Ta ström från två punkter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4843
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av gOry »

Men var är de för fel på att stoppa i HID i helljuset?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av sodjan »

Jag vet inte vem du frågar och jag vet inte vad "HID" är.
Min kommentar gällde ändringer utöver typintyget generellt.
Jag har inte en susning om "75W Xenon" är rätt eller fel i detta fall
eller om det är godkänt på den aktuella bilen (vilken det nu är).
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4843
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av gOry »

Frågar dig efter som du verkar vara allergisk mot något som har blivit väldigt vanligt.
Bilprovning har inga invändningar mot att montera HID-lampor av valfri effekt i helljuset
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av Mindmapper »

Generellt sett har jag inget emot bra lyse. Men vissa av dessa lyser med konstiga sken som jag upplever bländar mer än vanliga halogen. När jag kör en bil med dessa olika färgade upplever jag dessutom färgstick som jag inte upplever i min halogenbil. Detta gör att jag inte tycker att de lyser bättre än mina halogen. Visst har jag kört bilar med HID med bra lyse också, men det skiljer ganska mycket. Dessutom tar det så lång tid innan de tänder och ger fullt ljus, så man borde egentligen ha halogen under tiden.

Men jag håller fast vid vad jag sa tidigare att ska man ha bra ljus ska bilen man möter också ha bra helljus och kunna blända av riktigt. Farligaste tiden är den tid du kör med halvljus. Dessutom är placeringen av lamporna viktigare än vad de flesta tycks inse. Ju högre styrka du har på dom dess viktigare med en hög placering som medger att de kan riktas rätt.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av Variosboy »

Några tips / idéer från mig:

Xenon i helljuset är en bra idé, det är ett bra sätt att få ut mycket ljus ur få watt.
75W xenon är ganska mycket ljusmässigt..

Välj 4300K, inte 6 eller 8 tusen som många väljer, det blir sämre ljusutbyte ju högre färgtemperatur du väljer, alla bilar som har originalmonterade urladdningslampor har 4300K.

Jag skulle/har kopplat såhär på ett antal bilar:

Man använder originalmatningen för helljuslampan att driva spolen på ett relä och sen plockar man strömmen till lampan direkt från batteriet (via en säkring såklart).
Om problem infinner sig med övervakningen så får man helt enkelt koppla ett effektmotstånd parallellt med reläspolen och på så vis "bränna" bort effekt så till den grad att lampövervakningen blir nöjd.
För att ta reda på om övervakningen ens är aktiv på helljuset kan du ju börja med att plocka ur en lampa och se om bilen varnar för trasig lampa, gör den det så tar du en klen lampa (på båda sidor eftersom övervakningen ofta är uppbyggd som så att den jämför sidorna och gnäller om det är skillnad). Börja med 5W, klagar den ändå på trasig lampa så testar du med 10W osv osv tills den slutar gnälla..

Låt säga att den slutar att gnälla när du satt dit en 21W lampa, ja, då är det 21 W (minst) som effektmotståndet ska bränna bort..

Välj ett effektmotstånd som har en effekttålighet som överstiger den som måste brännas, så inte motståndet brinner upp det första det gör..


I övrigt, dom som man möter med eftermonterat xenon och som bländar är till 99% folk som satt i xenon i halvljuset och på en bil som inte har projektionslyktor, utan helt vanliga reflektorer, och då gärna med 6000 eller 8000K som blir väldigt blått och stickigt.
Det är för övrigt inte lagligt att montera så, och detta oavsett om bilen är utrustad med lyktspolning och automatisk nivåreglering..
Inte ens om man plockar originalgrejer från en bil utrustad med xenon från fabrik över till en likadan bil som inte varit utrustad med xenon så är det lagligt.. sen om besiktningen lägger märke till det eller inte, ja, det är en annan fråga..

Lycka till!!
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av Variosboy »

För övrigt betyder HID: "High Intensity Discharge". Med andra ord urladdningslampa med hög intensitet..

Att man kallar dom Xenon beror ju -som säkert alla redan fattat, men i alla fall- på att det är xenongas i dom..
MrXSweden
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 oktober 2004, 13:59:44
Kontakt:

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av MrXSweden »

Välj 4300K, inte 6 eller 8 tusen som många väljer, det blir sämre ljusutbyte ju högre färgtemperatur du väljer, alla bilar som har originalmonterade urladdningslampor har 4300K.
Just vad jag hade tänkt. 5000K finns inte som 75W och om valet står mellan 4300K och 6000K så blir det lätt 4300K.

(på båda sidor eftersom övervakningen ofta är uppbyggd som så att den jämför sidorna och gnäller om det är skillnad)
Jag arbetar med att programmera styrdon i mercedes-bilar och jag misstänker att det fungerar likadant på på min vw eftersom det är CAN bus. På mercedes fungerar det så att det aktuella styrdonet mäter strömmen individuellt till lamporna och ifall den inte ligger inom ett visst område(vet inte riktigt vilket område) så säger styrdonet att det är fel(för lite ström betyder trasig lampa, kabel-brott eller kortslutning till plus medans om det går för stor ström så säger styrdonet kortslutning till jord).


Är det någon som vet ifall det går att, via VAG-COM, programmera om styrdonet så att den inte varnar för trasig lampa på just helljuset?


MVH // Tommy
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av Mindmapper »

Variosboy skrev:Några tips / idéer från mig:

Xenon i helljuset är en bra idé, det är ett bra sätt att få ut mycket ljus ur få watt.
75W xenon är ganska mycket ljusmässigt..

