 lampor individuellt.)
Det framgår inte riktigt om det ska indikeras samtidigt i alla rum eller om det är olika indikeringar?
Eller skaffa en billig trådlös router som går att flasha om med OpenWRT och sedan
hacka den och använda någon av GPIO-pinnarna för att dra ett litet relä som tänder lampan.
Billigt, ernkelt (nåja relativt) och du får det förpackad i låda med strömförsörjning o allt.
/johan
hacka den och använda någon av GPIO-pinnarna för att dra ett litet relä som tänder lampan.
Billigt, ernkelt (nåja relativt) och du får det förpackad i låda med strömförsörjning o allt.
/johan
Tanken bakom webbserver är att det är flera som syr den och inte alla i direkt närhet av dem! sorry om det var otydligt!
Tittar lite på Webswitch om den har nån form av API så jag kan ha knappen på min "egen" sida eller om man måste använda sidan i den inbyggda webbservern! det ser änsålänge ut att vara ett väldigt bra alternativ på så när att jag skjuter en mygga med en kanon med den
Det är inte uteslutet att dra kabel mellan rummen, men LAN är schysst för det finns redan överallt i huset!
Tack för alla förslag!
Tittar lite på Webswitch om den har nån form av API så jag kan ha knappen på min "egen" sida eller om man måste använda sidan i den inbyggda webbservern! det ser änsålänge ut att vara ett väldigt bra alternativ på så när att jag skjuter en mygga med en kanon med den

Det är inte uteslutet att dra kabel mellan rummen, men LAN är schysst för det finns redan överallt i huset!
Tack för alla förslag!
WebRelay är nog rätt lösning låter det som.
Finns bl.a. på Direktronik.se (ArtNr: 19-0230)
1480:- för en burk med ethernetanslutning, inbyggd websida och ett relä som dessutom klarar nätspänning.
//B1N4RY
Finns bl.a. på Direktronik.se (ArtNr: 19-0230)
1480:- för en burk med ethernetanslutning, inbyggd websida och ett relä som dessutom klarar nätspänning.
//B1N4RY