Problem med elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb

Problem med elverk

Inlägg av tomasb »

Hej,

Hoppas någon kan hjälpa en amatör som vill lära sig mer.

vår sommarstuga har förutom en solpanel och ett 12-voltsbatteri ett elverk som huvudsaklig strömkälla. Det är ett enkelt enfas utan märke på 2600w som jag köpte på en mack för 2500 kronor för några år sedan. Detta har gjort sitt jobb och drivit det mesta vi behöver utan några problem (kyl, spis, tv, element, diverse verktyg, dammsugare, kaffebryggare, belysning mm) under 7-8 år. Nu till problemen. Den sista tiden har jag hört att kompressorn på kylskåpet låtit lite annorlunda, lite mer ansträngd, när jag kört på elverket men när jag kör på solenergi med inverter låter det som vanligt. Förra veckan började vår tv utan anledning ryka och när jag efter ett tag lagt ihop ett och ett kollade jag till elverket där spänningsmätaren stod i botten, på närmre 300 v istället för de önskade 230. Nu vet jag inte om det är mätaren som är trasig eller eleverket som verkligen börjat bråka men det lutar åt det. I helgen lade nämligen även den begagnade tv vi ersatte förra veckans haveri av. Nu till mina funderingar.

1. Hur mäter jag lättast att min teori stämmer? Försökte lägga på mätinstrumenten på två trådar från verket men de visade knappt något utslag.
2. Någon som varit med om något liknande och ska det ens kunna hända?
3. Går det skydda elen i huset mot liknande problem i framtiden, något slags överspänningsskydd man kan sätta mellan elverket och anslutningen?
4. Skulle det vara ett alternativ att sätta invertern på 12-voltsutgången istället eller riskerar man att bränna den också om verket ger för mycket?
5. Hur stor inverkan har jordningen, vet att jag fuskat lite med jordspettet ibland.
6. Om jag ska köpa nytt elverk, är det bättre att satsa på ett dyrare som ger högre kvalitet på strömmen eller går det att förfina/omvandla det som kommer ut från ett 2000-kronorsverk på något smart och ekonomiskt sätt? Typ bara använda det för att ladda 12-voltsbatterier när solen inte räcker till och därifrån använda inverter?
Mindmapper

Re: Problem med elverk

Inlägg av Mindmapper »

Ska ju inte vara något problem att mäta om man ställer in instrumentet rätt. Stod det på DC kanske?

Kör så mycket som möjligt på 12V så slipper du omvandlingsförluster.

1. Är inte prylarna som brann bevis nog.
2. Inget konstigt att grejor går sönder
3. Visst går det
4. bränn den också om verket ger för mycket! Såklart
5. Ger det för mycket så brinner saker oavsett jordning! Men varför fuska med jordspettet?
6. Satsa på ett dyrare! Har du kunskaper att konstruera bättre så gör det!
tomasb

Inlägg av tomasb »

Förtydliga gärna, mina kunskaper är som sagt bristande men bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det... :)

Pinsamt men du har nog rätt, ska ändra och mäta med rätt inställning nästa gång.
1. Alltid svårt att veta, tv-bränder är ju en av de vanligaste brandorsakerna enligt räddningstjänsten men två på en vecka styrker ju teorin. Men problemet med alla hypoteser är ju att de sak bevisas men med rätt inställning på mätinstrumentet borde det lösa sig.
2. trodde i min enfald att det fanns någon inbyggd spärr mot sånt, så att man inte behöver ha livrem ifall hängslena går av.
3. Vad bör man använda för skydd, får jag bara ett tips så kan jag leta mig vidare!
4. Ingen skillnad på hur elverket genererar 12 volt och 220volt? Trodde att det satt en omvandlare på verket och att det kanske är den som bråkar, att 12 voltsuttaget inte påverkades på samma sätt, men som sagt jag vet mindre än vad jag önskar.
5. Bra fråga, elverket står inte alltid på samma ställe och spättet sitter fast, har inte blivit av att jag flyttat på det. Eftersom jag inte direkt förstår skillnaden på att använda det och inte har jag inte funderat så mycket på det men om man kan få en enkel förklaring så man förstår nyttan så flyttar jag det alternativt skaffar fler på en gång. Men utan jord kan man inte använda jordfelsbrytare vilket borde vara ett argument.
6. Kommer man någonvart med ett mindre men dyrare elverk? Läste på forumet att en del utrustning kräver upp till tre gånger så mycket ström som specifikationen säger vid uppstart. 900W känns lite i minsta laget. Finns det några bra riktlinjer, har funderat på att skaffa något större istället. Hur står sig försvarets 25 och 50kw med några år på nacken mot billig kinaimport?
slft

