Behöver övervaka min bil! Kan nån ge mig tips?
Jag antar att du inte har fri sikt till p-rutan hemifrån...
Kanske du har sikt nog att hemifrån kunna se om någon kommer gående från din p-ruta, eller åtminstone från parkeringen?
Kamera inne i bilen kommer väl knappast att fånga headshots på en normalbyggd, vuxen person, men du kanske kan använda en walkie-talkie-funktion som larmar hem till dig?
I så fall kan du ha chans att göra en manuell identifiering, så att säga..
Då får du ha kikaren redo på fönsterblecket, sitta hemma med skorna på de närmsta dagarna, och kanske ha ett baseball-trä redo vid ytterdörren...
Kanske du har sikt nog att hemifrån kunna se om någon kommer gående från din p-ruta, eller åtminstone från parkeringen?
Kamera inne i bilen kommer väl knappast att fånga headshots på en normalbyggd, vuxen person, men du kanske kan använda en walkie-talkie-funktion som larmar hem till dig?
I så fall kan du ha chans att göra en manuell identifiering, så att säga..
Då får du ha kikaren redo på fönsterblecket, sitta hemma med skorna på de närmsta dagarna, och kanske ha ett baseball-trä redo vid ytterdörren...
Hehehebenring skrev: Edit: I nödfall får ja väl ta mig till ÖB o inhandla kamouflage-kläder o svart kräm o så en kikare![]()
/B
Tycker Andlis version låter rätt bra. Ställ en bil mitt emot på andra sidan och rigga upp en kamera med IR strålkastare. Och dra över ett sjalusi eller nått som täcker så kan du därunder ha ett bilbatteri så grejerna kan stå på länge
- Göran Nilsson
ja vem som agerar boll när jag spelar brännboll får vi se då;)
Precis, en mörk skugga gör ingen glad...
Jag är inne på att bygga ihop nått vettigt som fler kan ha användning av, jag lär ju inte va den enda.
Tack för att ni kommer me tips o ideer, alla har jag noterat o lagrat:)
ideen me flashminne kanske nån kan svara på? vore skönt o slippa datorn helt i bilen faktisk.
Hur va det me digitalkameramodellen då? nån som kan tipsa om det går att få den att funka?
/B
Precis, en mörk skugga gör ingen glad...
Jag är inne på att bygga ihop nått vettigt som fler kan ha användning av, jag lär ju inte va den enda.
Tack för att ni kommer me tips o ideer, alla har jag noterat o lagrat:)
ideen me flashminne kanske nån kan svara på? vore skönt o slippa datorn helt i bilen faktisk.
Hur va det me digitalkameramodellen då? nån som kan tipsa om det går att få den att funka?
/B
Stämmer bra det, har en kompis som håll på att utveckla ett sådant larm på ett i dag för längeCenorpa skrev:Ett annat smart sätt är att göra hela bilen strömförande från ett högspänningsaggregat.
När någon rör bilen så får dom sig en ordentlig kyss på sisådär 5000volt.
Vet ej hur bra det kommer att fungera, dom blir antagligen ännu "argare" och vill repa bilen ännu mer.
Tror inte heller att det säkerhetsystemet är lagligt i Sverige...
sedan nerlaggt företag, men det fick på skall för att om gamla agda kommer och behöver luta sig
mot din bil eller ramlar mot bilen kan hon dö på nästa en gång om hon har mycket svagt hjära.
Kanse så här då?
Övervaknings bilen innehåller
Batter till videosändaren & kameran.
Hamma hos dig:
Videomottagare av sigalen från övervaknings bilen som kan matas in
till dator med videoövervaknings program med video zon funktion
eller en video med 24Tmmars band.
På detta sätt får du så lite elektronik som möjligt i bilen som
övervakar din skadedrabbade bil.
Övervaknings bilen innehåller
Batter till videosändaren & kameran.
Hamma hos dig:
Videomottagare av sigalen från övervaknings bilen som kan matas in
till dator med videoövervaknings program med video zon funktion
eller en video med 24Tmmars band.
På detta sätt får du så lite elektronik som möjligt i bilen som
övervakar din skadedrabbade bil.
