Dimensionering och tips av trapetsskruv / axelfästen för CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kvirre

Dimensionering och tips av trapetsskruv / axelfästen för CNC

Inlägg av Kvirre »

Hej,

Eftersom elektronik är min sak, men inte mekanik så vädjar jag nu till er i detta forum som har koll.
Jag har läst igenom en del trådar i detta forum, men hoppas på ett lite konkreta tipps gällande valet av axlar för min CNC.

Detta är vad jag än så länge har handlat in från JB och fått ordning på:
-----------------------------------------------------
36v Switchande Nätaggregat 350w 9.7A
3st Stegmotorer 3Nm Nema23 (3X-STM60-88)
Stegmotorstyrning 40v 3A - CW230
-----------------------------------------------------

Själva arbetsytan för CNC'n kommer vara A1 (841x594) och kommer vara baserad på en konstruktion liknar "Lillasyrran" fast då med lite större arbetsmått.

Jag behöver nu lite råd gällande valet av trapetsskruv och axelfästen mot stegmotorerna.
Den "vanligaste" konstruktionen verkar vara att svarva ner trapetsskruvarna och sedan gänga den inre delen (alternativt köra med spännringar istället för att gänga).

Problemet är att jag inte har tillgång till någon verkstad, och vet inte om det finns möjlighet att få sådant gjort på begäran?
Annars kan man kanske köpa färdiga lösningar om någon där ute säljer något som hade passat :P

Om inte så hoppas jag på att ni kan tipsa om några billiga / smidiga lösningar och konstruktioner som kräver minimal tid i verkstan.
Jag har hittat ganska billig trapetsstång på maskindelen med tillhörande mutter:

http://www.maskindelen.se/trapetsstang-16x4x1000/1099-0
http://www.maskindelen.se/trapetsmutter-16x4/1102-0

Känns 16 mm i grövsta laget? Jag har inga större krav på höga hastigheter, så jag väger fördelar och nackdelar här.

Som sagt, om ni vet och har länkar till var man kan köpa mer kompletta lösningar så hade det varit det bästa.
Om inte annat så uppskattar jag alla råd och erfarenheter ni haft, då detta är mitt första CNC bygge.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Dimensionering och tips av trapetsskruv / axelfästen för

Inlägg av Uttis »

16mm stång är väll rätt vanligt bland hemmbyggarna så det är väll lämpligt, muttern hade jag valt en i plast istället.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Kvirre!

Satsa på kulskruvar från Kina (exempelvis http://stores.ebay.com/linearmotionbearings/) istället för trapetsgängade stänger. Du får betala mellan 1 000 och 2 000 kronor inklusive ändbearbetning. Axelkopplingarna köper du från JB eller annan leverantör.

Du behöver även lagerhus till kulskruvarna. Jag tillverkade mina själv men du kan köpa färdiga lagerhus på samma ställe som du köper kulskruvar. De kostar cirka $60 per styck plus tull och moms.
Kvirre

Inlägg av Kvirre »

Hej,

Kulskruvar från Kina låter som ett bra tips, låter hyfsat enkelt och kanske mest lockande som det är nu, bra tips!

Tack
Kvirre

Inlägg av Kvirre »

Det slutar på att jag väljer en lite billigare lösning till en början.

Köra med trapetsskruv 12x3 via axelfästen (12mm<>8mm) rakt mot stegmotorn

Det kändes kanske lite klent med 12 mm trapetsskruv, men det borde funka.
Har någon en dålig erfarenhet av liknande lösning för en så pass kanske "stor" maskin?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det ska nog funka fint om du får dem raka nog. Finns ju maskiner i liknande storlek som kört vanlig gängstång. Risken med långa tunna skruvar är bland annat rakheten som sagt, och även sk whip vid höga rotationshastigheter.

Tror att det kommer att funka utmärkt och prisskillnaden mot kulskruvar är ju avsevärd, räcker det med 5 gånger pengarna för kulskruv? Tror nästan inte det. Till trapets går det dessutom fint att göra egna "glappfria" plastmuttrar.
Kvirre

Inlägg av Kvirre »

Det glädjer mig att höra!

Jo, jag räknade lite på det och detta alternativet kändes som en av dom klart billigare.
Kanske kommer jag uppgradera en vacker dag, men först vill jag ha något som funkar.
Så kan jag upptäcka var flaskhalsen är när allt är klart.

Tack för alla svaren, och har ni fler åsikter så är jag alltid intresserad.

Nu är jag på jakt efter 12x3 trapetsmuttrar (plast) om någon har något över så .....
Kvirre

Inlägg av Kvirre »

Ok,

problemet löst!
Fick tag i ett par muttrar

8)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ditt problem verkar emellertid bara vara löst till två tredjedelar (2/3) eftersom du skriver att du fått tag på ett par muttrar. En möjlig lösning för den tredje muttern är att du ritar av en av de två du fått och lägger ut en annons under Jobb / Tjänster så kanske det finns någon som kan svarva en mutter till den tredje axeln.
Skriv svar