Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Har en Mattsson & Zetterlund VF600 som behövs smörjas upp lite.
I manualen står det att "Gulf grease EP2 eller motsvarande" ska användas.
Verkar vara lite svårt att få tag på. Någon som har tips på inköpsställen för "motsvarande"?
Söker även efter "växelhusfett".
Det kanske rent av är någon här som har vad jag söker?
I manualen står det att "Gulf grease EP2 eller motsvarande" ska användas.
Verkar vara lite svårt att få tag på. Någon som har tips på inköpsställen för "motsvarande"?
Söker även efter "växelhusfett".
Det kanske rent av är någon här som har vad jag söker?
Senast redigerad av ChrioN 18 juni 2011, 19:29:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vart köpa fett till spindel på fräsmaskin?
Hej,
Det du behöver är ett universalfett med EP2-tillsatser.
Förslag är Shell Retinax EP2, OKQ8 Rembrant EP2, Statoil UniWay Li62, Agrol Universal EP2(lantmännens märke), eller Mobil Mobilux EP2 m.fl.
Dessa skall ha en spec som motsvarar: Lithium-baserad tvål, en visc på runt 200-300 och ett NLGI på 2.
Det borde inte vara några problem att få tag i, som sagt det är ett univeralfett med EP-tillsatser (extreme pressure). Kolla med järnaffären, macken, oljedepon tror till och med att biltema har.
Växellådsfett vet jag inte riktigt vad du menar med. Men om du har gul-metaller i lådan skall du inte ha något med EP-tillsatser, då fosforn i dessa fräter bort gul-metallen.
/Pickitup
Det du behöver är ett universalfett med EP2-tillsatser.
Förslag är Shell Retinax EP2, OKQ8 Rembrant EP2, Statoil UniWay Li62, Agrol Universal EP2(lantmännens märke), eller Mobil Mobilux EP2 m.fl.
Dessa skall ha en spec som motsvarar: Lithium-baserad tvål, en visc på runt 200-300 och ett NLGI på 2.
Det borde inte vara några problem att få tag i, som sagt det är ett univeralfett med EP-tillsatser (extreme pressure). Kolla med järnaffären, macken, oljedepon tror till och med att biltema har.
Växellådsfett vet jag inte riktigt vad du menar med. Men om du har gul-metaller i lådan skall du inte ha något med EP-tillsatser, då fosforn i dessa fräter bort gul-metallen.
/Pickitup
Re: Vart köpa fett till spindel på fräsmaskin?
Strålande! Vad menas med gul-metal? Brons, mässing?
http://www.andreasmotor.se verkar ha det jag behöver.
http://www.andreasmotor.se verkar ha det jag behöver.
Re: Vart köpa fett till spindel på fräsmaskin?
Hej!
ja, mässing tex. Tror att det är legeringar med koppar i som man brukar benämna med gul-metall.
/Pickitup
ja, mässing tex. Tror att det är legeringar med koppar i som man brukar benämna med gul-metall.
/Pickitup
Re: Vart köpa fett till spindel på fräsmaskin?
Är detta ett bra val för reduceringsväxeln?: http://www.oljebaren.se/olja/smorjfett/gulf-bavex-25
I manualen rekommenderar dom växelhusfett. Kan detta vara ett alternativ?
I manualen rekommenderar dom växelhusfett. Kan detta vara ett alternativ?
Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
nja, det där är ett vanligt universalett med EP tillsatser, även om det är en säljande text. Vad är det för växellåda? Finns det påfyllnads/avtappning/nivå hål? eller sitter det en smörj nippel? eller fyller man på innan man skruvar ihop?
Gennerellt är det rätt enkelt med fett, det består av 3 delar.
1. Först har man en basolja (miniralbaserad) dvs. det som smörjer. En vanlig växellådaolja har en visc på runt 200cSt, basoljan i universalfett ett brukar ligga mellan 150 till 400 cSt. Till entreprenadmaskiner ligger ett fett på runt 800cSt om det är ett bra fett.
2. Sedan tillsätter man additiv för att förbättra oljans egenskaper tex. EP-tillsatser eller molybden. En tumregel är att om det finns mässing/gul-metall så bör man inte ha EP-tillsatser i oljan/fettet.
3. Den tredje komponenten i ett är en förtjockare även kallad tvål. Denna är det som ger fettet sin styvhet. Och fungerar som en tvättsvamp. Dess enda funktion är att hålla oljan kvar på plats. Det finns en rad olika typer av tvålar med olika med olika egenskaper en del som tål vatten bättre än andra en del som suger åt sig vatten. Olika temperatur områden etc. "Tjockleken" är vad NLGI talet säger. Ett NLGI tal på 2-3 är rätt styvt/tjockt, ett universalfett tex. Maskiner man har ute på vintern brukar man gå ner till 0-1 fett på vinterhalvåret för att få tillfredsälld smörjning. I centralsmörjanlägningar innomhus är det rätt vanligt med ett 00-fett. Dvs. ännu tunnare.
Detta gäller för 'vanliga' fetter, till plastbussningar/drev så är det lite anorlunda komponenter, men grundtänket är samma.
I ditt fall skulle jag tippa på att fettet borde bestå av följande:
En basolje visc på runt 200cSt, förutsatt att växeln inte är komplicerad.
Eventuellt EP-tillsatser om inte gulmetall förekommer, kanske molubden (MOS2)
Tillsist en vanlig tvål iom. att fettet inte kommer att komma i kontakt med något och kommer vara i rumstemperatur, inga större krav. Dock är tjockleken på tvålen en viktigare fråga. Du vill ju att fettet skall kunna ta sig tillbaka till kuggarna efter att centrufugalkraften har kastat bort det. Så jag skulle gissa någonstans mellan 0 och 1 i NLGI tal. Har du en tät låda skulle jag rekomendera ett 00-fett.