Välj 4300K, inte 6 eller 8 tusen som många väljer, det blir sämre ljusutbyte ju högre färgtemperatur du väljer, alla bilar som har originalmonterade urladdningslampor har 4300K.

Jag skulle/har kopplat såhär på ett antal bilar:

Man använder originalmatningen för helljuslampan att driva spolen på ett relä och sen plockar man strömmen till lampan direkt från batteriet (via en säkring såklart).
Om problem infinner sig med övervakningen så får man helt enkelt koppla ett effektmotstånd parallellt med reläspolen och på så vis "bränna" bort effekt så till den grad att lampövervakningen blir nöjd.
För att ta reda på om övervakningen ens är aktiv på helljuset kan du ju börja med att plocka ur en lampa och se om bilen varnar för trasig lampa, gör den det så tar du en klen lampa (på båda sidor eftersom övervakningen ofta är uppbyggd som så att den jämför sidorna och gnäller om det är skillnad). Börja med 5W, klagar den ändå på trasig lampa så testar du med 10W osv osv tills den slutar gnälla..

Låt säga att den slutar att gnälla när du satt dit en 21W lampa, ja, då är det 21 W (minst) som effektmotståndet ska bränna bort..

Välj ett effektmotstånd som har en effekttålighet som överstiger den som måste brännas, så inte motståndet brinner upp det första det gör..


I övrigt, dom som man möter med eftermonterat xenon och som bländar är till 99% folk som satt i xenon i halvljuset och på en bil som inte har projektionslyktor, utan helt vanliga reflektorer, och då gärna med 6000 eller 8000K som blir väldigt blått och stickigt.
Det är för övrigt inte lagligt att montera så, och detta oavsett om bilen är utrustad med lyktspolning och automatisk nivåreglering..
Inte ens om man plockar originalgrejer från en bil utrustad med xenon från fabrik över till en likadan bil som inte varit utrustad med xenon så är det lagligt.. sen om besiktningen lägger märke till det eller inte, ja, det är en annan fråga..

Lycka till!!
Är det egentligen så bra om du kör med 75W HID där du har mycket mötande trafik. Varje gång du får möte får du garanterat blända av mycket tidigare och köra flera 100m mera i halvljusmörker.
MrXSweden
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 oktober 2004, 13:59:44
Kontakt:

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av MrXSweden »

Är det egentligen så bra om du kör med 75W HID där du har mycket mötande trafik. Varje gång du får möte får du garanterat blända av mycket tidigare och köra flera 100m mera i halvljusmörker.
Jag kör en hel del norrut och där kan man köra flera mil utan att få ett enda möte. Dessutom är det bra att se långt så man hinner se djuren efter vägen.

MVH // Tommy
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av Mindmapper »

När du inte kör norrut då?
MrXSweden
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 oktober 2004, 13:59:44
Kontakt:

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av MrXSweden »

När du inte kör norrut då?
Då får jag undvika att köra med helljus. De vägar jag kör på här nere där man ofta får möte har även vilt-stängsel så då behöver man inte kraftfullt helljus på samma sätt. Även ifall jag hade haft halogen i mina helljus så är det inte ofta man kan ha dem tända t.ex. på E4:n.


MVH // Tommy
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av EvilGhozt »

Små bra att tänka på:
Jag har hört att det finns de som har kopplat in sina extraljus direkt på batteriplinten till batteriet, men då fått ett felmeddelande att ström försvinner oförklarligt, verkar som det sitter otroligt mycket sensorer på nyare mercor i vart fall :)...

Har man billigare pirat HID kitt så bör man också köra xenonlampa några timmar utanför bilen innan man stoppar in den i strålkastaren. Då limmet dom använder till billiga lampor kan brännas i början och skapa en rök lägger sig på reflektorn och dimmar ner den. Har också hört skräck exempel där dom har fått byta reflektorer pga av detta...
MrXSweden
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 oktober 2004, 13:59:44
Kontakt:

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av MrXSweden »

Jag har hört att det finns de som har kopplat in sina extraljus direkt på batteriplinten till batteriet, men då fått ett felmeddelande att ström försvinner oförklarligt, verkar som det sitter otroligt mycket sensorer på nyare mercor i vart fall ...
Aha det förklarar de två klena trådarna som går från en liten låda på pol-skon som sitter på minus på start-batteriet. Det är något som har tillkommit det senaste året på mercedes transportbilar. Kan ju vara så att det sitter en effekt-resistor i den lilla lådan som sitter på polskon och sedan mäts spänningsfallet över den och strömmen räknas fram, sedan jämförs den med vad alla förbrukare som är aktiverade ska dra. Därmed går det inte attt koppla in någonting till bilens el-system utan att det programmeras in eller att man tar minus från direkt från minuspolen på batteriet(utan att få felmeddelande om att ström försvinner).


MVH // Tommy
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av Mindmapper »

Jag tror inte det är så bra med effektresistorer i den tillämpningen. Man vill ju inte ha spänningsfall när startmotorn tar 100+A i svinkallt väder. Förmodligen sitter det något hallelement som mäter strömmen, precis som i en tångamperemeter.
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ta ström från två punkter?

Inlägg av Nerre »

Det räcker väl med en intrimmad strömshunt? En sån har ju en resistans i milliohm-storlek (med 10 mohm så ger 1 A 10 mV och det är ju inte svårt att mäta).

Vid 100 A ger det ett spänningsfall på 1 V.
Skriv svar