funderingar över styrelektroniken (stegmotor & skärbord)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: funderingar över styrelektroniken (stegmotor & skärbord)

Inlägg av X-IL »

Kolla runt lite på CNCZone, finns mycket skrivet om båda, men 5i1-korten är ju så billiga att det är svårt att motivera det dyrare alternativet om du inte tror att du kommer att behöva den extra strömmen och/eller mikrostegningen. Jag skulle ha sett över vad du egentligen behöver i form av ström, mikrostegning och vad mer det nu kan vara. Sen är det väl värt att notera att i de separata drivarna finns det optos inbyggda så du klarar dig på det där icke-optoisolerade kortet.
Det är sjukt billigt båda alternativen. Tar du de separata drivarna kan du ju även anpassa dem efter motorerna, behöver du mer kräm så tar du en större drivare där, mindre så kan du kör apå de små du länkat till.

Alltså
De separata: mer flexibilitet, lite krångligare kabledragning etc
5i1: billigt, kompakt
Rayman

Inlägg av Rayman »

ok fast det 5i1 kortet har "Full closed-type optical isolation to protect the user's computer and equipment "

Jag har ett 24v 15a nätagg och ska driva runt 5 st 3nm nema23 motorer. var kommer flaskhalsen ligga? är det nätagget eller kortet som kommer begränsa mest? finns det risk att nätagget överbelastas om jag ger fullt järn på alla motorerna samtidigt?

mikrostegning kommer jag inte köra med. helsteg kommer ge tillräcklig precision för mig.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Motorerna drar som mest när de står stilla med hållmoment, men du får väl testa helt enkelt. Säkra av bara så slipper nätaggregatet brinna.

Helsteg kan funka, men om du märker att motorerna går ryckigt eller låter illa så prova halvsteg åtminstone.
Rayman

Inlägg av Rayman »

ok men de specifikationerna som står
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=97
är vad den drar som mest då när den är står stilla med hållmoment?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det borde det vara ja. Sen finns det vissa drivare som sänker strömmen efter ett tag av stillastående, tror t ex de separata Kina-drivarna kan konfigureras så.
Rayman

Inlägg av Rayman »

ok jag har bestämt mig för att köra på 5 st http://cgi.ebay.com/NEMA23-Stepper-Moto ... 43a642f62e

vad krävs det för nätagg för att driva dom 5 med 3nm motorer? jag har ett 24v 15a. skulle det gå att driva alla om man drog ner peak current? maskinen är ju i första hand till för ett plasmaskärningsbord så det blir ju inte så hårda belastningar på axlarna.
Skriv svar