Janis CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JaniP

Janis CNC

Inlägg av JaniP »

vad ska jag säga om mitt projekt.
ingen större erfarenhet av cnc (jobbade en tid som operatör.. trycka på startknapp) så någon större koll har jag inte
motorer och styrkort köpta från http://www.brundin.biz
resterande är fynd från BJM.se
med undantag för styrning och motorer så hamnar vi på runt 400kr i material kostnader. alltså en riktig skrothög

ska försöka uppdatera med bilder och eventuellta filmklipp under arbetets gång

testkörning... bordet låg lite fel men schims av aluminium tejp och allt fungerade fint.
Fräsen

Re: Janis CNC

Inlägg av Fräsen »

Välkommen till forumet!

Roligt att brundis gör det enkelt för många att förverkliga sin idé om en egen CNC! Det är ju inte "top of the line" han säljer, men hyggligt bra grejer som gör att "alla" kan komma igång.

Lite svårt att se på videon vad du/ni fräser. Ser ut som ett knöligt svinskinn som blir en avbild av skorpion... Gärna mer bilder så vi alla kan inspireras och tipsa!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Fräser och fräser, det ser ut att vara en tuschpenna som sitter på Z men jag kan ha fel.
JaniP

Inlägg av JaniP »

Filmen visar endast när jag test kör x y med en tuschpenna rakt på bordet. Bordet var engång i tiden soffbord från IKEA.. Jag säger det igen, det är inga problem att bygga av skrot.. Gäller bara att vara lite kreativ.
Det här var endast en prototyp och ska vidare utveckla ett tag till. Eventuellt så lär jag mig något på kuppen och går på lite tyngre grejer... Känner att jag blivit CNC biten.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag tycker du är inne på rätt spår JaniP. Får du till en CNC-styrd Z-axel och en spindel så är du i full sving med små resurser.
JaniP

Inlägg av JaniP »

Första testkörningen med fräsen.. det gick väl så där.. instabil och svajjigt z-torn.. vilket jag misstänker att spåren skvallrar om.
mutter till trapetsen består av en plåtbit som jag klippt och böjt för att passa gängorna. (provisoriskt)

nu är det väl dags att börja för bättra själva bygget och stabilisera upp allt.

fräsen inköpt från Jula.. billigast möjliga...

ska det verkligen ta 2 timmar att fräsa fram den där?

vad som hände i slut spurten vet jag inte.. ser ut som z har hoppat ner några gängor.

var inte inne i rummet när den körde... lite mer sport på det viset ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar