bygga om växelriktare till 1-fas VFD?
- Electricguy
bygga om växelriktare till 1-fas VFD?
Jagh fick en liten ide, om mna kan bygga om en växelriktare till en 1-fas variabel frekvensstyrning...
För dom fungerar ju så att dom switchar med hög frekvens för att få upp spänningen, detta liktiktas sedan och hackas sedan upp till 50Hz
Tanken var då att om man kan modifiera frekvensen på den delen som hackar upp DC till 50Hz AC och på så sätt få en mycket enkel frekvensstyrning.
Vad tror ni? kan det fungera?
För dom fungerar ju så att dom switchar med hög frekvens för att få upp spänningen, detta liktiktas sedan och hackas sedan upp till 50Hz
Tanken var då att om man kan modifiera frekvensen på den delen som hackar upp DC till 50Hz AC och på så sätt få en mycket enkel frekvensstyrning.
Vad tror ni? kan det fungera?
Re: bygga om växelriktare till 1-fas VFD?
VFD borde också kunna användas som växelriktare.. 
Försök hitta oscillatorn som styr trissorna.

Försök hitta oscillatorn som styr trissorna.
-
Då kan man ju köra sin trefasmotor omkopplad till enfas och ansluta till den ombyggda växelriktaren.
Ärligt talat ser jag inte finessen med en sådan ombyggnad. Det måste väl vara bättre att ha en utrustning som är avsedd för ändamålet från början. Ok, man kan ju lära sig något på det sättet, det är väl den enda finessen med det hela.

Ärligt talat ser jag inte finessen med en sådan ombyggnad. Det måste väl vara bättre att ha en utrustning som är avsedd för ändamålet från början. Ok, man kan ju lära sig något på det sättet, det är väl den enda finessen med det hela.
- Electricguy
Har testat nu och det fungerar fint!
Köpa något färdigt?!?!?! O_O Varför göra det när man kan bygga eller göra om något för att få önskad funktion istället?

Köpa något färdigt?!?!?! O_O Varför göra det när man kan bygga eller göra om något för att få önskad funktion istället?

Bilder och schema? 
Misstänker att en växelriktare är billigare än en VFD ..?

Misstänker att en växelriktare är billigare än en VFD ..?
- Electricguy
Bild... jaa, det fanns en liten potentiometer på kortet i växelriktaren, lödde loss den. borrade jål i lådan, satte i en annan pot och lödde 3st trådar mellan!
Var väldigt enkelt att bygga om deenna då den har både spänning och freq inställning på kortet.
Schema, njaa. jag har ingen lust att sitta och pilla ihop ett komplett schema till denna växelriktare!
Var nåt billigt junk som feltema sålde förut.

Schema, njaa. jag har ingen lust att sitta och pilla ihop ett komplett schema till denna växelriktare!

Var nåt billigt junk som feltema sålde förut.
Potentiometer.. tja fel frekvens på feltemas frekvensomriktare då 
Den lär inte vara så temperaturstabil. Fast det kanske inte har så stor praktisk betydelse. Och det var ju användbart i detta fall ..

Den lär inte vara så temperaturstabil. Fast det kanske inte har så stor praktisk betydelse. Och det var ju användbart i detta fall ..

Varför är det alltid 'Feltema'?
Har alltid undrat varför folk här har sån negativ attityd mot Biltema.
Medelmåttig kvalite, medelmåttigt pris. Har allt möjligt skoj. Tycker det duger bra

Medelmåttig kvalite, medelmåttigt pris. Har allt möjligt skoj. Tycker det duger bra

Tja, vi kanske är lite väl elaka med Biltema. Det är väl det att det är en hel del kinaimport och dito kvalité. Men jag skulle nog säga att Biltema har rätt okej kvalitet faktiskt. Beroende på behov förstås! Hos Jula-Fula däremot kan man gå på en riktig nit. Det går förstås att fynda MEN då måste man själv kunna kvalitetskontrollera produkten.
- Electricguy
Biltema HADE kul prylar för några år sedan... Prisvärda strömbrytare och liknande. Idag har dom mest bara plastburkar, dåligt sotrtiment och åt helvete för dyrt!
Gissar väl att folk i allmänhet blir mindre och mindre intresserade av att fixa elektronik själv osv. Ledsamt 
Annars tycker jag att verktyg och dylikt är helt bra från Biltema.

Annars tycker jag att verktyg och dylikt är helt bra från Biltema.
- Electricguy
Precis.. vaför köpa en VFD när man kan modda till något och göra en egen som fungerar sämre? Det är ju fan så mycket roligare och göra nåt själv!
-