Inlägg av slft »

har du haft elverket i många år så behövs service på det

låter som om varvtalsregulatorn inte fungerar korrekt

utan att motorn går på för högt varv

//Ola
tomasb

Inlägg av tomasb »

Låter som ett bra tips, funderar på om det är värt att serva det ännu en gång då det nu har ganska många timmars vibrerande på nacken, såg ett par annonser på blocket om likvärdiga i nyskick för 1500. Frågan är vad man bör säkra upp med i framtiden mellan elverket och ingående ström för att undvika liknande problem i framtiden. Skulle ett enkelt överspänningsskydd man använder till datorer göra någon nytta eller hindrar den bara stora spikar vid åsknedslag? Finns det någonting som kan begränsa det man skickar vidare så att man aldrig matar in mer än de 230 som förväntas?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

2 st 358 volts zenerdioder med framriktningen mot varann kopplade mellan nätspänningen borde kunna plocka överspänningarna?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

tomasb: de "överströmsskydd" är bara till för skoj skull! Så nej, dom kan du inte använda!

blueint: se bara till att ha en solid kylning av dom! Om man utgår ifrån 2600W (och inte w som TS skrev) blir det runt 11A vid 230Vac. Om man utgår ifrån att de ska "ta bort" 5A pga. övervarv blir det runt 900W per zener som ska kylas bort, det är en kännbar effekt och det ville nog vara mycket enklare och billigare att bara fixa varvtalet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst finns det överspänning skydd som löser ut vi över spänning. Det finns kombinerade som löser ut både för över och underspänning också.
som Icecap påpekade så funkar inte zenerdioder eller åskskydd. Du måste bryta vid överspänning.

Varvtalsfelet tror jag inte på. Det borde vara någon typ av reglering som har gett upp.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varvtalet bestämmer väl bara frekvensen?
Det måste ju finnas någon spänningsregulator som fixar spänningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Varvtal = Frekvens ?
Magnetisering = Spänning ?

(ström? :humm:)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan skydda sig med en comgap, den klarar mycket ström när den väl börjar leda
men då drar man säkringen till generatorn samtidigt, men det är det värt

bäst är att bygga en lite dosa med en analog voltmätare och något som larmar vid för hög spänning, och ev kortsluter 230 vid för hög spänning, inget direkt svårt
kan vara vettigt att mäta fekvensen med

för att kolla varför den ger för hög spänning ut så måste man kolla hur den reglerar spänningen

kan vara så enkelt att motorn går på för högt varvtal, kolla frekvensen först
så länge det inte är inverterelverk så är frekvens och motorvarvtal hårt ihopkopplade
tomasb

Inlägg av tomasb »

är det här något åt rätt håll även om just detta är för 3fas?

http://www.defenda.com/product_info.php?products_id=161
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

så länge man inte vet exakt vad som är i så kan det kvitta, tyvärr
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad använder inverterelverk för mellanspänning internt egentligen? (oftast)

"och behöver verkligen dessa skydd som bara säljs av oss.".. ingen blygsamhet där.

Och givetvis en lösning som drar ett relä så länge spänningen understiger 253 V AC är nog en bra idé.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ca 330v, funkar som en frekvensomformare, där man matar likspänning till drivtrissorna direkt, istället för att likrikta 230v
Skriv svar