Får man ta ut <1mA ström över y-kondingar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Får man ta ut <1mA ström över y-kondingar?

Inlägg av janaf »

Jag skulle behöva en enkel, billig metod att ta ut < 1mA från 230V nätet, för en stand-by funktion.

Ett väldigt enkelt och billigt sätt är att AC koppla 50Hz genom Y-kondingar och en likriktarbrygga, följt av en zener eller två för säkerhets skull.
sketch.jpg
Får man göra så här, och räkna sekundärsidan som galvaniskt skild från primären?

Kretsen ska egentligen bara driva spolen på ett relä via en momentan slutande brytare. Jag har testat och med lämplig zener och konding så räcker det för att slå på ett latchat relä på primären som startar upp ett större nätaggregat. Det tog några sekunder att komma upp i lämplig laddning bara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av janaf 21 juni 2011, 15:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Får man ta ut <1mA ström över y-kondingar?

Inlägg av Glenn »

Den ÄR ju inte galvansiskt skiljd, iaf inte som jag ser det.

Jag brukar kallt räkna med att allt som inte går genom en trafo är potentiellt nätspänningsförande, så jag skulle ha betraktat det hela som det i detta fallet.

Fast det är ju bara jag det :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Borde inte vara något hinder då Y-kondensatorer är tillåtna mellan elnätet och berörbar del.

Men nu kanske det finns någon med annan uppfattning.
Detta borde vara något för Nerre

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror inte det räknas som galvaniskt skilt. Det är ju samma strömbana som går från primär till sekundär i varje fall. Relät ger ju däremot galvanisk åtskillnad.

Hur som helst så tycker jag inte om lösningen. Du får stora stötströmmar när du slår på under en spänningstopp. Naturligtvis går det om du ser till att komponenterna klarar de stötströmmar som blir.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Glenn skrev:Den ÄR ju inte galvansiskt skiljd, iaf inte som jag ser det.
Just Y-kondensatorer är ju godkända / avsedda att vara kopplade mellan primärsidan och sekundär / skyddsjord så på så sätt tycker jag att dom funktionellt skulle kunna vara jämförbara med en 1:1 trafo. Kanske :humm: Men det jag inte har en aning om är om godkännandet för Y-kondensatorer är formellt begränsat just till avstörning.

Strömtoppar kan man begränsa med lämpliga motstånd här och där.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Välj gärna Y1-kondingar. Eller sätt två Y2 i serie. Jag skulle göra det senare (det känns säkrare, då måste det bli fel i minst två kondingar för att det ska bli farligt).

Men en Y1 ses formellt sett som förstärkt isolation (enligt de flesta standarder).
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

"förstärkt isolation" Innebär alltså att det skulle det vara OK? Visst två Y2 i serie är säkert en bra idé, även om effektiva kapacitansen blir halverad. Och två zener också för säkerhets skull. Ska väl förståss kolla mot priset på några minitransformatorer men tidigare har jag inte hittat något som prismässigt ligger i närheten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns en del problem med detta.

Jag ville räkna den låga spänningen som fas, alltså som högspänning. Orsaken är att den kommer att hålla minst 110Vac mot skyddsjord och det är i sig ett problem och sannolikt ett problem som är stort nog till att göra det olagligt.

Sedan är det så att det finns många övertoner på nätet och ganska kraftiga också ibland, detta gör att strömmen blir en del mer än beräknat. För att skydda mot topparna ska man ha minst ett motstånd i serie med ena kondensatorn och i verkliga livet gärna i serie med båda.

Att kondensatorn är godkänd till att koppla mellan primär och skyddsjord betyder bara att den är godkänd till detta, det betyder INTE att den är godkänd till denna koppling! Skyddsjord ger per definition ett noll-potential och kretslopp med Y-kondensatorer mellan primär och skyddsjord ska vara jordat enl. definitionen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Relativt jord skulle man väl koppla så här och då blir sekundrspänningen = zenerspänningen 24V gentemot jord i det här fallet. Sen finns ju Y-kondensatorer normalt bara i väldigt låga värden, typ 1nF så man får ju en begränsning där också.
sketch.jpg
Jag insisterar inte, ville mest pejla möjligheten...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med skyddsjord inblandat är det iaf. säkert och det skulle nog fungera.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag har testat och det fungerar. Nätfrekvens och kapacitans begränsar strömmen till ca 1mA med dom största Y-kondigar jag fick tag på.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det finns ju någon gräns på vad tillåten läckström är till berörbar del/jord. Jag vet inte exakt var den är men har för mig att det också beror på om det är en jordad eller dubbelisolerad apparat.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

0.5mA vid "normal condition" och 3.5mA vid "single fault" om spänningen är över 33Vrms eller 70Vdc. Om du ska använda produkten i våtutrymme gäller 16Vrms och 35Vdc.

Det spelar ingen roll om det är jordat/ojordat. Möjligen skulle man kunna köra med Y2 istället för Y1 om apparaten är jordad.

EDIT: Glömde att skriva att du måste isolationsprova också. 3000VAC eller 4200VDC i 1 minut.

EDIT2: Jag skulle rekommendera en varistor fas-nolla och en varistor / transil på lågspänningssidan.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Isolationsprovet "prim" mot "sek" går ju inte, för den är ju inte isolerad, blåser man på med testspänning så brinner kondingarna och seriemotstånden upp.

Känns väldigt tokigt tänkt när ena kondingen kopplad till Nolla och andra sidan bryggan ligger Skyddsjord som har samma potential, då går ju inte strömmen genom båda kondingarna, utan halva perioden blåser den på friskt, anda halvan shuntas genom bryggan. Halvvågslikriktat med andra ord.

Som det är kopplat med skyddsjord, så ligger den och lastar ev jordfelsbrytare med sin ström. Nu är det ju rätt så lågt så det gör väl inget i praktiken.

Med så små kondingar och desstom Y-klass är det brutal överkurs med skyddsjord och varistorer. Isolera kretsen väl, märk ledare med "livsfarlig spänning". Vill du ha en felkontroll parallell-koppla 2 motvända lysdioder och placera paketet i serie med konding och resistor. Om LED glöder svagt allt ok, lyser starkare = en konding kortis har fullt pådrag.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sitter det kondingar över ett isolationssnitt som gör att det går för hög ström vid AC så provar man med DC.
Skriv svar