Laga en glapp skärm på bärbar dator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Laga en glapp skärm på bärbar dator?

Inlägg av Glattnos »

Jag har en Dell Inspiron 6000 som har glapp i skärmen på något vis. Nedre 1/3 av skärmen låser sig ibland och kan avhjälpas genom att lägga ett lätt tryck med ett finger på skärmen nere i vänstra, men så fort man tar bort fingret så låser sig nere 1/3 av skärmen igen. Om man håller en hand på baksidan av skärmen och slår till med näven(ganska hårt) rakt på skärmens nedre vänstra hörn så kan det rätta till sig och hålla sig så en längre stund(ibland hela dagen om man inte flyttar på datorn).

Det är inte kontakten och kablaget vid gångjärnet för jag har plockat isär och det händer inget när man drar och ruckar på kablar och kontakter. Men ett lätt tryck på skärmens nedre vänstra hörn ger direkt skillnad på skärmen.

Hur fungerar en sådan här skärm och är det möjligt att laga detta glapp på något vis?

En ny skärm går ju på runt 1 000:- på eBay och här i Sverige verkar de ligga på 2 500:-
Glattnos

Re: Laga en glapp skärm på bärbar dator?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag skruvat isär skärmen. Herre-jesus! Det ÄR verkligen en ledning till varje rad på skärmen :shock:
Finns tre "stationer" på höjdled och pillar man lite på den nedersta så glappar nere 1/3 på den, så det måste vara DÄR felet är. Men eftersom hela nedre delen glappar och inte bara någon rad så måste det ju nästan vara själva drivningen av stationen som glappar.

Skärmbilden låser sig ju och blir inte mörk/vit. Ligger det spänning på om pixlarna lyser eller håller dom sig i det läget dom är när strömmen försvinner?

Någon som vet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kretsarna som driver skärmen får data som de sedan skickar till skärmen i sig. Om en sådan modul blir knasig bör det vara data IN till kretskortet som glappar.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Icecap: Aha, så om data in plötsligt försvinner så kommer kretsen att fortsätta skicka det som den skickade när data in försvann?

Ledningarna är ju tryckta på typ "kretskorts-papper"(ursäkta att jag inte kan termerna). Det kommer en data-buss(troligen) i själva glas(?)-skivan som går in på kretskorts-papperet och vidare till kretsen. Kretskorts-papperet är sedan vikt(ca 90 grader) runt glasskivans kant och det verkar vara precis där som glappet är, på glasskivans hörn. Böjer man kretskorts-papperet extra mycket(ca 110 grader) precis där så blir det kontakt och skärmen visar rätt. Eftersom ledningarna ligger på den sidan av kretskorts-papperet som skaver mot klasskivans hörn så är det ju ganska troligt att hörnet har skavt av ledningarna(en eller flera) men när man viker kretskorts-papperet mycket så når ledningarna ihop.
Jag har bara en bakåframvänd kikare att titta igenom så jag ser inte själva brottet. Skulle behöva ett mikroskop.

Detta är nog ganska svårt att laga eller finns det någon metod att fixa detta?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle påstå att det är i närheten av omöjligt för själv en händig "gemen man" att fixa!
Skriv svar