Ja, det låter ju som den bästa iden att ha en bil mittemot, fågelvägen är det inte långt hem till mig så det ska funka.
Nu har jag inte platsen mittemot exakt men det kan gå iaf, ska kolla det.
Dock måste jag ha en bil där dygnet runt, får ta en av dom jag inte ska köra med:)
Det där me 24-timmars band va e det? jag har aldrig hört om så långa videoband förr, e det nått special?
/B
Nu har jag inte platsen mittemot exakt men det kan gå iaf, ska kolla det.
Dock måste jag ha en bil där dygnet runt, får ta en av dom jag inte ska köra med:)
Det där me 24-timmars band va e det? jag har aldrig hört om så långa videoband förr, e det nått special?
/B
Har jobbat lite med installation av bevakningskameror och måste tyvärr säga att bildkvaliten oftast är riktigt dålig på billiga kameror. Svårt att identifiera en person om det inte är ordentligt upplyst. För 24 timmars band kör man med vanliga 4 timmarsband och en speciell video. Vet tyvärr inte mycket om det eftersom vi aldrig använt analog inspelning på några jobb jag gjort. Det har alltid varit fråga om hårddiskinspelningar. Och även där är det ganska dålig bild på de billigare systemen. Installerade ett system för nån månad sedan där notan för delarna landade nånstans runt 35K i inköp. Vi kunde inte identifiera en person som gick mot kameran om inte personen stod stilla några sekunder. En riktig besvikelse och vi kom fram till att det var just inspelningskortet som de hade snålat med som var problemet. Det var ett 8 kanalskort vilket förmodligen var vad som fick det att strula. Hade man kört med samma kort och en kanal så hade bilden nog blivigt bättre. Däremot när vi körde kamerorna mot vårt testsystem som är analogt fick vi riktigt bra bild. Inte så dyra kameror heller. Drygt 2500:- styck tror jag de kostade och de går att stoppa ner i ett badkar om man så skulle vilja. Helt vattentäta med andra ord.
Med ett hyfsat TV kort i datorn och en hyfsad kamera så skulle det gå fint. Problemet är nog mest hur du tänkte lösa det med strömförsörjningen.
Det här gav kanske inte så mycket nyttig info men jag tror inte du kan komma undan med billigare än kanske 4000:- om du vill kunna se personen ordentligt och spela in det.
Med ett hyfsat TV kort i datorn och en hyfsad kamera så skulle det gå fint. Problemet är nog mest hur du tänkte lösa det med strömförsörjningen.
Det här gav kanske inte så mycket nyttig info men jag tror inte du kan komma undan med billigare än kanske 4000:- om du vill kunna se personen ordentligt och spela in det.
Jag har en sv analog minikamera med extra ir dioder på. Inköpt på kjelle för 5-6 år sen för 900 kr, lekte lite med den för några veckor sen och jag måste säga att jag är förvånad över vilken kvalitet bilden håller!!
Jag tror att mycket av problemet i billiga system ligger i att de försöker spara på hårdiskutrymme och komprimerar bilderna på tok för mycket.
Sen har man ju inte bästa förutsättningarna om man försöker köra in 24h data på ett 4h videoband heller... De klarar ju knappt att lagra en bra bild i normal hastighet, hur ska de då klara det i 24h mode?
Vi har här en fågelholk (http://81.186.245.24) med videoövervakning på, den kör nån linux programvara som bara sparar ner de bilder där det är en förändring på. IOF reagerar den för tillfället på solförändringar också. Detta borde spara rätt mycket hårddiskplats.
Jag tror att mycket av problemet i billiga system ligger i att de försöker spara på hårdiskutrymme och komprimerar bilderna på tok för mycket.
Sen har man ju inte bästa förutsättningarna om man försöker köra in 24h data på ett 4h videoband heller... De klarar ju knappt att lagra en bra bild i normal hastighet, hur ska de då klara det i 24h mode?
Vi har här en fågelholk (http://81.186.245.24) med videoövervakning på, den kör nån linux programvara som bara sparar ner de bilder där det är en förändring på. IOF reagerar den för tillfället på solförändringar också. Detta borde spara rätt mycket hårddiskplats.