Problem med elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb

Re: Problem med elverk

Inlägg av tomasb »

vilken typ av mätinstrument är mest användbart när man ska mäta allt man behöver mäta, eller behövs det flera? Räcker det med ett enkelt så kallat multiinstrument från biltema där man ser volt och ampere? Hur mäter man frekvensen?

En parallell fråga, efter att ha läst diverse forumtrådar verkar 12v-uttaget på elverk bara vara för laddning av bilbatteri eller har jag fattat det hela fel, kan jag fortfarande köra 12-voltsapparater direkt på 12-voltsuttaget?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att mäta är att veta! Då ingen vet vad som har gått sönder kan du knappast få svar på något utan att mäta. Biltemas mätinstrument är ganska OK.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

tomasb skrev:En parallell fråga, efter att ha läst diverse forumtrådar verkar 12v-uttaget på elverk bara vara för laddning av bilbatteri eller har jag fattat det hela fel, kan jag fortfarande köra 12-voltsapparater direkt på 12-voltsuttaget?
Det brukar inte vara så hög effekt på 12V uttaget, men någon lampa borde den ju klara. Men någon inverter tror jag blir svårt. Samt att verkningsgraden blir nog låg om man har igång elverket enbart för det relativt låga effektuttaget man får där.
tomasb

Inlägg av tomasb »

fick följande svar från Defenda:
En överspänningsbrytare är avsedd att kortsluta strömmen om spänningen
överstiger ca. 270Volt, (då elverkets säkring löser ut), och kan således inte
användas för att begränsa spänningen om denna är för hög.

Möjligen kan det gå med en skiljetransformator, men kostnaden för en sådan
överstiger priset för ett nytt elverk.
Nu vet jag inte vad du har för elverk, men på de flesta går det att justera
spänningen på via en AVR (automatisk voltreglering), på andra via varvtalet på
motorn.
Är det ett inverter elverk, är det tyvärr trasigt och kostsamt att reparera.
Kan någon förklara vad en skiljetransformator är för nåt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

normalt sett så kallar man en transformator som har 230v in och en annan lindning för 230v ut för det, så den utgående spänningen inte har någon galvanisk kontakt med den inkommande

men det lät luddigt så man kan inte vara säker på vad dom menar och framförallt hur det funkar
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vore det inte billigare att bara dra in el från elnätet än att pynta dyr bensin för att köra ett elverk ?
tomasb

Inlägg av tomasb »

tanken har funnits men elbolagen vill ha närmare en halv miljon för att dra fram en anslutning eftersom det är flera kilometer till närmsta stolpe. Sen tillkommer en anslutningsavgift och abbonemangsavgift. Senaste 8 åren har jag gjort av med ca 100 liter bensin per år och då har det nog även räckt till gräsklipparen, tror inte den kostnaden ens skulle täcka abbonemangsavgiften. Till en början användes elverket bara någongång ibland när man ville nyttja dammsugaren istället för kvasten eller köra något verktyg som krävde ström men idag används det oftare. Dock har även solpanelen kommit till sin rätt och tar en allt större del och planen är att sol och vind ska stå för huvuddelen av elproduktionen i framtiden.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag ser inga bilder på elverket( :wink: ) men vi kan nog utesluta att det är ett inverterelverk så det kanske inte behöver vara så svårt att laga.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske dags att investera i ett diesel-aggregat? Det är definitivt billigast att laga det som har gått sönder men utan lite dissekering och kort på samma är det nog ganska kört.
tomasb

Inlägg av tomasb »

Helt korrekt, det är inget inverterverk. Funderar på om det skulle bli ett lite större dieselverk istället, men är osäker på om det drar mer? Finns det rejäla dieselinverterverk som inte kostar en förmögenhet? (runt 10.000 är ok)

Har ingen bild men jula har ett för 2300 som är ganska likt i konstruktion.

http://www.jula.se/elverk-2000-w-740028
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dieselverken är väl kända för att vara effektivare efter vad jag vet. De brukar å andra sidan också vara lite större så vid medium uttag kanske det går jämt ut.
xxargs

Inlägg av xxargs »

diesel sparar mycket gentemot bensinare vid tomgångskörning och låglastkörning.

sedan är diesel generellt effektivare i verkningagrad.

nackdelar är att avgaserna är som från en MB200D i högform på 70-talet där man kände på kilometer avstånd bakom om man hade sådan bil framför sig och förmodligen orsaken till varför miljöpartiet motarbetar dieseln så pass mycket trots att det energimässigt är mycket bättre alternativ till bensin med dagens moderna dieslar (dock inte i elverk ännu...)

nästa är att de är högljudda då det ofta är enstånkare med pulsande avgasljud - att hänga på ett eller par ljuddämpare som man köper billigt på biltema är förmodligen väldigt bra både för er själva och för grannsämjan.

de är ofta väldigt tunga och elstart närmast en nödvändighet.

---

en bilmotor som går på tomgång ger mycket renare avgaser än något alternativ med mindre elverk...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fyra st avgasrör i serie och installerad nere i en minijordkällare på tomten kanske löser bullret?

Dieselmotorn kanske man kan plocka ur en skrotad dieselbil?
tomasb

Inlägg av tomasb »

Kanske ska tänka om och bara sätta invertern direkt på bilens batteri och slippa allt strul? Bilen har både katalysator och ljuddämare och går dessutom på biogas. Frågan är hur tomgångsförbrukningen på 2,5 litersmotorn på 140 hk på 1000 rpm står sig mot ett 6,5 hk elverk på 3600 rpm, någon som vet? Det kanske inte blir så dyrt som man tror?

Ett annat alternativ är traktordrivet (inte min volvo då), någon som har erfarenhet av elverk som drivs av traktor?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En lågvarvig diselstånka är utan tvekan en av de bästa motorerna för elgenerering i mellanskala, nackdelen är pris, storlek och vikt :)
Skriv svar