Alltså behöver du klura ut hur många variationer det finns och ett enkelt sätt att avkoda dessa.
Magnetism är ett bra sätt, det går igenom smuts och att ha ett rör med t.ex. 3 magneter som kan polariseras får du 8 möjliga data. Avkänner med 3 st magnetkänsliga kretsar av valfri konstruktion och får så "nord" eller "syd" på dessa 3 bit.
Automatisk minkfoderportionerare
Re: Automatisk minkfoderportionerare
Men tänk på att ett litet minkhus kan ha så många som ~288 burar, dessutom kan man ha 10-tals hus, antalet kombinationer blir väldigt många, tanken var väl ändå att ha nån sorts individuell utfodring för att effektivera foderanvändningen samt få djur som mår bättre med rätt fodermängd.
Fungerar inte RFID bra igenom smuts? Typ matcha taggarna mot ett register man kör över till PLC från en dator.
Fungerar inte RFID bra igenom smuts? Typ matcha taggarna mot ett register man kör över till PLC från en dator.
Jorå, RFID fungerar bra på det vis. Grejen är att du då får ett serienummer som sedan ska kopplas ihop med fodermängd via en mindre databas.
Nu finns det förvisso RFID-brickor som kan programmeras individuellt så att fodermängden kan läsas direkt i "serienumret" men då ska man programmera o montera och ha koll på att allt blir rätt på det vis. Hur man än gör är den mänskliga faktorn där o spelar in så systemet ska ha mest möjligt tydlighet för att undvika så många fel som möjligt.
Jag är ganska säker på att om du faktisk klurar ut hur många olika matdoser det kan röra sig om är det faktisk ganska få bits som ska till att välja rätt dos och om man sedan väljer att koda för X hanar/Y honar eller annat sätt har mindre betydelse, likaså om man väljer magnetiska bits eller RFID.
Jag hade föredragit att varje bur hade ett nummer och att sedan ha en databas som innehåller data för varje bur, på det vis kan man sätta fast identifikationen en gång för alla. Man kan ha en bärbar RFID-skrivare så att man kan ställa data på varje burs RFID-bricka och på det vis ha ett "fast" system men det är, i mitt tycke, lättare att det blir mänskliga fel i inskrivningen då.
Men allt beror ju på vilka behov som finns samt vilket budget som finns.
Nu finns det förvisso RFID-brickor som kan programmeras individuellt så att fodermängden kan läsas direkt i "serienumret" men då ska man programmera o montera och ha koll på att allt blir rätt på det vis. Hur man än gör är den mänskliga faktorn där o spelar in så systemet ska ha mest möjligt tydlighet för att undvika så många fel som möjligt.
Jag är ganska säker på att om du faktisk klurar ut hur många olika matdoser det kan röra sig om är det faktisk ganska få bits som ska till att välja rätt dos och om man sedan väljer att koda för X hanar/Y honar eller annat sätt har mindre betydelse, likaså om man väljer magnetiska bits eller RFID.
Jag hade föredragit att varje bur hade ett nummer och att sedan ha en databas som innehåller data för varje bur, på det vis kan man sätta fast identifikationen en gång för alla. Man kan ha en bärbar RFID-skrivare så att man kan ställa data på varje burs RFID-bricka och på det vis ha ett "fast" system men det är, i mitt tycke, lättare att det blir mänskliga fel i inskrivningen då.
Men allt beror ju på vilka behov som finns samt vilket budget som finns.
TS lyser med sin frånvaro 
En databas vore kanske inte så dumt, t.ex. under uppväxtperioden kanske man vill kunna utföra öka fodermängd med 5% för de som är födda före 1.5. Någon modul till PLC som kommunicerar med en serverdator så man enkelt kan administrera fodermängden

En databas vore kanske inte så dumt, t.ex. under uppväxtperioden kanske man vill kunna utföra öka fodermängd med 5% för de som är födda före 1.5. Någon modul till PLC som kommunicerar med en serverdator så man enkelt kan administrera fodermängden

Icecap skrev: Jag är ganska säker på att om du faktisk klurar ut hur många olika matdoser det kan röra sig om är det faktisk ganska få bits som ska till att välja rätt dos och om man sedan väljer att koda för X hanar/Y honar eller annat sätt har mindre betydelse, likaså om man väljer magnetiska bits eller RFID.
Det där stämmer inte riktigt .
Under tiden för parningen sä kräver hanarna betydligt mer foder för att de gör av med mer energi .
Honorna i sin behöver en konstant ökning av fodret under sin dräktighets period .
Efter det så måste fodret justeras efter hur många ungar och hur gamla dessa är så att honan har nog mycket mjölk till valparna , därefter så ska ju även gruppen av valpar ha olika mycket foder efter ålder vikt och kön .
Så det är ganska så många grupper det handlar om .
Men då är det som behövs en länk till databasen och ett unikt ID-nummer för varje bur, sedan är resten klart.
Tack för alla fina tips. Jag tror iallafall jag skall börja med att köpa en PLC att leka med (om mitt tänkta projekt rinner ut i sanden finns säkert mycket annat skoj som man kan göra med den). Men har ni tipps på någon bra PLC? jag har ju endast jobbat med Siemens logo tidigare så en sådan vore ju kanske bra att börja med. Min fråga är då om det går att spara ett register över alla burars individuella fodermängd i logon?