Är det nån här som har erfarenhet av att göra en egen databas i OO-base?
Hjälpfilerna ger inte mycket i det här läget, då de går in på detaljer enbart, men ger ingen översikt över vad man egentligen håller på med.
De definierar inte vad de olika termerna betyder och hur de är sammankopplade:
* databasfilen (vad är det tänkt att den ska innehålla? allt?)
* databasen /databaser ?
* tabeller
* vyer
* sökningar, formulär, rapporter....
Jag har försökt följa nån slags guide men det funkar inte att skapa databasen.
Om jag nu minns i rätt ordning så har jag:
1) skapat en databasfil och "registrerat" den i Libre Office... vad som nu menas med det?
2) skapat en tabell med ett antal fält..eh eller så hade jag skapat fälten i databasen tror jag, och sedan lagt dessa fält i tabellen...
3) skapa ett strykfult formulär som är asklumpigt, jämfört med att ha det i OpenOffice Calc.
Nåja. antag att jag fixar ett någorlunda formulär som duger (det måste vara i listform - jag ska kunna se annan data för att kunna mata in enhetligt, annars kommer databasen att bli oläslig).
Hur kan jag sedan göra för att t.ex. applicera funktioner som bom-lista eller inköpslista... de använder ju element ur lagerdatabasen (t.ex. ett motstånd 100k, 0805) ... och ett antal av denna... jag ska alltså bygga en separat lista fast elementen är redan definierade. Om jag ändrar i t.ex. kommentaren till den komponenten så ska den nya kommentaren även synas i inköpslistan.
Sedan måste ju antalet komponenter kunna kopplas till antalet i flera bomlistor gånger antalet enheter som ska produceras... (ja, det blir väl en egen lista med produkter).... man ska kunna se i databasen hur många komponenter som kommer att fattas om jag monterar mina produkter... denna lista ska kunna sammanställas om omvandlas till en inköpslista där jag får förslag på hur många som behöver inhandlas... sedan när jag väl köpt in komponenter behöver jag ju dra av det verkligt inköpta antalet från lagret....
och om jag sitter och labbar ock plockar ut några komponenter, ska jag lätt kunna justera lagerdata....
det blir komplicerat!
men det känns jävligt ointuitivt att jobba med base ... särskilt då minsta felinmatning resulterar i en 10-rader lång felmeddelande på obegripligt språk...typ "Not in aggregate function or group by clause: org.hsqldb.Expression@e1038"..
Just nu har jag min komponentlista i vanligt kalkylblad (dvs open-office-calc)- det fungerar ganska bra - men är väldigt känsligt för fel - man kan lätt råka stuva om eller radera data av misstag. Dessutom går det inte att koppla ihop med mindre listor.... jag vill ju kunna ha databasen som bas för att bygga en bom-lista. Sedan ska jag kunna ange antalet enheter jag vill bygga, och då ska jag kunna få fram en lista på hur många komponenter som finns kvar i lagret... det fungerar också i calc. Jag har lagt varje bomlista i en egen kolumn...
här lite bilder från mina calc-filer:
först databasen - de färgade kolumnerna till höger är mina diverse projekt, summan längst till höger är antal komponenter kvar i lager efter att man tagit ut från projekten. Den beräknas automatiskt från de andra kolumnerna. Tyvärr kan jag inte beräkna om kolumn 1 när jag väl plockat ut dem, utan det får jag ändra manuellt. Allt detta gjorde jag efter en inventering i förra veckan. jag har t.om lagt in länkar i kalkylbladet till datablad eller leverantörssidor

Andra bilden är när jag sorterat om i listan så jag bara får alla underskott... den listan skriver jag ut och har som underlag för inköp.