smd mosfet

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

smd mosfet

Inlägg av Bosen »

I min styrning till automatlådan http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=44945 så använder jag mig av TIP-122 transistorer och detta fungerar bra. Men jag har redan funderat på nästa version, även om jag fortfarande inte har testat färdigt den jag har nu :)

Till nästa version vill jag ha mosfets, men jag har inte labbat nogonting med mosfets. Som jag förstår det så fungerar en mosfet på samma sätt som en transistor i praktiken?

Jag behöver altså en ersättare till TIP-122 och eftersom jag har blivirt "kär" i SMD så vill jag ha en SMD N-channel mosfet.
på DigiKey så hittade jag DMN6068SE. Tror ni den kan passa mina behov. Som jag förstår det så kan jag köra gaten med TLL nivå på samma sätt som jag kör base på TIP-122:an?

Är jag helt ute och cyklar? :?
Senast redigerad av blueint 19 juni 2011, 21:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: BB syntax för url=
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: smd mosfet

Inlägg av psynoise »

Som jag förstår det så fungerar en mosfet på samma sätt som en transistor i praktiken?
I stort sätt som en bipolartransistor som jag antar att du menar. I stället för strömmen in på basen styrs en mos-transistor av spänningen mellan gate och source (vgs).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det skulle kunna fungera med den.

Det du ska titta på är

1) om det räcker med 5 volt på gaten. Och det gör det. Vid 4.5 volt får du 100 mΩ och transistorn klarar upp till 4.7A.
2) hur mycket effekt som kan ledas bort i form av värme .... är det viktigaste.

Här blir det mycket att räkna på. Om man inte vill räkna kan man säga intuitivt att om det står att den klarar ca 5A så klarar den nog 1A, dvs. 1/5. Då har man lite marginaler. Men det beror på hur den är monterad och på värmeavledningen.

Resistansen 100 mΩ är en glädjesiffra. Så fort transistorn blir varm kommer resistansen att öka, och kan bli nästan fördubblad vid 125 grader. Räkna alltså med 200 mΩ.

Effekten: värmeavledningen kallas "power dissipation". Hur mycket värme som kommer ut beror på "thermal resistance" som anges i °C/W. I ditt exempel har du 62°C/W i värsta fall.... (juction to ambient) om den är omonterad. Monterar du den på koppar enligt fotnoten (dvs. 25 x 25 mm) så sjunker det till 34 °C/W. Mycket bättre.

Transistorn tål max 150 grader. Antag att luften omkring transistorn inte blir över 50 grader. Temperaturskillnaden är då 100 grader. Det innebär cirka 3W effekt max.

I = sqr(P/R), dvs sqr(3W / 0.2Ω) = 3.87 ampere..... där har du maxgränsen på vilken ström du kan köra genom transistorn.

Tänk dig en varm bil i solsken och elektroniken instängd i en varm låda. Om den kommer upp i 100°C så har du bara 50 graders marginal .... det ger en maxeffekt på 1.47W, vilket ger en maxström på 2.7 ampere.

Detta gäller om du kör långsamma omslag, typ "på" och "av". Om du kör PWM med höga frekvenser blir det andra effekter.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Finns ju denna också: IRLML6344TRPBFCT-ND
30 volt, 5A, 29mΩ, SOT-23
kostar 1.57 kr/st om man köper 10 st.

100°C/W => klarar 0.8W vid 70°C
I = sqr(P/R) = 3.96 ampere. (räknat på 51mΩ vilket är Ron vid 150°C)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Varför krångla till det med SMD när man kan köra med en TO220:a. Slipper du tänka på värmeavledning. :roll:
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jag kör ju TO-220 nu, men jag hade hoppats på SMD för både storleken och att det är roligare att löda :)
pwm skall jag köra på 2 kanaler och det har jag inte testat så mycket än. Jag har bara testat att det fungerar, men inte mer. Till de 2 solenoiderna som sköter växling som helt enkelt är av och på skall enl. uppgift dra 0,75A max så där borde det funka med den jag länkade till. En av mina solenoider skall PWMas 0-60% i runt 500 Hz och den solenoiden skall enligt uppgift dra max 1,1A. där blir det altså svårare.....
Den jesse länkar till verkar onekligen intressant.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Så länge det inte handlar om stora värmeförluster så tycker jag smd är prefekt. Jag undviker helst hålmonterat. TO-220 kan man använda när det verkligen handlar om stora effekter som ska bort... Då måste man montera på kylfläns... Annars är ju en Dpak nästan identisk med TO-220 och den har lika bra avledningsförmåga (jämfört med TO-220 utan kylfläns) , eftersom värmen sprider sig i kopparn på kretskortet. TO-220 har ca 62°C/W utan kylfläns, en Dpak monterad på en 2,5 x 2.5 cm kopparyta har 52°C/W (upp till 100°C/W utan koppar alls,men den måste ju monteras någonstans!).

Bara man tar en transistor som passar strömmen/effekten så är det inte krångligare. Ska man börja montera kylflänsar så tycker jag smd börjar bli krångligt.... TO-220 tar man till vid strömmar på 10-20A... Jag har massor av byggen där jag kör 1-2A genom smd-mosfetar i kapslar som so-8, ssop-8, sot23 etc..
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^ Jaså, där fick man lära sig något nytt :)

Dock tycker jag att det är skumt att det finns 100A+ mosfetar i DPAK.. De måste ju ha lägre Rds(on) än komponentbenen. :p

Men detta har tagits upp i en annan tråd :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Har du en bra mosfet som du saturerar ordentligt så är resistansen nästan försumbar.
Under 10m Ohm är inte ovanligt. Då kan man börja kräma på ganska mycket ström innan något händer. :)

Men när det ska dra riktigt mycket ström så behövs kylning. Jag skulle själv inte köra 100A igenom en utan kylning. Om det inte var under väldigt kort tid.
Skriv svar