Slå på/av varje LED var för sig på sekundärsidan..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pelle104

Slå på/av varje LED var för sig på sekundärsidan..

Inlägg av Pelle104 »

Jag vill kunna slå av/på varje LED för sig på sekundärsidan av en konstantströmskonverter.. Och detta ska man ju "absolut inte" göra.

Jag hittade denna tråd som tar upp ämnet: http://www.fluxio.se/forum/led/1614-att ... aeska.html

Men tycker inte det riktigt framkommer där om det verkligen inte går. Kan det gå med en vanlig "Jolly" och kortsluta över varje LED för att släcka den? Eller hinner inte drivdonet med att justera strömmen? Jag vill helst inte riskera att bränna mina LED-armaturer (eller drivdonet).. Någon här som provat?

Anledningen varför jag frågar här och inte på detta andra forum är för att jag tror att ni här är mer experter på just elektronik 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Slå på/av varje LED var för sig på sekundärsidan..

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

är det en riktig konstantstömsdriver så går det att kortsluta lysdioder i slingan av serikopplade lysdioder, utan problem

annvänder den modellen till viss belysning
Pelle104

Inlägg av Pelle104 »

Tack för ett snabbt svar!

Så drivern (det är en sån här: Hide-A-Lite Jolly E7452519) känner av blixtsnabbt antalet anslutna armaturer och hinner reglera strömmen innan nåt går sönder? Jag tänkte att den kanske bara "känner av" hur många som sitter anslutna då man slår på spänningen på primärsidan. (eftersom det står klart och tydligt i bruksanvisningen att man måste slå av strömmen innan man ändrar något på sekundärsidan)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Men varför inte ha flera drivers?

Mata det hela med tex. 12V och sedan en billig konstantströmdrivare (Typ 1-2 dollar från kina) till varje LED?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man får kolla på varje driver för sig, men jag har egenteligen bara sett två typer, ett med ett simpelt motstånd, där kan man inte göra något
och dom riktiga med konstanström som reglarar strömmen flera tusen gånger per sekund
dom sista går att ha ex 1-4 lysdioder på och sedan kortsluta dom man inte vill ha, men ha kvar en i varjefall

ex så har jag det med tre lysdioder, då kan man mad en strömbrytare ha 1 2 eller tre lysdioder lysandes
beroende om man kortsluter två en eller ingen lysdiod
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den går att använda på olika sätt. Det står i bruksanvisningen. Därför beror det helt och hållet på vad och hur du har kopplat till och hur du har konfigurerat.
Pelle104

Inlägg av Pelle104 »

Så jag ska se till att det aldrig är helt kortis på sekundärsidan? Att en LED-armatur inte går att slå av (genom att kortsluta över den?)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, det är onödigt att bränna effekt som man gör med full kortis
på en del drivers kan man slå av och på med en ingång, ett allternativ, samtidigt som en del kan man ha dimmer funktion
Pelle104

Inlägg av Pelle104 »

Klas-Kenny skrev:Men varför inte ha flera drivers?

Mata det hela med tex. 12V och sedan en billig konstantströmdrivare (Typ 1-2 dollar från kina) till varje LED?
Ah.. Finns sån att köpa i Sverige? Eller den kanske är så enkel att man kan bygga själv?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

http://www.molectric.com/Stroemfoersoer ... index.html

De har tre olika för 35-39kr styck, 350mA, 500mA och 700mA.

Lite otympliga anslutningar i detta sammanhang kanske, tar man bort krympslangen är de dock lätta att löda loss och löda dit kablar istället.
Och när man ändå gör det kan man ta löda bort likriktarbryggan också, om man bryr sig om att spara energi, förutsatt att man inte tänkt driva dem på AC.

Har inte själv köpt just de från Molectric, men jag gissar att de är väldigt lika de jag köpt från Dx:
http://www.dealextreme.com/p/mr16-3-1w- ... nput-13555

Och det är möjligt att de finns billigare någon annanstans i Sverige, jag har dock inte sett det.
Pelle104

Inlägg av Pelle104 »

Men vad innehåller en sån där enkel konstantströmsconverter för komponenter? Detta måste väl vara nåt som ni elektronik-nördar bygger med förbundna ögon? 8)
Skriv svar