Som sagt lite svårt att rekomendera exakt något när jag inte vet hur lådan är uppbyggd. Men av ovanstående i tanken är det inte svårt att hitta ett lämpligt fett. Jag hjälper dig gärna med förslag om du kan beskriva lite mer om uppbygnaden av växeln.
/Pickitup
Gennerellt är det rätt enkelt med fett, det består av 3 delar.
1. Först har man en basolja (miniralbaserad) dvs. det som smörjer. En vanlig växellådaolja har en visc på runt 200cSt, basoljan i universalfett ett brukar ligga mellan 150 till 400 cSt. Till entreprenadmaskiner ligger ett fett på runt 800cSt om det är ett bra fett.
2. Sedan tillsätter man additiv för att förbättra oljans egenskaper tex. EP-tillsatser eller molybden. En tumregel är att om det finns mässing/gul-metall så bör man inte ha EP-tillsatser i oljan/fettet.
3. Den tredje komponenten i ett är en förtjockare även kallad tvål. Denna är det som ger fettet sin styvhet. Och fungerar som en tvättsvamp. Dess enda funktion är att hålla oljan kvar på plats. Det finns en rad olika typer av tvålar med olika med olika egenskaper en del som tål vatten bättre än andra en del som suger åt sig vatten. Olika temperatur områden etc. "Tjockleken" är vad NLGI talet säger. Ett NLGI tal på 2-3 är rätt styvt/tjockt, ett universalfett tex. Maskiner man har ute på vintern brukar man gå ner till 0-1 fett på vinterhalvåret för att få tillfredsälld smörjning. I centralsmörjanlägningar innomhus är det rätt vanligt med ett 00-fett. Dvs. ännu tunnare.
Detta gäller för 'vanliga' fetter, till plastbussningar/drev så är det lite anorlunda komponenter, men grundtänket är samma.
I ditt fall skulle jag tippa på att fettet borde bestå av följande:
En basolje visc på runt 200cSt, förutsatt att växeln inte är komplicerad.
Eventuellt EP-tillsatser om inte gulmetall förekommer, kanske molubden (MOS2)
Tillsist en vanlig tvål iom. att fettet inte kommer att komma i kontakt med något och kommer vara i rumstemperatur, inga större krav. Dock är tjockleken på tvålen en viktigare fråga. Du vill ju att fettet skall kunna ta sig tillbaka till kuggarna efter att centrufugalkraften har kastat bort det. Så jag skulle gissa någonstans mellan 0 och 1 i NLGI tal. Har du en tät låda skulle jag rekomendera ett 00-fett.
Som sagt lite svårt att rekomendera exakt något när jag inte vet hur lådan är uppbyggd. Men av ovanstående i tanken är det inte svårt att hitta ett lämpligt fett. Jag hjälper dig gärna med förslag om du kan beskriva lite mer om uppbygnaden av växeln.
/Pickitup
Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
OT:
Jag älskar verkligen att läsa inlägg gjorda av proffs även om jag inte begriper mer än hälften! Det är sånt här som håller kvaliteten på forumet uppe trots allt gnäll som förekommer i vissa kategorier, heja pickitup!
Jag älskar verkligen att läsa inlägg gjorda av proffs även om jag inte begriper mer än hälften! Det är sånt här som håller kvaliteten på forumet uppe trots allt gnäll som förekommer i vissa kategorier, heja pickitup!

Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Ja, vad ska jag säga. Jag har ingen aning.
I manualen står det "Gulf grease EP2 eller motsvarande" i spindeln och "växelhusfett" i reduceringsväxeln.
Då jag inte har maskinen i närheten kan jag tyvärr inte ge dig mer information. Skriv gärna mer om du har tid.
I manualen står det "Gulf grease EP2 eller motsvarande" i spindeln och "växelhusfett" i reduceringsväxeln.
Då jag inte har maskinen i närheten kan jag tyvärr inte ge dig mer information. Skriv gärna mer om du har tid.
Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Jag har samma maskin, fast byggd av Jungners. Jag kan kolla manualen imorgon och se ifall det står något matnyttigt där...
.
.
Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Sorry jag läste fel. Trodde du menade växelhusfettet. Så ja de funkar bra till spindeln, även om jag tycker det är i dyraste laget. Det borde ligga på runt 35kr enl. min mening. Men Gulf är ju inte direkt vanligt i sverige längre.ChrioN skrev:Ja, vad ska jag säga. Jag har ingen aning.
I manualen står det "Gulf grease EP2 eller motsvarande" i spindeln och "växelhusfett" i reduceringsväxeln.
Då jag inte har maskinen i närheten kan jag tyvärr inte ge dig mer information. Skriv gärna mer om du har tid.
Svaret på mitt långa inlägg var för växellådan. Där är det lite svårare att avgöra utan mer info.
/Pickitup
Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Åh, shitt... Sorry; glömde.
Imorrn, då... Kolla, jag skriver det på handflatan nu så att jag inte glömmer....
.
Imorrn, då... Kolla, jag skriver det på handflatan nu så att jag inte glömmer....
.
-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Pickitup: Fosforn?
Jag har alltid trott att det är Svaveltillsatserna som är skadliga för "gul"-metallerna.
Jag har alltid trott att det är Svaveltillsatserna som är skadliga för "gul"-metallerna.
Re: Fett till spindel och reduceringsväxel på fräsmaskin
Dr. Rob: Ok! Jag väntar förväntansfullt 
