Flytande potential

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Senkan

Flytande potential

Inlägg av Senkan »

Jag experimenterar lite med en beröringsfri spänningsindikering och har kommit på ett sätt m.h.a. flytande potentialer.

Nu behöver jag vet hur man beräknar effekten som bildas. Jag har en kopparring med innerdiametern 49mm, tjocklek 1mm och bredd 20mm. Denna ligger runt en teflontub med en högspänningsledare med fasspänning 6kV. Det finns ingen luft mellan teflonen och ledaren.

Kan man med denna information räkna ut effekten som bildas i kopparringen. Om jag mäter spänningen mellan kopparringen och jord så är det ca 220V.

Tacksam för all hjälp!
Jonas L

Re: Flytande potential

Inlägg av Jonas L »

Begreppet effekt blir inte relevant om du inte kopplar vidare mot något. Antag att du jordar med en resistor med en given resistans, då kan du beräkna effekten i resistorn. Å andra sidan kan du välja att jorda med en kondensator, och effekten blir då enbart förlusteffekten i kondensatorerna (kapacitiv spänningsdelning).
Senkan

Inlägg av Senkan »

Om vi antar att jag jordar den med en lampa på 0,16W. Skulle det funka?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

I och med att du har en ring runt ledaren, så ligger den "fel" för att det skall induceras någon spänning i den. I annat fall skulle den snabbt bli varm. Den spänning du mäter till jord är en spänningsdelning mellan den kapacitans som uppstår mellan fasledaren och ringen som ena delen och ditt mätinstrument i den andra delen.

Nu vet jag ju inte vad du har för mätinstrument, så jag kan inte säga hur stor resistans du har mot jord. Om det är ett digitalt är det oftast ca 10 Mohm inre resistans men om det är ett "gammaldags" analogt varierar resistansen med inställt mätområde.

Om du kopplar in den lampan du föreslår får du troligen en mycket lägre spänning över lampan. Med så liten kapacitans det blir frågan om, det kan röra sig om 10-tals pF, blir dess reaktans så hög att det knappast blir någon spänning kvar till lampan. Vad har du tänkt för lampa? En liten glimlampa skulle kanske kunna tända och då kan du se om det är spänning på ledaren.
Senkan

Inlägg av Senkan »

Vad menar du med att ringen ligger fel?

Kan jag på något sätt använda spänningen som induceras för att använda som spänningsindikering? Jag har 230VAC i lådan som kan användas som drivspänning.

Jag testade med en glimlampa men det syns knappt, en 0,16W neonlampa 110VAC/DC. Jag bifogade lite bilder så ni kan se uppkopplingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senkan

Inlägg av Senkan »

Förresten hur skulle kopplingsschemat se ut för den här kopparringen?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Nu ser jag din koppling på bilderna. Med att ringen "ligger fel" menar jag att den ligger fel för att det skall induceras någon spänning i den. Då skall den vridas 90° men det går inte för 6 kV kabeln. Det du har är en kondensator mellan kabel och ring. Så tror jag ditt schema ser ut. Att glimlampan lyser svagt beror just på att det blir en väldigt liten ström till den. Ökar du ringbredden. så bör det lysa lite mer. Prova med t.ex. dubbla eller 5x.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Eftersom det uppenbarligen är spänning och inte ström som ska detekteras så är det kapacitiv koppling som ska användas, och ringen ligger helt rätt. Däremot ser det ut som att nolledaren ligger i samma kabel. Om det är så blir det mycket svårare att göra detekteringen.

Börja med att beräkna kapacitansen ungefärligt. Formel finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitance

Därefter är det enkelt att beräkna kortslutningsströmmen. Du kan även beräkna strömmen vid en viss last, och se vilken effekt du får ut.
Skriv svar