Jag har precis köpt ett hus, ett renoveringsobjekt minst sagt.
När jag ändå gör om allt vatten tänkte jag skulle installera en form av vattenfelsbrytare.
Men eftersom jag inte är lika haj på elektronik som på montera fönster tänkte jag kolla om de delar jag har hitta funkar tillsammans.
Jag har tänkt använda denna magnetventil:
magnetventil
Denna vattenvarnaren:
vattenvarnare
Fungerar dessa tillsammans?
Går det använda samma vattenvarnare till en magnetventil som är stäng när den är strömlös? Vad behöves kompletteras med då?
Tack på förhand!
/Christer
Bygga/installera vattenfelsbrytare.
- brunolundh
Re: Bygga/installera vattenfelsbrytare.
Använd någon av dessa ventiler http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/ib ... 7211000000 istället, och koppla via "NC" på din vattenvarnare så skall det funka.
Den blir då stängd strömlös och öppnar vid ström.
Eftersom vattenvarnaren har både "NO" (normally open) och "NC" (normally closed) reläkontakter (enl. beskrivningen iaf.) så kopplar du bara relät i "serie" med matningen till ventilen, det spelar ingen roll om du väljer 24VDC eller 220VAC varianten så länge du håller dig inom specen för relät.
Om du använder den ventil du länkar till så måste du koppla den så att den "drar" först vid larm (via "NO"), då stänger den vattnet.
Den blir då stängd strömlös och öppnar vid ström.
Eftersom vattenvarnaren har både "NO" (normally open) och "NC" (normally closed) reläkontakter (enl. beskrivningen iaf.) så kopplar du bara relät i "serie" med matningen till ventilen, det spelar ingen roll om du väljer 24VDC eller 220VAC varianten så länge du håller dig inom specen för relät.
Om du använder den ventil du länkar till så måste du koppla den så att den "drar" först vid larm (via "NO"), då stänger den vattnet.
- brunolundh
Re: Bygga/installera vattenfelsbrytare.
just den ventilen har för liten anslutning måste minst ha 3/4"