Nu när det är poppis med fritidsbatterier kommer här en fråga till.
Ett 2 år gammalt batteri som stått utan laddning skulle laddas upp.
Batteriet plockades ur och laddades i garaget samt monterades i husvagnen ,personen i fråga hävdade att belysningen fungerade ett tag men det dog snabbt...
Jag fick batteriet och anslöt en elektronisk Biltema laddare som då indikerade "fel polaritet".
När jag mätte med min Fluke så fann jag att batteriet hade 9.5V fast med fel polaritet.
Kopplade på en 55W glödlampa men då blev spänningen 0 och lampan glödde inte ens. Hade tyvärr ingen svagare lampa att prova med
Provade då med min Ctech laddare som heller inte ville ladda , tog då min laddare med med starthjälp,men då var det mer eller mindre ren kortis så det avbröts direkt.
Min fråga
Kan ett blybatteri som stått och självurladdats till 0 laddas med fel polaritet ? för att "fungera" en liten stund
Fel polaritet på blybatteri
Re: Fel polaritet på blybatteri
japp, det går att ladda dem med fel polaritet. Vet att det har varit ett halvpopulärt sätt att kräma ur några extra cykler ur ett dött batteri. Hur bra det verkligen fungerar har jag dock ingen praktisk erfarenhet av, jag köper nya blybatterier när de gamla är för trötta 
Skrevs ju mycket om det på 80 talet vill jag minnas i olika kvällsblaskor med gör det själv anvisningar .
Rådet var att kortsluta det redan dåliga batteriet först innan man började ladda .
Det var en fluga som kom surrade lite och försvann .
Hade det fungerat bra skulle det väl ha levt kvar , men det dog med batteriet .
Funkar , men kortsiktigt .
Rådet var att kortsluta det redan dåliga batteriet först innan man började ladda .
Det var en fluga som kom surrade lite och försvann .
Hade det fungerat bra skulle det väl ha levt kvar , men det dog med batteriet .
Funkar , men kortsiktigt .
Jag har faktiskt ett litet batteri, typ 10Ah, som hade stått lite för länge.
Det laddades en liten stund med fel polaritet, sen byttes den till rätt, och laddades fullt. Sen funkade batteriet i över ett år innan fordonet såldes.
Det laddades en liten stund med fel polaritet, sen byttes den till rätt, och laddades fullt. Sen funkade batteriet i över ett år innan fordonet såldes.
Jag har testat det på ett MC-batteri (vanligt vått 12V) som fungerade men hade lite för lite kräm för att orka med startmotorn ordentligt.. först laddade jag ur det med en H4-lampa, sen kortslöt jag det över en natt, och sen laddade jag upp det baklänges, fungerade bra, fast batteriet var ungefär lika dåligt som innnan "behandlingen", men det gav sröm "baklänges" iaf.
Jag gjorde det mest bara för att testa det efterssom man hade läst om det, och batteriet skulle ändå kasseras.
Jag gjorde det mest bara för att testa det efterssom man hade läst om det, och batteriet skulle ändå kasseras.
Eftersom nu flera verkar ha "en viss" erfarenhet av detta så är det nog bara att konstatera att han som laddade första gången skulle haft på sig glasögonen när han kopplade på kontakterna.
Min erfarenhet av batterier som blivigt behandlade så här , felsökes bäst i en kontainer på återvinnings stationen
.
Konstig att det inte frusit sönder då det nog stått i 2 år...
Sen får man hoppas att där inte är andra förbrukare än lampor som varit på i vagnen ...
Min erfarenhet av batterier som blivigt behandlade så här , felsökes bäst i en kontainer på återvinnings stationen
Konstig att det inte frusit sönder då det nog stått i 2 år...
Sen får man hoppas att där inte är andra förbrukare än lampor som varit på i vagnen ...